به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، سید محمد علی افشانی در نشست خبری با عنوان زیرساختهای ارائه شده برای راهپیمایی اربعین افزود: در مجموع ۴۰۰ هکتار پارکینگ با ظرفیت پارک ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو برای زائران اربعین مهیا شده است که این پارکینگها به تفکیک شامل ۶۰ هکتار با ۲۴ هزار جای پارک در شلمچه، ۱۰۰ هکتار با ۴۰ هزار جای پارک در چذابه، ۱۴۰ هکتار با ۵۶ هزار جای پارک در خسروی و ۱۰۰ هکتار با ۴۰ هزار جای پارک در مهران می شود.
وی اضافه کرد: همچنین بیش از ۴۰ هزار محل پارک به وسیله مردم و بخش خصوصی برای استفاده زائران آماده شده است؛ علاوه بر این تعداد پارکینگ پایانه برکت نیز موجود است که ظرفیت حدود هزار دستگاه پارک خودرو را دارد.
معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین گفت: ورودی پارکینگها برای زائران با توجه به مصوبه ابلاغ شده به همه استانها به ازای هر ۲۴ ساعت شبانهروز ۵۰۰۰ تومان است.
محمدعلی افشانی افزود: یکی از مهمترین مسائل در بخش زیرساختها، راههای مواصلاتی است که خوشبختانه ۸۷ کیلومتر مسیر چهار خطه در دو باند رفت و برگشت به صورت مجزا ایجاد شد که به ترتیب در مرز مهران - ایلام ۳۰ کیلومتر، مرز خسروی ۳۲ کیلومتر (از اسلامآباد تا سر پل ذهاب) و مرز چذابه ۲۵ کیلومتر (فاصله سوسنگرد به بستان) می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر این در بخش ایمنسازی مسیر و رفع اختلاف سطح موجود نیز اقداماتی انجام شد زیرا بخشی از مسیر برای تعریض راه خاکبرداری شده بود؛ اما با توجه به کوتاه بودن زمان برای تکمیل آن، تا مرحله آسفالت آن را خاکریزی کردند.
افشانی گفت: علاوه بر ۸۷ کیلومتر مسیر چهارخطه، ۲۳۵ کیلومتر روکش آسفالت نیز انجام شد. یعنی محورهای قبلی اصلاح و پس از اصلاح نیز روکش شد که این ۲۳۵ کیلومتر در سه استان است.
معاون عمرانی وزیر کشور افزود: همچنین نصب علائم در کل مسیر، نصب حفاظ ایمنی، نصب گاردریل و نیوجرسی برای لبههای بیرونی راه و جدا کردن مسیر چهار خطه و نصب دوربینهای نظارتی برای پایش سرعت از اقدامات انجام شده برای رفاه زائران است.
افشانی با اشاره به راهسازی و احداث پارکینگ در مناطق جنوبی کشور و جنگی سابق تصریح کرد: بخش اعظمی از این مناطق مین گذاری شده است که باید نخست مینروبی و سپس پارکینگ و راه احداث شود که کار بسیار سخت و دشواری بود.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در این مسیر این بود که این مناطق ماسهزار است و تثبیت ماسه کار دشواری است که ابتدا این بستر تثبیت و سپس خاکریزی انجام و در نهایت نیز آسفالت شد. در حقیقت کار کردن در این مناطق به علت هزینه و سرعت، متفاوتتر از کار کردن در مناطق دیگر است.
وی در ادامه به محوطهسازی پایانههای مرزی اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ گیت گذرگاه برای عبور زائران آماده شده است که شامل ۹۶ گیت در مهران، ۴۸ در گیت در شلمچه، ۲۸ گیت در چزابه و ۲۹ گیت در مرز خسروی می شود.
رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه درباره تأسیسات آب و برق و فاضلاب نیز اقدامات خوبی انجام شده و در مواکب برپا شده آب و برق و فاضلاب به خوبی تأمین شده است گفت: برای تأمین آب در مرز چذابه ۲۷ کیلومتر خط اصلی و ۱۵ کیلومتر خط فرعی و مجموعا ۴۲ کیلومتر خط انتقال آب کشیده شده است. همچنین در خصوص روشنایی پارکینگها و مواکب نیز اقداماتی انجام و در شلمچه نیز از برجهای نور استفاده شده است.
وی ادامه داد: برای مرز مهران هم دو حلقه چاه حفر شده است و در خصوص تأسیسات فاضلاب کل پایانههای مرزی نیز اقداماتی انجام شده است. همچنین برای روشنایی پارکینگها در مرز خسروی ۱۵ کیلومتر و در مهران نیز ۵ کیلومتر روشنایی تأمین شده است.
افشانی همچنین تصریح کرد: چهار دستگاه تولید و بستهبندی آب در شهرهای شلمچه، نجف و کربلا احداث شده است که میتواند شبانهروز ۴۰۰ هزار بسته آب تولید کند.
معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه مسائل بانکی و اقدامات پولی نیز کارهای خوبی انجام شده است، افزود: افزایش سقف برداشت وجه از خودپرداز برای زائران تا پنج میلیون ریال امکانپذیر شد. همچنین خودپردازهای سیار نیز در پایانههای مرزی نصب شده است و شعب بانکها نیز شبانهروز فعال هستند.
وی گفت: در خصوص تقویت زیرساختهای مخابراتی نیز میتوان به افزایش ظرفیت شبکه تلفن همراه، تقویت شبکه و نصب بهرهبرداری از وایفای اشاره کرد.
افشانی افزود: تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی یکی دیگر از وظایف کمیته زیرساختهای ستاد مرکزی اربعین است که در این راستا ۲۳۳۰ دستگاه اتوبوس تأمین شد ۸۴۰ دستگاه اتوبوس در مرز مهران، ۲۷۰ دستگاه در خسروی، ۱۰۰ دستگاه در چذابه، ۱۲۰ دستگاه مرز شلمچه و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در داخل خاک عراق به منظور ارائه خدمات به زائران در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر کشور همچنین گفت: از محل منابع عمومی سازمان شهرداریها ۱۹ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان به شهرهای مرزی پول پرداخت شد که این خدمات را ارائه کنند.
وی افزود: تأمین زیرساختها مرحلهای است که بخشی از آن انجام شده و بخش دیگر نیز باید به مرور و بیوقفه انجام شود تا سال بعد نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد. باید همه محورها چهار خطه شوند تا مشکلات ترافیکی ایجاد نشود.
وی تصریح کرد: همه این مسیرها در صورت تأمین اعتبار تا سال آینده چهار خطه میشوند تا مشکلات از بین بروند. همچنین باید پارکینگها آسفالت شوند تا در صورت بارندگی برای مسافران مشکلی ایجاد نشود.