سه هزار میلیارد ریال، طلب رجا از دولت
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اعلام طلب ۳ هزار میلیارد ریالی این شرکت از دولت گفت: دولت با پرداخت طلب رجا، جلوی ضررهای بزرگتر در کشور را بگیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ، محمد رجبی افزود: با تخصیص نیافتن به موقع منابع برای جبران زیان های ناشی از خدمات تکلیفی و قطارهای حومه ای، شرکت رجا دچار مشکلات متعدد مالی در راه خدمت رسانی به هموطنان شده است.
وی افزود: برغم نظر برخی مسؤولان و نمایندگان جهت پرداخت مطالبات شرکت رجا برای ارایه خدمات تکلیفی بخش مسافری ریلی کشور، متأسفانه تاکنون این طلب سنگین پرداخت نشده و این شرکت دچار مشکلات عدیده به ویژه در پرداخت های مالی به پیمانکاران فنی و راهبری، تأمین قطعات و ... شده است.
وی افزود: رجا برای ارایه این خدمات تکلیفی به ویژه برای قطارهای حومه ای و محلی طلب 3000 میلیارد ریالی از دولت دارد که لازم است مسؤولان امر در دولت و نمایندگان مجلس برای پرداخت این طلب به بزرگترین شرکت ریلی مسافری کشور تسریع و تعجیل کنند، وگرنه این شرکت ناگزیر به اتخاذ تصمیمات جدید است.
رجبی تأکید کرد: برغم اعلام قبلی مبنی بر حذف قطارهای محلی و حومه ای در صورت پرداخت نشدن مطالبات رجا، این شرکت در اولین اقدام چاره ای جز افزایش قیمت برای ارایه این خدمات در قطارهای حومه ای ندارد.
رجبی افزود: حال که یکی از مهمترین اولویت های دولت توسعه بخش ریلی به عنوان ایمن ترین وسیله سفر برای استفاده هموطنان به ویژه در مسیرهای محلی و حومه ای است، نباید با ایجاد شرایط خاص، شرکت رجا را که تنها شرکت ارائه دهنده خدمات تکلیفی ریلی در کشور بوده و هست دچار مشکل و چالش کرد.
مدیرعامل رجا تصریح کرد: قطعاً با افزایش قیمت در قطارهای حومه ای و محلی همچنین قطارهای تکلیفی، مردم عزیز کشورمان دچار مشکلاتی خواهند شد و شاید این تدبیر، مردم را در استفاده از قطار به عنوان وسیله امن سفر منصرف کرده و دوباره به جاده ها بکشاند.
وی افزود: هم اکنون شرکت رجا به دلیل مشکلات متعدد مالی ناشی از عدم پرداخت این مطالبات، علاوه بر نداشتن امکان خرید و توسعه ناوگان، در تأمین قطعات، تعمیرات قطارها، پرداخت مطالبات به شرکت های پیمانکاری فنی و راهبری تحت فشار جدی است.
رجبی تأکید کرد: در خصوص پرداخت به شرکت های پیمانکاری رجا هم اکنون دستگاه های نظارتی و حفاظتی کشور نیز ورود کرده و پیگیر موضوع هستند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا از مسؤولان دولت و مجلس خواست هر چه زودتر نسبت به این مسأله مهم واکنش نشان داده و تا دیر نشده اقدام لازم را برای پرداخت طلب رجا به عمل آورند.
* قطارهای حومه ای تعطیل می شود اگر یارانه آن پرداخت نشود
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: اگر دولت، برای پرداخت بدهی 300 میلیارد تومانی ناشی از یارانه های قطارهای حومه ای اقدام نکند، چاره ای جز تعطیل کردن این قطارها نداریم.
محمد رجبی همچنین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: هم اکنون بر اساس قانون، تنها یک سوم تا یک پنجم بهای تمام شده و بدون سود قطارهای حومه ای ، از مسافران دریافت می شود و قرار بود تفاوت ناشی از این دو قیمت، در قالب یارانه به شرکت رجا پرداخت شود که تاکنون این اتفاق نیافتاده است.
