پخش زنده
امروز: -
استاد دانشگاه علامه طباطبایی، بسیج را الگویی جامعه شناختی توصیف کرد که در داخل و خارج از کشور تکثیر یافته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدباقر خرمشاد در سلسله نشستهای تحلیلی تخصصی بسیج و ایران فردا که در سازمان بسیج اساتید برگزار میشود در نشستی با موضوع بسیج در رویکرد جامعه شناختی گفت: انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق، نیروهای مردمی سازمان یافته سوریه، فاطمیون، زینبیون، حیدریون و حزب الله لبنان الگوهایی تکثیریافته از بسیج در دیگر کشورها هستند.
وی افزود: بسیج دانشجویی، بسیج دانش آموزی، بسیج اساتید و بسیج اصناف نیز اشکال نوینی از سازمان بسیج است.
این استاد دانشگاه گفت: بسیج ارتشی است کوچک و کم هزینه، اما بزرگ و بسیار تاثیرگذار به گونهای که در مواقع لزوم افرادی که مشاغل دیگر دارند پس از آموزشهای کوتاه مدت به دفاع نظامی میپردازند.
خرمشاد افزود: دفاع نظامی بسیج نشان داده است که الگویی بسیار موفق است و توانست ایران را از دشمن بعث عراق پاکسازی کند و داعش را شکست دهد.
وی با بیان اینکه بسیج در زمان انقلاب اسلامی ایجاد شد، اما در جنگ هویت یافت، گفت: سه نوع بسیج در کشور داریم.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه افزود: بسیج تودهای یا تظاهراتی که نمونه آخر آن در ۹ دی ۸۸ فتنه گسترده را مغلوب کرد و هرگاه راهپیماییهای ۲۲ بهمن و روز قدس اتفاق افتاده شرایط بین المللی ایران تغییر کرده است.
خرمشاد گفت: بسیج مدنی سیاسی یا انتخاباتی نیز حضور همه جانبه مردم برای تعیین سرنوشتشان در انتخابات است که تاثیر بین المللی قابل توجهی دارد.
وی بسیج نوع سوم را سازمانی و نظامی خواند و افزود: بسیج نظامی به فرمان امام زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعال شد و توانست در جنگ موفق شود.
این استاد دانشگاه گفت: بسیج احیاگر ذخیره شیعی به ویژه قیام امام حسین (ع) است که توانسته است این ذخیره تشیع را نقد و احیا کند و از قدرت آن بهره ببرد.
خرمشاد افزود: بسیج در لغت به معنی عزیمت و آماده سازی است، اما در اصطلاح ارگانی است که نیاز به رهبری، ایدئولوژی و سازمانی دارد که با فرمان امام خمینی (ره) در ۵ آذر ۵۸ تاسیس شد.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مردم پایه بودن انقلاب و نهضتهای اسلامی ۱۵۰ ساله گذشته گفت: امام خمینی (ره) همواره با مبارزه سیاسی و اقدام نظامی مخالف بود و از سال ۴۲ تا سال ۵۷ پانزده سال را به انتظار نشست تا خود مردم به این نتیجه برسند که تکلیف سیاسی شان همان تکلیف شرعی آنان است و با حضور مردم توانست بر استبداد و استعمار غلبه کند و همین مردم پایگی انقلاب بود که منجر به فرمان تشکیل بسیج و حضور مردم برای حفظ این انقلاب شد.