شنیدن سوت قطار در بوشهر نیازمند دو هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار + گزارش
تکمیل راه آهن شیراز به بوشهر نیازمند تامین دو هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، ریییس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی در نشست پیگیری طرح راه آهن شیراز به بوشهر در استانداری بوشهر گفت: اتصال طرح راهآهن پایتخت به قطب انرژی در بنادر بوشهر در اولویت بودجه سال آینده است که با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی تامین اعتبار آن از عهده دولت خارج است و باید با استفاده از سایر ظرفیت های زمینه اجرای آن فراهم شود. تاجگردون افزود: امسال دولت برای اجرای طرح ریلی بوشهر به شیراز150 میلیارد ریال مصوب کرده است که با این روند تخصیص روند تکمیل و بهره برداری از این طرح زمان بر خواهد بود. وی گفت: سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اجرایی شدن طرح ریلی بوشهر باید بسیج شوند و وزارت نفت نیز باتوجه به سهم مهمش در این طرح باید مشارکت لازم را داشته باشد. تاجگردون افزود: بخشی از طرح های کلان در بودجه به روش فاینانس اجرا میشود که در ارتباط با طرح راه آهن شیراز به بوشهر در بودجه سال آینده برای تامین 15 درصدی سهم دولت به مبلغ 320 میلیارد تومان در طرحهای فاینانسی روشهای جدید تعریف و تدوین شده است. وی گفت: در طرح های فاینانسی دولت باید سهم 15 درصدی خود را تامین کند که در این راستا، مجلس می تواند به دولت اجازه دهد برای تامین این میزان اعتبار، از محل جابهجایی اعتبارات زمینه تامین 15 درصد سهم خود را انجام دهد. ریییس کمیسیون عمران مجلس هم گفت: اکنون سهم حمل و نقل بار توسط شبکه ریلی کشور 11 درصد است که این ظرفیت براساس برنامه چشم اندازی پیش بینی شده 30 درصد است. رضایی کوچی افزود: باتوجه به وجود بنادر با ظرفیت مناسب و پنج هزار و 500 کیلومتر نوار ساحلی برای استفاده حداکثری از این ظرفیت باید توسعه شبکه ریلی در این بخش به طور جدی در دستور کار قرار گیرد. وی درباره راه آهن بوشهر به شیراز گفت: این مسیر یکی از مسیرهای اصلی راه آهن کشور است و اتصال بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی سراسری تبدیل به یک ضرورت شده است. رضایی کوچی افزود: مهمترین دستگاه کمک دهنده در این راستا وزارت نفت است که می تواند به تحقق اتصال ریلی پایتخت کشور به قطب اقصادی کشور در عسلویه کمک کند. وی گفت: زمان زیادی است که درگیر فاینانس این طرح هستیم اما چون 15 درصد سهم دولت تامین نشده فاینانس به نتیجه نرسیده است. رضایی کوچی افزود: پیشنهاد شده از ظرفیت های پیش بینی شده در بودجه 97 و صندوق توسعه ملی زمینه استفاده از فاینانس خارجی تحقق پیدا کند که برای این امر ورود وزارت نفت می تواند به تسریع اجرای این طرح ملی کمک کند. استاندار بوشهر هم گفت: طول این طرح 630 کیلومتر است که 300 کیلومتر آن در محدوده استان فارس و بقیه در محدوده استان بوشهر واقع شده است. عبدالکریم گراوند افزود: برای اجرای چهار قطعه این طرح 90 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. وی گفت: راه آهن بوشهر به شیراز شامل 18 قطعه است که در فاصله شیراز تا بوشهر 11 قطعه و هفت قطعه نیز از سه راهی اهرم در شهرستان تنگستان تا عسلویه است. گراوند با اشاره به اینکه اجرای راه آهن شیراز - بوشهر- عسلویه خواسته دیرینه مردم استان بوشهر است افزود:باتوجه به اینکه اجرای این طرح سال 85 آغاز شده است اما هم اینک تعطیل شده ، انتظار است با اهتمام جدی زمینه فعال سازی آن فراهم شود. مجمع نمایندگان استان هم در این نشست یکی از اولویت های اصلی خود را اجرا و اتمام عملیات راه اهن شیراز بوشهر عنوان کرد.