به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، کیومرث کلانتری، در حاشیه چهارمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که به ریاست استاندار تهران برگزار شد، افزود : موضوع حمل و نقل عمومی شهر تهران مطرح و قرار شد برای همه تاکسی هایی که نیازمند تعویض کاتالیست است در اسرع وقت این کار انجام شود.
کلانتری گفت: همچنین برای اتوبوس هایی که نیازمند نصب فیلتر دوده برای کاهش آلودگی است ، قرار شد
برای حدود ۳۰۰۰ دستگاه انجام شود و شهرداری تهران هم این کار را انجام دهد و گزارش را به کارگروه اعلام کند.
وی با اشاره به توسعه ریل و قطار شهری گفت: قرار شد با توجه به فصل بررسی بودجه ، مکاتباتی برای تامین منابع مالی با دستگاه های برنامه ریزی کشور صورت گیرد و سالانه طبق قوانین و مقررات باید ۵ درصد سهم حمل و نقل های عمومی از مسافرت های درون شهری افزایش می یافت و به حدود ۷۵ درصد می رسید که تحقق نیافته است و ناوگان حمل ونقل عمومی در تهران فرسوده محسوب می شود و نیازمند حمایت جدی هم از طریق منابع و مدیریت است.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران درخصوص اجرای طرح کهاب که در حال حاضر شاید یک سوم این طرح به اجرا در آمده باشد ، اظهار داشت: طرح کهاب یکی از طرح هایی است که بخارها و آلایندگی های بنزین را در محیط کاهش می دهد و در صرفه جویی مصرف و کاهش آلودگی ها و همچنین در هدایت آنها در نازل ها، تانکرها و مخازن نقش دارد و خوشبختانه این اقدام در ۲ مخزن عمده تهران انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مخزن های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی موظف شده است طرح کهاب را
تا ۲ جلسه آینده انجام دهد ، گفت: در ارتباط با نازل ها نیز قرار شد کار فرهنگی و اطلاع رسانی مشترکا بین صدا و سیما و شرکت پخش فرآورده های نفتی صورت گیرد تا وقتی شهروندان برای خودروهای خود بنزین می زنند با اطلاعات کامل از شکل بنزین گیری انجام دهند تا شاهد ریختن بنزین و بخار در محیط نباشیم.
در خصوص تانکرها هم اقدامات خوبی شده و شرکت پخش فرآورده های نفتی گزارش های مناسبی ارائه کرده است.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران در خصوص زمان تعویض کاتالیست تاکسی ها و فیلتر اتوبوس ها گفت : در این جلسه اقدامات و مصوبات هم رصد شد و در جلسه گذشته نیز مشکل منابع مالی تعویض این کاتالیست ها مطرح و با اختصاص ۲۰ در صد از عوارض آلایندگی دریافتی توسط شهرداری ها برای اقدامات محیط زیستی موافقت شد که شهرداری ها بهانه ای برای تامین نشدن این منابع مالی نخواهند داشت و در کوتاه ترین زمان باید اقدام کنند و رانندگان تاکسی هیچ هزینه ای را نباید بپردازند.