گاز هیدروژن سوخت پاک آینده
محققان اروپایی برای تامین سوخت خودورهای هیدروژنی در اروپا از فناوری جدید پیلهای سوختی استفاده خواهند کرد.
خبرنگار سرویس بین الملل
خبرگزاری صداوسیما، به نقل پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی یورو نیوز، محققان طراحی در اروپا قصد دارند با تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها اولین شبکه سراسری سوخت رسانی هیدروژن را برای رانندگانِ خودروهای پیل سوختی در اروپا راه اندازی کنند.
این گزارش میافزاید:
محققان معتقدند گاز هیدروژن سوخت پاکِ آینده خواهد بود و یکی از راههای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن استفاده از هیدروژن به جای بنزین و گازوئیل است. در حال حاضر دانمارک اولین کشور دنیاست که در آن شبکه ملی سوخت رسانی برای هیدروژن وجود دارد و محققان طرح اروپایی تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها در دانمارک، به دنبال راهی برای پیشبرد این فناوری هستند.
دانمارک نخستین کشور در دنیا محسوب میشود که در آن شبکه ملی سوخت رسانی برای هیدروژن وجود دارد و حدود ده جایگاه سوخت رسانی هیدروژنی در نقاط استراتژیک کشور راه اندازی شده است. در اروپا در حال حاضر تنها تعداد معدودی وسیله نقلیه با سوخت گاز هیدروژن وجود دارد.
تی آیس لائوستن ینسن، مدیرعامل «دانمارک هیدروژن»، شبکه ملی سوخت رسانی هیدروژن در دانمارک درباره خودورهای هیدروژنی میگوید: «در خودرو به جای باتری یک پیل سوختی هیدروژنی قرار دارد که در آن در اثر واکنش بین هیدروژن و اکسیژن، آب و الکتریسیته تولید میشود، در واقع یک واکنش شیمیایی رخ میدهد و تنها گازی که از اگزوز ماشین بیرون میآید بخار آب است.»
وی میافزاید: «هدف طرح اروپایی تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها این است که طی دو سال حدود پنجاه جایگاه سوخت رسانی هیدروژنی در سراسر اروپا ساخته و تعداد خودروهای برقی هم که با هیدروژن کار میکنند، دو برابر شود.»
تی آیس لائوستن ینسن درباره مزایای این گونه خودورها میگوید: «این خودروها خیلی نرم حرکت میکنند و موتور آن سر و صدا نمیکند. یکی از مزایای این خودرو این است که میتوانید از همان الگوهای موتورهای احتراقی استفاده کنید، یعنی میتوانید به ایستگاه سوخت رسانی بروید و پیل سوختیِ خوردو را سه الی پنج دقیقه با گاز هیدروژن شارژ کنید و با آن بین چهارصد تا ششصد کیلومتر رانندگی کنید.»، اما چالش اصلی بر سر این راه، تولید هیدروژن سبز از منابع تجدید پذیر انرژی است، اگرچه این فناوری هم اکنون وجود دارد. در شفیلد انگلستان، جایگاه سوخت رسانی مجهز به الکترولیزور یا همان الکترولیزگر است که در آن، توربین بادی انرژی لازم برای تولید هیدروژن محلول از الکترولیز آب را فراهم میکند. بن مادن، مسئول هماهنگ کننده طرح تبدیل هیدروژن به سوخت اصلی خودروها در اروپا میگوید: «بیشترهیدروژنی که امروز در اختیار داریم از سوختهای فسیلی تامین میشود، اما اگر بخواهیم گاز هیدورژن را تبدیل به سوخت اصلی خودرو بکنیم، باید از منابع سبز تولید انرژی استفاده کنیم. میتوانیم منابع تجدید پذیر را با یک سیم مجزا به منبع سوخت متصل کنیم.» هیدروژن برای سوخت خودرو از الکترولیز آب حاصل میشود و تحقیقات برای بهبود بازدهی الکترولیزورها در حال انجام است. الکترولیزور یا الکترولیزگر دستگاهی است که آب را به عناصرش تجزیه میکند و هیدروژن را به یک طرف و اکسیژن را به طرف دیگر دستگاه میبرد. هیدروژن حاصل را میتوان پس از تصفیه در محل ذخیره کرد. دستگاههای پیشرفته الکترولیز در شرکت موسوم به «آی تی ام پاور» که شرکتی است در حوزه انرژی پایدار هیدروژن، ساخته میشود.
چارلز پرکلس، مدیر توسعه کسب و کار این شرکت میگوید: «زمانی که تولید برق بیش از مقدار نیاز است میتوانیم با برق اضافی هیدروژن تولید کنیم که هم کم هزینهتر است و هم سبزتر. این کار را میتوان همه جا انجام داد، هم در پمپ بنزین و هم در جایگاه سوخت رسانی. به این ترتیب نیازی به تانکر حمل سوخت نداریم.» قمیت خودرو و سوخت هیدروژنی در حال حاضر بسیار بالاتر از خودروهای معمولی است و چالش این است که هم قیمت خودرو و هم هزینه سوخت آن کمتر شود.
بن مادن، مسئول هماهنگ کننده طرح اروپایی میگوید: «امیدواریم تا سال دو هزار و بیست و پنج میلادی قیمت یک وسیله نقلیه هیدروژنی و هزینه سوخت گیری آن معادل خوروهای بنزینی یا دیزلی امروز و سوخت آنها باشد.»
مدیرعامل «دانمارک هیدروژن»، شبکه ملی سوخت رسانی هیدروژن در دانمارک میگوید: «در جادهها جای کافی برای انواع مختلف خودروهایی که آلودگی تولید نکنند، هست.»
وی میافزاید: «وسایل نقلیه در آینده ترکیبی از خودروهای الکتریکی و خودروهای هیدروژنی خواهد بود. در حال حاضر خودروهای هیبریدی داریم. به نظر من هر سه نوع خودرو، یعنی خودرو هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی را در آینده خواهیم داشت. اما قبل از هر چیز باید بتوانیم با فناوری سوخت فسیلی رقابت کنیم و آن را از میدان به در کنیم.» هدف اصلی این است که تا ده سال دیگر هیدروژن به عامل محرک صدها هزار خودرو در جادههای اروپا تبدیل شود.