پخش زنده
امروز: -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا گفت توافق هسته ای ایران نتیجه تلاش های مهم در اتخاذ هماهنگی های چندجانبه در سطح بین المللی بوده است. او همچنین از کنگره آمریکا خواست تصمیمی اتخاذ نکند که سبب تضعیف برجام شود.
وی گفت در ارتباط با فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک که ایران انجام می دهد و با قطعنامه های شورای امنیت سازگار نیستند، باید بگویم که این رویکرد با منافع ما و منافع آمریکا تضاد دارد. این رویکرد تهدیدی برای امنیت کشورهای منطقه محسوب می شود. ما مطمئنا در هدف مهار این سیاست با یکدیگر اشتراک نظر داریم. زیرا نمی توانیم سیاست مداخله و هژمونی آنها را بپذیریم. این اصل و ایده ای است که ما آن را با به صورتی بسیار واضح با تهران مطرح کرده ایم. این فرصت را یافته ام تا طی چند روز آینده به تهران سفر کنم . اما فکر می کنم قاطعیت همراه با اعتماد، همان چالشی است که برجام با آن مواجه است و برجام نتیجه تلاش های مهم در اتخاذ هماهنگی های چندجانبه بوده است که جامعه بین المللی برای آن ارزش قائل است. و در این ارتباط موضع فرانسه کاملا واضح و مشخص است. ایران نه در حال حاضر و نه در آینده نباید قابلیت دست یابی به تسلیحات هسته ای را به دست آورد و از این نقطه نظر، برجام که در سال دو هزار و پانزده در وین حاصل شد به ما اجازه می دهد این هدف را دست کم برای دست کم ده سال آینده تضمین کنیم . فرانسه یکی از کشورهایی بود که بیش از همه در این مذاکرات مطالباتی را مطرح کرد و ما همچنان روند اجرای سخت گیرانه تعهدات ایران را با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی از نزدیک زیر نظر داریم. و بحث های چند هفته آتی در آمریکا بسیار مهم است و امیدواریم که کنگره تصمیمی اتخاذ نکند که ممکن است سبب زیر سوال رفتن توافق هسته ای شود. دست کشیدن از توافق نامه وین سبب می شود دیگر ابزارهای کنترل کننده را در ارتباط با برنامه هسته ای آنها در اختیار نداشته باشیم و این در حالی است که نمی توانیم برای دیگر مشکلات نیز راه حل هایی را پیدا کنیم. این موضوع پیامدهای وخیمی برای امنیت منطقه خواهد داشت و این پیامدها بر منافع اروپا و آمریکا تأثیر خواهد گذاشت.
در ادامه، وزیر امور خارجه فرانسه به پرسش های حضار پاسخ گفت.
یکی از حاضران گفت آقای وزیر از شما به سبب پیام واضح تان تشکر می کنم. می خواهم به موضوع ایران اشاره کنم. و فکر می کنم شما با واکنش های آنهایی مواجه شدید که بر این باورند توافق هسته ای (برجام) باید همچنان چارچوبی برای مهار مسئله هسته ای باشد. اما باید گفت ابعاد خاص رفتار ایران غیر قابل پذیرش هستند و شما به شماری از آنها اشاره کردید. شما به عراق، سوریه، لبنان و یمن اشاره کردید. از نظر شما کدام ابعاد از اقدامات و رفتار ایران در منطقه قابل پذیرش است ؟
لودریان در پاسخ به این سوال گفت موضوعی که در ارتباط با ایران مطرح است مسئله هسته ای است. یکی از معضل هایی که طی چند ماه گذشته با آن مواجه بوده ایم مشکل اشاعه هسته ای بوده است. اشاعه هسته ای یک معضل مهم محسوب می شود. اشاعه شیمیایی و هسته ای یک خطر قابل توجه است . ما باید جلوی ایران از دست یابی به یک سلاح هسته ای بگیریم. همچنین موضوع کره شمالی مطرح است. در ارتباط با موضوع هسته ای باید بگویم که ما توافق نامه وین را توافقی می دانیم که مانع دست یابی ایران به سلاح هسته ای می شود. و تاکنون شواهدی دریافت نکرده ایم که عکس این موضوع را نشان دهد.
