پخش زنده
امروز: -
انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ رویداد مهمی است که در صورت بهرهبرداری صحیح می تواند به سکوی پرتابی برای صنعت گردشگری کشورمان تبدیل شود.
پژوهش خبری صدا وسیما:"تبریز 2018، آزمون بین المللی صنعت گردشگری ایران"، خبر مهمی که این روزها، قلب هر ایرانی را به تپش می اندازد. خبری که می توان از آن به عنوان فرصتی بین المللی برای ایران و ایرانی در عرصه گردشگری یاد کرد که فتح بابی برای رونق و رشد صنعت و اقتصاد گردشگری کشور و منطقه شود، چراکه این صنعت جزو سه حوزه پردرآمد اقتصادی جهان به شمار می رود.
گردشگری پس از نفت و خودروسازی، سومین صنعت درآمدزای جهان است. براساس گزارش اثرات اقتصادی سفر و گردشگری در جهان "WTTC" که در مارس 2016 منتشر شد، صنعت گردشگری حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان یعنی چیزی در حدود 7 میلیارد و 170 میلیون دلار آمریکا را شامل میشود و تا یک دهه آینده، GDP این صنعت سالیانه تا 4 درصد رشد خواهد داشت. در حال حاضر از هر 11 شغل در سطح جهان، یک شغل نیز در ارتباط با این صنعت بوده و تا سال 2026 گردشگری 370 میلیون شغل را در کل جهان تحت پوشش خود قرار میدهد که معادل یک شغل از هر 9 شغل خواهد بود. کشور ما هم در حوزه گردشگری در سال 95 توانست چیزی در حدود 27 میلیارد و 341 میلیون دلار در تولید ناخالص داخلی سهم داشته باشد، یک هزار و 398 هزار نفر را بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم در فعالیتهای مرتبط با این حوزه درگیر کند و حدود 3 میلیارد و 307 میلیون دلار از کل سرمایه کشور را به این صنعت اختصاص دهد؛ هرچند 92/ 6 درصد از کمک مستقیم گردشگری به تولید ناخالص داخلی ایران در ارتباط با گردشگران داخلی و تنها 7/ 4 درصد از دریافتی آنها، مربوط به گردشگران ورودی از کشورهای همسایه بود.
حال در این میان انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ رویداد مهمی است که در صورت بهرهبرداری صحیح می تواند به سکوی پرتابی برای صنعت گردشگری کشورمان تبدیل شود، اما کارشناسان امر می گویند که تحقق این مهم نیازمند اقداماتی است که باید از مرز شعار فراتر رفته و به عمل تبدیل شود.
از سویی دیگر، وزیران گردشگری کشورهای اسلامی در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در ۱۳ آبان ۲۰۱۳ میلادی معیارهایی برای انتخاب پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی تهیه کردند و دبیرخانه این سازمان ۲ شهر را از هر کشور به عنوان نامزد پذیرش کرد. یزد و تبریز نامزد انتخاب به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی از ایران شدند و طرح های توجیهی آن منطبق با اهداف و شرایط در سطح این استان ها تنظیم شد. تبریز با رای ۹۰ درصدی کشورهای عضو به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی انتخاب شد. این انتخاب از بین ۵۷ کشور اسلامی با باور عمومی انجام شد و به جز عربستان تمام کشورهای اسلامی از آن حمایت کردند. با توجه به اینکه تالینگ مالزی، پالقا و سیلد بنگلادش، ماردین ترکیه و مدینه عربستان رقبای تبریز برای سال 2018 بودند؛ اما تبریز (ایران برای اولین بار این عنوان را کسب کرد) به خاطر قابلیتهایی چون: وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساختهای مناسب، تعداد موزهها، موزه فرش، طبیعت، تعداد رویدادهای برگزار شده، تعداد اماکن تاریخی، انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و تعداد گردشگران ورودی (داخلی و خارجی)، انتخاب شد، به طوری که، گردشگری داخلی و خارجی شهر تبریز در سال 95 به ترتیب 25 و 35 درصد رشد داشته است و همچنین آمار ورود گردشگران خارجی در سالهای 1391 و 92 به ترتیب 461 هزار و 670 هزار نفر بوده است.
باید گفت که اصلی ترین هدف سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی از انتخاب شهرهای نمونه گردشگری، شناساندن ظرفیت های گردشگری جهان اسلام و تقویت ارتباط بین مسلمانان با ابزار گردشگری است که برگزاری این رویداد می تواند نزدیکی و تعامل کشورهای اسلامی را در پی داشته باشد.
به همین سبب، رویداد تبریز ۲۰۱۸ نیاز به تولید محتوا و اشاعه در سطح بین المللی دارد؛ میزگردهای چالشی باید از شبکه های بین المللی پخش شود و در این ارتباط مجبور به استفاده از ظرفیت شبکه های بین المللی هستیم. علاوه بر اینکه رسانه ها بالاخص رسانه ملی، برای این آزمون مهم بین المللی تلاش کنند که گزارش های دقیق و کارشناسی را تا زمان شروع و همچنین بازگشایی آن ارایه کنند و بتوانند زمینه تبلیغات را در این خصوص هم در داخل و هم در خارج از کشور در این خصوص فراهم کنند.
بنابراین باید دید با توجه به اینکه ما بیش از پیش به سال ۲۰۱۸ و میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی پرتعداد (ایام نوروز) نزدیکتر می شویم، اما آیا در این مدت از فرصت های موجود به خوبی استفاده می کنیم یا اینکه مثل اکثر اوقات تمامی کارها در دقیقه ۹۰ روبراه خواهد شد؟ آیا رسانه ها برای این موفقیت در این رویداد اجماع ملی ر این رویداد را فراهم می کنند؟ آیا ایران، آذربایجان و تبریز از این آزمون سخت، سربلند بیرون خواهد آمد؟ آیا دانشگاهیان که بازوی مشورتی و علمی برای تدوین چنین برنامه های راهبردی و کلان در این رویداد مهم هستند، در این خصوص تلاش لازم را انجام می دهند؟
پس یادمان باشد، تبریز ۲۰۱۸ متعلق به همه است و باید همه به اندازه توان مشارکت کنند، تا رسیدن به زمان موعود بتوانیم از این آزمون بین المللی سربلند بیرون آییم و در سالی که نام اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری فراهم شده، این رویداد مهم می تواند راهگشایی برای فراهم شده اشتغال برای جوانان را در ابعاد مختلف فراهم کند.
پژوهش خبری // زهره دانشمندی