پخش زنده
امروز: -
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه، اعتبار در بخش آموزش را سرمایه گذاری برای آینده کشور دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سعید نمکی در همایش معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور گفت: از نظر کشورهایی همچون ژاپن و یا کشورهای توسعه یافته اعتبارات بخش آموزشی هزینه نیست و نوعی سرمایه گذاری است به همین دلیل گاه تا ۸۰ درصد بودجه هایشان به بخش آموزش تعلق میگیرد.
وی با بیان اینکه رویکرد سازمان برنامه و بودجه به بخش آموزش نیز سرمایه گذاری است، افزود: به منظور ارزیابی توسعه هر کشور باید مدارس و دانشگاههای آن کشور ارزیابی شوند به گونهای که دانشگاهها خلاقیت را برای توسعه در کشور در بین نسل آینده پرورش دهند.
نمکی گفت: ۱۰ برنامه توسعه در کشور داشته ایم که نخستین آنها در سال ۱۳۲۷ هجری شمسی بوده است و هرچند که برنامهای نیز در سال ۱۳۰۹ تدوین شد، ولی هرگز اجرایی نشد.
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه افزود: جامعه توسعه یافته نیازمند انسان توسعه یافته است به گونهای که اگر زیرساختهای توسعه یافتگی دراختیار انسانهای توسعه یافته قرار نگیرد زمینههای ارتقای کشور فراهم نمیشود.
وی گفت: آموزش موجب تربیت انسانهای توسعه یافته میشود.
نمکی در بخش دیگری از سخنانش افزود: به سبب رجزخوانی و یاوه گویی برخی در منطقه، سازمان برنامه و بودجه سرگرم برنامه ریزی برای تأمین بودجه برای مقابله با این رجزخوانی هاست هرچند ایران کشور قدرتمندی است و هیچ کس جرأت دست درازی به آن را نخواهد داشت.
وی گفت: بودجه در شرایطی که نفت ۳۰ دلار شده بود در شرایط ویژهای قرار داشت که مجبور میشدیم گاه جوابگوی قرضهای دوران نفت ۱۲۰ دلاری باشیم.
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه افزود: باید به دانشگاهها و آموزش عالی کشور تبریک گفت: به ویژه به دانشگاههای علوم پزشکی که توانستند بیشترین فارغ التحصیلان را در نظام ارائه خدمات داشته باشند و جایگاه بهتری کسب کنند.
وی گفت: پزشکان کشور میتوانند در منطقه، خدمات قابل قبولی ارائه کنند همچنان که در پیوند عضو در درخشانترین بخشهای جهان قرار دارند.
نمکی افزود: ادغام دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت علوم به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد.
وی گفت: نباید در آموزش پزشکی به گونهای برنامه ریزی شود که فارغ التحصیلان با هزینههای زیاد تربیت شوند چراکه ارائه خدمات اینگونه فارغ التحصیلان نیز منوط به هزینههای زیاد است.
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه افزود: استفاده از دستگاهها و تجهیزات پزشکی گران قیمت همچنین دورههای طولانی پس از فارغ التحصیلی در آموزش پزشکی موجب افزایش هزینهها میشود.
نمکی گفت: باید به جای آموزش در قالب دورههای پس از فارغ التحصیلی برای برگزاری دورههای کوتاه مدت به منظور تربیت تکنسین و کارشناس برنامه ریزی شود تا خدمات مورد نیاز مردم با نرخهای کمتر ارائه شود.
وی افزود: در دانشگاههای علوم پزشکی ژنرال و فوق تخصص زیاد تربیت شده است، اما سرباز درجه دار کم تربیت کرده ایم.
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه گفت: نباید هرم در فعالیتهای پزشکی واژگون شود و هر سطح از نیروها باید در جایگاه خود قرار گیرند.
