پخش زنده
امروز: -
"مرکز ملی پایش محیط کسب و کار" در صورت اجرایی شدن به معنای واقعی و ارتباط همه دستگا های دخیل در صدور و حمایت از کسب و کار، ابزار و گزینه بسیار مناسبی است برای تحقق اصل 44 قانون اساسی و تشویق و ترغیب بیشتر بخش خصوصی برای حضور و مشارکت در اقتصاد ملی .
چکیده نشست پژوهشی:
-سامانه مجوزهای کسب و کار کشور ( سام)
-سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار( دادور)
-پایگاه اطلاع رسانی مجوزها و نقشه ملی استعلامات کشور ( نما- ایران مجوز)
-مرکز فوریت های محیط کسب و کار کشور ( یاور)
پژوهش خبری صدا وسیما:از سال 1392 با اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تشکیل هیاتی تحت نام " هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار " با هدف رفع موانع از مقررات مخل و بهبود فرایندهای صدور مجوزهای کسب و کار در دستور دولت قرار گرفت که نهایتا منجر شد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در یکم مرداد 1396 تشکیل " مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور " را تصویب و راهبری این مرکز را به معاونت اقتصادی وزارت امور و ااقتصادی و دارایی واگذار کند.
ایجاد ساختار یکپارچه، سیستماتیک، هوشمند، قابل نظارت و پیمایش برای محیط کسب و کار کشور، بهینه سازی فرایندهای صدور مجوزها در ارائه خدمات به متقاضیان، احصاء و شناسایی گلوگاه های صدور مجوزها با رصد لحظه ای و برخط و پایش مستمر مراحل صدور مجوزها از مهمترین کارکردهای این مرکز است و براساس چشم انداز نهایی این مرکز " ایجاد درگاهی ملی، واحد و یکپارچه به منظور درخواست ، پیگیری و صدور مجوزهای حوزه کسب و کار کشور " تعیین شده است تا ضمن ایجاد فضای اعتماد بین حاکمیت و صاحبان سرمایه ، موجب تحقق اهداف دولت ، افزایش سرمایه های در گردش و خروج از رکوردهای اقتصادی شود.
برهمین اساس گروه اقتصاد مدیریت پژوهش خبری معاونت سیاسی در راستای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و نقشه راه خود ذیل محور حمایت از تولیدات داخلی و بررسی ظرفیت های ایجاد اشتغال و حمایت از صادرات چهل و چهارمین نشست خود را با عنوان" بررسی مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور" اختصاص داد. این نشست سه شنبه 7 آذر 1396 با حضور علی فیروزی مدیر امور پژوهش و دبیر اجرایی مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور برگزار شد.
دلایل تشکیل مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور
پس از بررسی های اولیه هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای صدور کسب و کار کشور مشخص شد که هیچ نهادی ، سازمانی از بخش عمومی و غیرعمومی که اقدام به صدور مجوز طی چه شرایطی و چه مدارکی و در چه فرجه زمانی ، قانونی و مقرراتی می کند وجود ندارد لذا "سایت ایران مجوز" پایگاه مجوزهای کسب و کار کشور براساس قانون ایجاد و مسئولیت آن بر عهده معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گذارده شد و از همه دستگاهها و سازمان هایی که متولی صدور مجوز کسب و کار در کشور هستند خواسته شد تا تمامی مجوزهای خود را در این سایت بارگذاری کنند.
پس از ایجاد این سایت مشخص شد حدود 2080 عنوان مجوز شناسایی شد و نکته جالب توجه راه اندازی این سایت این بود که خود دستگاههای صادرکننده مجوز کسب و کار هم از تعدد این مجوزها اطلاعی نداشتند و اینکه چه تعداد مجوز صادر می کنند . هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزها در همان ابتدا با بررسی موفق به حذف یا ادغام بیش از 500 مجوز شد و 1570 مجوز باقی ماند مجددا به 1670 مجوز رسید و برای این تعداد مجوز 9000 سرویس[1] تبادل می شود و اگر فرضا یک شخص بخواهد در کشور تمام مجوزها را کسب کند بایستی 8900 سرویس ارائه کند و بطور میانگین هر مجوزی 6 سرویس یا مدرک نیاز دارد.