وی افزود: امروز بیش از 6 ماه است که هیچ پرداختی به پیمانکاران قطارهای حومه ای نداشته ایم و برای تامین قطعات مورد نیاز تامین و نگهداری واگن ها، 9 ماه معوقه داریم و با توجه به اینکه تردد واگنها بدون ایمنی ، خطر آفرین است، ناچار به تعطیل کردن خطوط قطارهای حومه ای هستیم.
رجبی خاطرنشان کرد: هم اکنون 60 قطار حومه ای در شهرهای بزرگ از جمله تهران، تبریز، اهواز و مشهد تردد روزانه دارند که تهران با 46 قطار به شهرهای قم، قزوین، فیروزکوه، پرند، کرج، هشتگرد، گرمسار و ورامین بیشترین قطار را دارد و در مسیری مثل تهران تا هشتگرد که بهای بلیت، 1500 تومان است، حدود 8 هزار تومان هزینه می شود ضمن اینکه در استان خوزستان، در مسیر اهواز به خرمشهر، تنها یک بیستم بهای بلیت از مسافران گرفته می شود.
وی با بیان اینکه البته میزان بدهی حسابرسی شده ای وجود ندارد افزود: با این وجود، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان رقم بدهی دولت به رجا را 300 میلیارد تومان ارزیابی کرده و وزیر راه و شهرسازی هم در مکاتبات خود به رئیس جمهور در سالهای قبل، رقم 204 میلیارد تومان را پیشنهاد داده بود.
مدیرعامل رجا تاکید کرد: رجا وابسته به تامین اجتماعی است و شرکتی دولتی به معنای اتصال داشتن به بودجه عمومی کشور نیست لذا ما مجاز نیستیم پول کارگران را در بخش عمومی هزینه کنیم ضمن اینکه یارانه های قطارهای حومه ای پیش از سال 1389 یعنی سال واگذاری رجا به تامین اجتماعی بابت رد دیون دولت، پرداخت می شد و از ابتدای واگذاری، یارانه ای پرداخت نشده است.
وی با اشاره به اینکه گسترش قطارهای حومه ای که نقش مهمی در کاهش تلفات جاده ای و مصرف سوخت و عوارض زیست محیطی دارد سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی هم هست گفت: به همین دلیل، ما در این بخش بر اساس سیاستهای دولت از آذر سال قبل تاکنون تعداد قطارهای حومه ای را بر اساس برنامه شرکت راه آهن ، به 2.5 برابر افزایش داده ایم.
رجبی تاکید کرد: بودجه قطارهای حومه ای در بودجه شرکت رجا پایان یافته و ما برای حفظ قطارهای بلند سیر که سرمایه ای ملی هستند، نمی توانیم از بودجه آن بخش در این قسمت هزینه کنیم و به همین دلیل، چاره ای جز تعطیلی خطوط قطارهای حومه ای برای ما به رغم خواست قبلی باقی نمی ماند ضمن اینکه معتقدیم دولت باید به سمت واقعی شدن بهای بلیت قطارهای حومه ای حرکت کند.
مدیرعامل رجا افزود: قسمت مهمی از بدهی ما بابت اجاره لوکوموتیو به شرکت راه آهن است که دولت می تواند این بدهی را پایاپا کند اما بدهی ما به پیمانکاران باید به صورت نقد پرداخت شود.
وی همچنین راه اندازی قطارهای تکلیفی در مسیرهای بلند را یکی دیگر از عوامل زیان ده بودن رجا دانست و گفت: دولت به ما تکلیف کرده در برخی مسیرهای کم مسافر قطار راه اندازی کنیم اما باید یارانه تفاوت فروش بلیت و هزینه را نیز به رجا پرداخت کند.