و ما بر این باوریم که باید بسته هسته ای به عنوان یک بسته جداگانه مد نظر قرار داد. فرانسه در زمان امضا یا قبل از امضای توافق هسته ای یکی از کشورهایی بود که بیشترین مطالبات را مطرح کرد و خواستار تضمین شده بود و لوران فابیوس وزیر خارجه وقت فرانسه در این زمینه تلاش کرد. و همه طرف ها باید به توافق پایبند باشند و اگر این گونه نباشد روزی که کره شمالی در میز مذاکره حاضر شود، چه تضمینی آنها از سوی امضا کنندگان توافق دریافت خواهند کرد. قطعنامه سازمان ملل از ایران خواسته است از توسعه فعالیت های موشکی پرهیز کند . موضوع دوم ابعاد منطقه ای است. ما در تلاش برای یافتن راه حلی برای موضوع سوریه هستیم. من درباره عراق نگرانی کمتری دارم. ما باید درباره برخی موضوعات با ایران قاطع باشیم. اما در عین حال باید به توافقی که امضا کرده ایم پایبند باشیم. موضع فرانسه در باره همه ابعاد کاملا قاطع است . اگر ایران به توافق هسته ای پایبند نباشد این موضوع پیامدهایی برای این کشور در پی خواهد داشت.
داعش و القاعده تهدیدهایی هستند که باید با آنها مبارزه کنیم
در زمان که با تهدیدهای امنیتی مواجه هستیم، فکر می کنم این مهمترین اولویتی محسوب می شود که ما در آن اشتراک نظر داریم. تهدید مهمی که هم اکنون با آن مواجه هستیم داعش و القاعده هستند. و باید با هر دوی آنها مبارزه کرد. به لطف تلاش های مشترک ائتلاف بین المللی -که در آن فرانسه و آمریکا در کنار یکدیگر در حال جنگیدن هستند- و همچنین به لطف هم پیمانان عرب و کرد ما بر روی زمین، داعش از نظر نظامی در حال شکست خوردن است. این روند باید سبب تقویت اراده ما برای اقدام کردن به شیوه ای هماهنگ شود. ما در حال حاضر مسئولیت داریم تا برای برقراری ثبات، بازسازی و مصالحه تلاش کنیم. در عراق، ما باید سبب ترغیب تحولات سیاسی شویم که مورد پذیرش مردم عراق است. در سوریه، پس از شش سال بن بست، ما باید یک رویکرد واقع گرایانه و عمل گرایانه را در ارتباط با درگیری اتخاذ کنیم که هر بیشتر و بیشتر ابعاد بین المللی به خود گرفته است. مبارزه با داعش و تلاش برای یافتن یک راه حل که سبب پایان دادن به جنگ داخلی می شود دو روی یک سکه در زمینه برقراری امنیت بین المللی هستند. شکست دادن تروریسم سبب بازگشت صلح می شود و این هدف ابتکار عمل رئیس جمهور مکرون در ارتباط با کاهش تناقضات در جامعه بین المللی است که با اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز و استفان دِ میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در میان گذاشته شد.
در واقع، ما باید همواره در پی رسیدن به چارچوبی باشیم که سبب می شود بتوانیم در زمان بحران با یکدیگر همکاری کنیم و در عین حال، در ارتباط با نقش جهانی سازمان ملل متحد نیز می توانیم همکاری کنیم.
می خواهم درباره سوریه این موضوع را نیز اضافه کنم که چند روز پس از انتشار گزارش تحقیق ساز و کار مشترک اعلام کردیم که ما باید به صورت جمعی با روند مصونیت عاملان انجام حملات شیمیایی تلاش کنیم. ارتباط بین چارچوب منطقه ای و اقدام چند جانبه چیزی است که ما در قالب نیروی مشترک جی پنج در منطقه ساحل در مبارزه با القاعده و دولت اسلامی مغرب به آن دست یافتیم .
