به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما محسن پورسید آقایی در حاشیه بازدید شهردار تهران از خطوط مترو 6 و 7 گفت: در این بازدید بر راه اندازی این خطوط تاکید و اعلام شد فاز یک خط 6 از مبدأ ایستگاه دولت آباد در نیمه اول سال آینده با تزریق 350 میلیارد تومان اعتبار راه اندازی میشود.
همچنین برای راه اندازی کل خط 6 تا پایان سال 97 حدود 1800 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
آغاز به کار مجدد خط 7 تا آخر اردیبهشت 97پورسید آقایی از آغاز به کار مجدد خط 7 تا آخر اردیبهشت 97 خبر داد و افزود: با حضور مدیرعامل بانک شهر در این بازدید مقرر شد از محل منابع و املاک، تسهیلات لازم تزریق شود.
وی با بیان اینکه اقدامات ساخت و سازی و محیط داخلی خط 6 به پیشرفت 90 درصد رسیده است، گفت: اما در بحث تجهیزات تنها 6 درصد پیشرفت داشتهایم و با تزریق پول و اعتبار تجهیزات نیز تکمیل میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه 10 کیلومتر اول خط 6 که قرار است در نیمه اول سال 97 افتتاح شود با تلاش پیمانکار به صورت کامل تجهیز میشود، گفت: برای تکمیل و تجهیز 10 کیلومتر فاز اول خط 6 به 80 میلیارد تومان نیاز است.
وی همچنین درخصوص سرانجام خط 7 ، با بیان اینکه خط 7 با هشت ایستگاه به بهرهبرداری رسیده بود، گفت: البته این خط از نظر هواکش و ایمنی دچار مشکلاتی بود. همچنین علایم الکترونیک و حفاظت ایمنی حرکت قطارها دارای ایراداتی بود که بهرهبرداری از این خط متوقف شد و بر اساس برنامهریزی تا آخر اردیبهشت سال آینده وارد مدار خواهد شد.
پورسید آقایی با بیان اینکه برای افتتاح کل خط 7 با 8 ایستگاه به 370 میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: با توافقی که امروز انجام شد این هفته بانک شهر 100 میلیارد تومان پرداخت خواهد کرد و بقیه نیز تا هفتههای آینده پرداخت میشود تا بر اساس برنامه ریزی تا آخر سال تجهیزات خریداری و نصب شود و تا اردیبهشت نیز خط 7 با 8 ایستگاه وارد مدار شود.
وی با بیان اینکه اگر در خط 7 حادثه یا تصادفی رخ میداد، شاهد یک اتفاق بزرگ می بودیم، چرا که در این خط ، ایمنی و هواکش لازم وجود نداشت، گفت: چون تردد این خط با کنترل انسانی انجام میشد، با هر خطای انسانی شاهد سانحه مرگبار می بودیم.
تهران تا آخر سال آینده هفت خط فعال مترو داردمعاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه کل خط 7 تا آخر سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید که برای این مهم به 2000 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: با راه اندازی دو خط 6 و 7 و تکمیل خط 3 میتوانیم بگوییم که تهران تا آخر سال آینده هفت خط فعال مترو خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اولویت اول مدیریت شهری تهران سلامت مردم است، گفت: اما تعیین اولویتها در اختیار شهرداری نیست و دولت و مجلس باید با حمایت از شهرداری به حل معضل آلودگی هوای تهران کمک کند.
پورسید آقایی با بیان اینکه معتقدیم آلودگی هوای تهران موضوع لاینحل نیست، گفت: برنامه عملیاتی در این زمینه تهیه شده و منابع آلاینده تهران مشخص شده است و ما میدانیم موتورسیکلت، کامیونتها و ... چند درصد در ایجاد آلودگی هوا در تهران مقصر هستند.
وی با بیان اینکه تردد کامیونهای فرسوده نقش زیادی در آلودگی هوای تهران دارد، گفت: شرکت نفت نیز باید سوخت گازوئیلی مناسبی ارائه کند، چرا که نصب هر فیلتر دوده حداقل 40 میلیون تومان هزینه دارد و اگر گازوئیل ناخالصی داشته باشد فیلتر را از بین میبرد یا موتورسیکلتها هم نقش زیادی در تولید آلودگی دارد که حتما باید موتورهای فعلی از چرخه خارج و به جای آن موتورهای برقی جایگزین شود.
