پخش زنده
امروز: -
رئیس هیئت مدیره کمیته ترانزیت راه آهن ابراز امیدواری کرد در سال جدید میلادی، حرکت قطار چین به سمت اروپا از مسیر ایران انجام شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ حسین عاشوری در مصاحبه با برنامه "رویداد" رادیو گفتگو اعلام کرد : «در سال های دور ایران، عراق و ترکیه مسیر غرب به شرق را در قالب جاده ابریشم شکل می دادند اما به دلیل ارزانی نرخ حمل و نقل در دریا، حمل بار به دریاها کشیده شد و دوباره برخی کشورها تلاش می کنند حمل بار را به سمت ریل سوق دهند.
وی افزود: ایران تلاش کرده است در سال های اخیر نقشی پر رنگ تر ایفا کند و کریدورهایی که از مسیر ترکیه به سمت گرجستان شکل می گیرد، مانند رقیبی به موازات کریدور ایران است اما ما نیز تلاش کردیم روابط را با کشورهای منطقه توسعه و جذب بار از آن ها را افزایش دهیم.
عاشوری اظهار کرد: «در ماه های گذشته رشد جابجایی بار میان راه آهن ترکیه و ایران را تا مرز 55 درصد شاهد بوده ایم و در هشت ماه نخست سال 966 هزار تن بار ترانزیتی با راه آهن جابجا کرده ایم.
عضو هیئت مدیره راه آهن کشور با بیان اینکه خط آهن btk تاثیری در ترانزیت ایران ندارد، گفت: مشکل این مسیر این است که بار در دو بندر باکو و "ترک باشی" باید تخلیه شود که هزینه این کار و جابجایی در دریای مازندران، هزینه حمل و نقل ریلی را افزایش می دهد؛ چرا که هزینه دریایی بر آن اضافه می شود.
عاشوری مسیر ریلی را که از چین به سمت ایران می آید و وارد ترکیه می شود ، فاقد چنین مشکلی دانست و افزود : هر رقیبی نگرانی هایی برای ما ایجاد می کند اما صرفِ ایجادِ زیرساخت ها، مشکلاتی برای ما درپی ندارد و هرچه غفلت بیشتری در جذب بار کنیم، نگرانی ها از مسیرهای رقیب پررنگ تر می شوند.
وی گفت: «دو قطار از دو شهر چین به تهران راه اندازی شده است و سومین قطار نیز تا ماه های آینده راه اندازی می شود.
همچنین جلسات مستمری برای راه اندازی خط آهن آلمان به ایران داریم که مسیر چین به آلمان از این طریق برقرار می شود که در سال 2018 حرکت قطار چین به اروپا را شاهد خواهیم بود.
عاشوری افزود: تلاش می کنیم بار آسیای میانه را به سمت ترکیه حرکت دهیم ولی این کشور نمی تواند واگن های آسیای میانه را پذیرش کند که در این راستا جلساتی میان ازبکستان، ایران، ترکیه و تاجیکستان برگزار شده است تا ایران مسیر ترانزیتی برای واگن های کشورهای آسیای میانه باشد.