این ساز و کار سبب دو هم جمع شدن کشورهایی در منطقه شده است که تحت تأثیر حملات تروریستی قرار گرفته اند و این یک ابتکار عمل منطقه ای است که تحت حمایت اتحادیه آفریقا و شورای امنیت قرار دارد و مستلزم حمایت قاطع جامعه بین المللی است تا بتوان موفقیت آن را تضمین کرد. این یک موضوع مهم محسوب می شود زیرا این نخستین بار است که کشورهای مربوطه -منظورم کشورهای افریقایی است- ابراز تمایل کرده اند تا امنیتشان را خودشان تأمین کنند. و اگر نتوانیم ملزومات این امر را فراهم کنیم با یک شکست کامل مواجه خواهیم شد و این یک ناکامی محض است زیرا نه تنها قادر نخواهیم در عملیات مهم امنیتی در ارتباط با کشورهای آفریقایی به موفقیت برسیم بلکه در تأمین امنیت خود نیز ناکام خواهیم ماند و این همان پیامی بود که من روز گذشته در شورای امنیت آن را مطرح کردم. و امیدوارم مقامات آمریکایی نیز آن را درک کرده باشند.
فراتر از تهدید ترویسم باید بگویم که ما خطر درگیری بین کشورها مواجه هستیم. طی چند سال گذشته، با این موضوع مواجه نبودیم اما در حال حاضر اوضاع به واسطه راهبردهای قدرت های بی ثبات کننده کمی تغییر یافته است و این راهبردهای این قدرت های بی ثبات کننده است که در حال شکل دادن به اوضاع است. فکر می کنم هیچ گونه راه حلی غیر از تلاش در چارچوب چند جانبه گرایی برای این بحران ها وجود ندارد. و در ارتباط با کره شمالی باید بگویم که جامعه بین المللی باید واکنشی قاطع و واحد به این کشور نشان دهد . این چیزی است که رئیس جمهور ترامپ به آن اشاره کرد و فرانسه نیز از قطعنامه های شورای امنیت در محکومیت جدیدترین آزمایش این کشور حمایت و تحریم های اعمال شده بر کره شمالی را تشدید کرد. همچنین بر روند اجرایی شدن تحریم های کنونی تأکید شده است.
این راه تحت فشار قرار دادن پیونگ یانگ است . این تنها راه واقع گرایانه برای وادار کردن پیونگ یانگ به منظور دست برداشتن از طرح هایش در زمینه اشاعه محسوب می شود.
فکر می کنم نخستین رکن برقراری نظم بین المللی، اعتماد است. بدون اعتماد نمی توان هیچ گونه گفتگویی برگزار کرد و احتمال تبادل نظرات وجود ندارد. و این موضوع درباره نظم بین المللی نیز صدق می کند و باید قوانین را اجرا کرد و این وظیفه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و اعضای دایم این شورا مسئولیتی محوری در این زمینه دارند تا اعتماد را به سازمان ملل حفظ کنند . به همین دلیل، امیدوارم شورای امنیت بتواند ساز و کار «جیم» -ساز و کار مشترک تحقیق- را در سوریه تمدید کند. اگر آنها نتوانند چنین کاری انجام دهند در واقع ناتوانی خود را در مشخص کردن حقیقت اثبات می کنند. شرط دیگر اعتماد سازی داشتن موضعی واحد است. در ارتباط با اقدامات بی ثبات کننده ایران در سوریه، در عراق، در لبنان و در یمن و در منطقه خلیج (فارس) -چه به صورت مستقیم یا از طریق گروه هایی که از آنها حمایت می کند-، باید بگویم که با این اقدامات مدارا نخواهد شد و من صراحتا این موضوع را اعلام کرده ام. به همین ترتیب در ارتباط با فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک که ایران انجام می دهد و با قطعنامه های شورای امنیت سازگار نیستند، باید بگویم که این رویکرد با منافع ما و منافع آمریکا تضاد دارد. این رویکرد تهدیدی برای امنیت کشورهای منطقه محسوب می شود. ما مطمئنا در هدف مهار این سیاست با یکدیگر اشتراک نظر داریم. زیرا نمی توانیم سیاست مداخله و هژمونی آنها را بپذیریم.