وی افزود: قیمت موتورسیکلتهای فعلی 1.5 میلیون تومان است اما موتورهای برقی حدود 8 تا 9 میلیون تومان هزینه دارد که نمیتوانیم مردم را مجبور کنیم و اگر منابع لازم تامین شود و در چهار سال آینده اولویت با آلودگی هوا باشد، میتوانیم این مشکل را حل کنیم.
کسب درآمد شهرداری تهران از محل توسعه حمل و نقل عمومیوی در ادامه با بیان اینکه بر اساس قانون به ازای هر مسافری که از حمل و نقل عمومی استفاده می کند و صرفه جویی در سوخت ایجاد میشود باید مبلغی به شهرداریها داده شود، گفت: در دو تا سه ماه اخیر این موضوع را فعال کردیم و امیدواریم طی تفاهم نامهای که با سازمانهای مربوطه در این خصوص منعقد میکنیم از این محل بتوانیم برای توسعه حمل و نقل عمومی درآمد کسب کنیم اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به پیشنهاد شهرداری تهران از دیروز تردد همه کامیونها به غیر از حاملان سوخت و خدمات عمومی در سطح شهر ممنوع است، در واکنش به پیشنهادی مبنی بر رایگان کردن حمل و نقل عمومی از جمله مترو در روزهای آلاینده در راستای تشویق مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی، گفت: در مترو بحث اقتصادی و کشش قیمت وجود ندارد و مشکل ما رایگان کردن یا نکردن مترو نیست. بلکه مشکل ما در عدم پاسخگویی مناسب به عرضه و تقاضا است و تقاضای فعلی را هم نمیتوانیم به درستی پاسخ دهیم و آنقدر ترافیک در خطوط است که گاهی به من هم انتقاد کردند که مسافران باید تا حداقل سه قطار بمانند تا بتوانند سوار قطار شوند.
وی با بیان اینکه باید بتوانیم با جذب منابع ، اتوبوس و قطار بیشتری بخریم، گفت: مذاکرات خوبی با مجارستان از طریق بانک شهر انجام و مقرر شده است 1000 دستگاه اتوبوس از طریق بانک شهر خریداری تا در اختیار کلانشهرها قرار داده شود و چندی پیش نیز مدیرعامل بانک شهر اعلام کرد که با طرف مجارستانی به توافق رسیده است و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.
پورسید آقایی همچنین با بیان اینکه در بودجه 97 دولت، پیش بینی شده است که 5.8 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشته شود، گفت: سهم حمل و نقل عمومی تنها 100 میلیون دلار برای همه کشور است که این رقم جوابگو نیست و پیشنهاد دادیم حداقل این 100 میلیون دلار را به 800 میلیون دلار برسانند تا اتفاقی بیفتد چرا که پول برای همه کشور است و به تهران منبع قابل توجهی نمیرسد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه با تزریق منابع بانک شهر روند ساخت و ساز و تکمیل خطوط 6 و 7 مترو سرعت میگیرد، گفت: در چند ماه اول امسال به دلیل تغییر مدیریتی از دوره قبل به دوره کنونی شاهد رکود در این حوزه بودیم که امیدوارم با سرعت بیشتری این تکمیل و ساخت و ساز انجام گیرد.
وی با بیان اینکه ما در شهرداری تهران همه منابع را برای ساخت خط 6 و 7 و تجهیز خطوط 3 و 4 انجام دادیم، گفت: واقعیت این است که شهرداری در این زمینه دست تنهاست و دولت باید سهم 50 درصدی خود را در ساخت و تکمیل مترو انجام دهد.
وی با بیان اینکه تمام بار تامین اعتبار مترو توسط شهرداری انجام میشود، گفت: بانک شهر نیز تسهیلاتی با سود به شهرداری میدهد و بهتر است دولت در لوایح پیش بینیهای لازم را انجام دهد.