وی افزود: شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی متأسفانه بیشتر زمینه ساز خروج اندیشمندان از کشور شده است تا حفظ آن، به گونهای که بیشتر افرادی که در المپیادهای علمی رتبه آورده از کشور خارج شده اند، اما این خروج اندیشهها برای کشورهای دیگر مانند ژاپن اتفاق نمیافتد.
نمکی خواهان اصلاح نگاه جزیرهای و تغییر آن به نگاه ملی شد و گفت: هزاران پژوهشگاه به سبب انحصار برخی، امکان استفاده و بهره وری بالا در کشور را ندارند.
وی یادآور شد: برغم بحثهای سیاسی بین المللی باید توجه کنیم که آغوش مراکز علمی جهان روی اندیشمندان ایرانی باز است چرا که هزینههای آموزش آنان انجام شده و این مراکز از محصول کار آنان به سرعت بهره برداری میکنند.
نمکی افزود: شرکتهای دانش بنیان پر خطر هستند و بدین سبب کشورهای دیگر ترجیح میدهند تا هزینههای کمتری برای به دست آوردن دستاوردهای علمی اینگونه شرکتها بپردازند.
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه گفت: پیوستن و یکپارچگی در داخل و خارج از کشور موجب صرفه جویی در بسیاری از هزینهها خواهد شد.
وی با بیان اینکه رؤسای دانشگاهها نباید به خاطر مباحث اقتصادی دچار روزمرگی شوند، افزود: روزمرگی آنان را از آموزش غافل میکند، اما آنان به سبب مشکلات اقتصادی بیمارستانهای دانشگاهی آسیب میبینند که باید از این گرفتاری رها شوند.
نمکی خواهان تشکیل سازمان بهداشت و درمان استانها همانند گذشته شد و گفت: در این شرایط اداره بیمارستانها برعهده این سازمانها خواهد بود و رؤسای دانشگاهها به آموزش خواهند پرداخت و خوشبختانه در زمینه نیروی انسانی توانا همانند گذشته در استانها کمبودی نداریم و بیمارستانها میتوانند با هماهنگی دانشگاهها ارائه شوند.
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه افزود: در آموزشهای کلینیکی و بالینی ضعیف عمل میکنیم و توجه بیشتر به تشخیصهای پاراکلینیکی (آزمایشگاه عکسبرداری) بیش از اندازه شده است که متأسفانه هزینههای زیادی به نظام سلامت تحمیل میشود.
وی گفت: تربیت افراد تک بعدی در علوم پزشکی زمینههای خروج مغزها را بیشتر فراهم میکند.
نمکی افزود: ما در گذشته به پزشک حکیم میگفتیم چراکه در بسیاری ازعلوم دیگر نیز مهارت داشت.
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه خواهان توجه و آموزش فرهنگی درکنار علوم پزشکی به دانشجویان نسل جدید شد و گفت: نسل امروز ما باید با دیرینه و تمدن کهن خود آشنا شود.
وی افزود: معیشت و درآمد دانشجویان دوره تخصص پزشکی (رزیدنت) بسیار ضعیف است که موجب دغدغههای آنان و تأثیر در کیفیت تحصیلشان میشود که برنامه ریزی برای مقابله با آن داریم.
نمکی گفت: مقابله با خرافه گرایی که آفت توسعه علمی است باید در حوزه علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد چرا که شرایط به گونهای است که با یک غفلت اندک طوفان جهالت در این زمینه برپا خواهد شد.
وی افزود: زمانیکه طب نوین از درمان برخی بیماریها همچون سرطان ناتوان میماند بیمار به ناچار به طب سنتی پناه میبرد.
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه گفت: با واقعیت طب سنتی پذیرفته میشود، اما دانشگاهها با مدیریت علمی با جهالت در طب سنتی مقابله میکنند.
وی افزود: باید افرادی را در علوم پزشکی تربیت کنیم که به سود نظام سلامت در کشور عمل کنند و هزینههای زیادی به نظام سلامت تحمیل نکنند.