برای اصلاح ، حذف و یا ادغام این مجوزها مشخص شد که زیر ساخت لازم وجود ندارد به این معنی که دستگاههای مربوطه چگونه با هم ارتباط دارند به عنوان مثال اگر وزارت جهاد کشاورزی مجوزی را صادر می کند مشخص نیست از چه مرجعی یا نهادی استعلام می گیرد در نتیجه پروژه جدیدی آغاز شد به نام "نقشه ملی استعلامات کشور". به این ترتیب که مجوزها را به عنوان لایه بالایی در نظر گرفته شد و مشخص شد که در لایههای زیرین ارتباط دستگاهها باهم چگونه است. از این رو مرکز ملی پایش محیط کسب و کار اقداماتی را برای اصلاح و بهبود ارتباط دستگاه ها انجام داد.
اقدامات صورت گرفته در جهت بهبود محیط کسب وکار
فرایندهای صدور مجوزهای مصوب شده هر یک از دستگاههای اجرایی از مرحله قبل، برای کاهش زمان، هزینه و مراحل صدور مجوزها، احصا و توسط هیأت مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حال بهینهسازی است.
وضع استعلامات مجوزهای کشور
یکی از اشکالات عمده در وضعیت کسب و کار کشور وجود استعلامات متعدد و زیاد است و متاسفانه کسب و کار با مجموعه ای از از مجوزها راه اندازی می شود که نیاز به استعلامات متعدد دارد به طور مثال برای راه اندازی یک کسب و کار در زمینه آبزی پروری حدود 52 مجوز یا سرویس نیاز دارد که حاکی از وضعیت نامطلوب استعلاملات کشور است و حاصل بررسی وضعیت استعلامات مجوزهای کشور نقشه ذیل است که نشان می دهد چه دستگاه های در صدور یک مجوز دخیلند.
همانطور که ملاحظه می شود قوه قضائیه ( با محوریت سازمان ثبت اسناد کشور و اداره سجلی کیفری ) و نیروی انتظامی به تنهایی 45 درصد از مجوزها را صادر می کنند و وزارت امور اقتصادی نیز با محوریت سازمان امور مالیاتی با 11 درصد در رتبه سوم قرار دارد که درصد زیادی است.
در بررسی دستگاه های استعلام گیرنده جالب است که اتاق اصناف ایران به عنوان متولی بخش خصوصی که باید تسهیل کننده کسب و کار باشد خود به تنهایی 58 درصد مجوزهای لازم را اخذ می کند. به عنوان مثال برای اخذ مجوز ارایشگری مردانه 22 سرویس لازم است که شخص ارائه کند در حالیکه برای اخذ مجوز صرافی شخص تنها 11 سرویس ارائه می کند که حاکی از آن است هرشخصی بخواهد کسب و کار کوچک راه اندازی کند باید بیشترین سرویس را ارائه کند.
ضرورت بهیود کسب و کار در جامعه
با همه اقدامات انجام شده سوال اساسی که اینجا مطرح می شود این است که چرا بهبود محیط کسب و کار در جامعه احساس نمی شود که در پاسخ باید گفت بدلیل اینکه عوامل محیطی اثرگذار بر بهبود محیط کسب و کار و فرایندهای آن قابل نظارت و پایش نیست.
فرض کنید تمام وظایف هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به درستی انجام شود، آنگاه کافیست در پاسخ به این سوالات تامل کنیم:
پاسخ به همه این سوالات استفاده از یک سامانه و مرکز ملی که بتواند در صدور مجوزهای محیط کسب و کار قابلیت اجرایی داشته و به بهبود محیط کسب و کار کمک کند از این رو از این رو "مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور" به استناد تصویب نامه ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در یکم مرداد امسال با موضوع "دستورالعمل استقرار و توسعه مرکز ملی پایش محیط کسب و کار" تشکیل و مدیریت و راهبری آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذار شده است.
راهکار ؛ فلسفه مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور
برای تسهیل صدور مجوزها ، ایجاد ساختار سیستماتیک، قابل پایش ، نظالرت و رصد به صورت هوشمند و با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، راهکارهای علمی و تجربه شده در مقیایس جهانی است که امکان وقوع تخلف و ایجاد مشکل در صدور مجوزها را به صفر نزدیک می نماید. و کارکردها و خروجی های آن عبارت است از:
معرفی اجزای مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور
مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور شامل 4 زیر سامانه به هم مرتبط و مستقل با کارکردهای از پیش تعیین شده به شرح زیر می باشد:
سام[2]
دادور[3]
نما[4]
یاور[5]
اهداف مرکز ملی پایش محیط کسب و کار:
مزایای مرکز ملی پایش محیط کسب و کار
مزایای مرکز ملی پایش محیط کسب و کار از نظر مردم
شفافیت ؛ رصد مراحل مورد درخواست و استعلامهای وابسته به آن رصد همه مجوزهای درخواستی از یک نقطه
شکایت ؛ امکان شکایت در خصوص مجوزها و دریافت پاسخ از یک نقطه متمرکز
مرکز فوریت ها؛ دریافت پاسخ مناسب در کمترین زمان برای سوالات مرتبط با کسب و کار در مرکز فوریتهای محیط کسب و کار
بانک اطلاعات؛ دستیابی به بانک اطلاعات مجوزها، نقشه ملی استعلامات مجوزهای کشور و بانک موضوع بندی شده قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کار
چشم اندازآینده مرکز ملی پایش محیط کسب و کار
در حال حاضر در بهترین حالت، متقاضیان باید به دستگاههای صادرکننده مجوزها مراجعه نموده و درخواست خود را در آنجا ثبت نمایند و سپس یا به صورت دستی یا الکترونیکی (ارتباط مستقیم دو دستگاه با یکدیگر) استعلامات تبادل و در پایان، مجوز خود را دریافت نمایند.
