استاندار تهران : توزیع بنزین یورو 4 به 91 درصد و توزیع گازوئیل یورو 4 به 90 درصد رسیده است، اما برای توزیع بنزین یورو 5 اقدامی صورت نگرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حسین مقیمی امروز در سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه هشتم آبان ماه 93 باید گازوئیل یورو 4 در هشت کلانشهر توزیع و بنزین یورو 4 در همه کلانشهرها به طور صددرصدی توزیع شود افزود: بر اساس گزارش نماینده شرکت توزیع کننده نفت و بنزین در استان تهران، توزیع بنزین یورو 4 به 91 درصد و توزیع گازوئیل یورو 4 به 90 درصد رسیده است اما در خصوص توزیع بنزین یورو 5 اقدامی صورت نگرفته است. وی تاکید کرد: برای رفع آلودگیهای زیست محیطی اگر لازم باشد برای تامین منابع آن میتوانیم از عوارض ارزش افزوده استفاده کنیم و حداقل 20 درصد از عوارض ارزش افزوده را برای کاهش آلودگی هوا و 10 درصد از عوارض ارزش افزوده را به فضای سبز عمومی اختصاص دهیم. استاندار تهران با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا اولویت با کمربند سبز و ورودی شهرها و روستاهاست گفت: باید تلاش کنیم تا پایان برنامه ششم یک فضای سبز عملیاتی شده ایجاد کرده باشیم و به سمتی برویم که بعد از پایان برنامه استان تهران دارای یک کمربند سبز باشد که بتوان از طریق آن آلودگی را کنترل کرد. وی اضافه کرد: منابع طبیعی نیز موظف است برای تامین نهال های مورد نیاز این برنامه تمام تلاش خود را انجام دهد و اگر با کمبود بودجه مواجه است سریعا به ما اعلام کند؛ همچنین بعد از تامین آب آشامیدنی برای مردم استان تهران، تامین آب فضای سبز از اولویتهای اصلی ماست. مقیمی گفت: اصل بر اجرای این تصمیمات است نه آوردن دلایلی برای اجرا نکردن این برنامهها و همه دستگاههای درگیر موظف هستند تا کمک کنند و این برنامه عملیاتی شود. وی همچنین با اشاره به مصوبه سال 93 که در جهت کاهش آلودگی هوا مصوب شده بود، گفت: بر اساس بند یک این مصوبه تعویض کاتالیزگر خودروهای عمومی درونشهری (اتوبوسها) باید ظرف مدت شش ماه توسط شهرداریها و وزارت کشور اجرا و سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر اجرای آن میشد؛ خودروهای عمومی درونشهری سالانه 8 میلیارد تومان برای تعویض این کاتالیزگرها نیاز دارند که میتوانیم این هزینه را از طریق مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عوارض آلایندگی تامین کنیم. استاندار تهران با بیان اینکه در این جلسه وظایف منابع طبیعی وزارت نیرو و تامین منابع مالی برنامهها مشخص شد، گفت: برای احداث یک واحد تولید یا مونتاژ موتور برقی نامهای به شورای برنامهریزی توسعه استان ارسال شده است تا این موضوع را نیز با آن ها مطرح کنیم و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.