تسهیل،تسریع و شفاف سازی در انجام فرآیندهای منتهی به اخذ مجوزهای کسب و کار، ضمن ایجاد فضای اعتماد بین حاکمیت و صاحبان سرمایه، موجب تحقق اهداف دولت کارآفرین، افزایش سرمایه های در گردش و خروج از رکودهای اقتصادی می شود.
چشم انداز نهایی تعریف شده برای استقرار مرکز مذکور"ایجاد درگاهی ملی، واحد و یکپارچه به منظور درخواست، پیگیری و صدور مجوزهای حوزه کسب و کار کشور" می باشد.
جمع بندی
فضای کسب و کار از جمله شاخصهای تعیینکننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن میتوان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت. محیط فضای کسب و کار در کشورها هرچه شفاف تر و رقابتی تری باشد منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست های مطلوب شده و روند بهبودی شاخصهای اقتصادی را در پی خواهد داشت.
در این راستا بررسی وضعیت شاخص های کسب و کار چه از نظر خرد و چه از نظر کلان و تبیین چالشهای موجود میتواند در ایجاد و توسعه فضای کسب و کار در کشور مثمر ثمر باشد.
تاثیر فضای کسب و کار مساعد، بر افزایش جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی مشهود است. تاثیر شرایط مساعد و تسهیل در امور کسب و کار موجب شده است تا بهبود فضای کسب و کار با توجه به چالشهای پیش روی اقتصاد کشور به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شود. با این وجود به نظر میرسد هنوز هم بسترهای مناسب برای صدور مجوز و تسهیل کسب و کار در کشورمان چندان فراهم نبوده و برای رسیدن به جایگاه واقعی اقتصاد ایران در زمینه شاخص تسهیل صدور مجوز کسب و کار، فراهم کردن برخی زیرساختها اجتنابناپذیر است.
آنچه مسلم است اصلاح ساختار صدور مجوزهای کسب و کار و بهبود شاخص های تسهیل و روان سازی و مقررات زدایی کشور در ابعاد داخلی و خارجی نه تنها گامی مثبت و اساسی در جهت تقویت جنبه مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و ارتقاء سطح اشتغال و تولید در کشور محسوب می شود بلکه به نظر میرسد الزام دستگاه ها و بخش های دولتی و غیردولتی رفع موانع و حذف عوامل مخل در صدور مجوزهای کسب و کار ضروری بوده و در این خصوص دولت می بایست با مشارکت دستگاه های صادر کننده مجوز کسب و کار تعامل بیشتری داشته و نسبت به حذف و کاهش مدیریت و تصدیگری اموری که می تواند زمینه تسهیل و روان سازی کسب و کار شود بیش از پیش همت گمارد.
در این خصوص "مرکز ملی پایش محیط کسب و کار" در صورت اجرایی شدن به معنای واقعی و ارتباط همه دستگا های دخیل در صدور و حمایت از کسب و کار، ابزار و گزینه بسیار مناسبی است برای تحقق اصل 44 قانون اساسی و تشویق و ترغیب بیشتر بخش خصوصی برای حضور و مشارکت در اقتصاد ملی .
پژوهش خبری // پژوهشگر: محمود نانکلی
[1] - منظور از سرویس شامل ارائه مدارک ، اخذ استعلام دستی یا الکترونیکی ، کپی مدارک ، عکس ، و...
[2]- سامانه مجوزهای کسب و کار کشور
[3]- سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار
[4]- پایگاه اطلاع رسانی مجوزها و نقشه ملی استعلامات کشور
[5]- مرکز فوریت های محیط کسب و کار کشور