به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن پور سید آقایی در جلسه معارفه مدیرعامل جدید مترو با بیان اینکه نمی توان برای صنعتی مانند مترو طول عمر مشخصی تعیین کرد افزود: از زمان ساخت خطوط مترو در شهر مسکو 135 سال و در شهر لندن بیش از 100 سال می گذرد و این در حالی است که شهروندان این شهرها از این سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.
وی ادامه داد: شاید تجهیزات و قطارهای مترو تغییر کند و مطابق با استاندارهای جهانی به روز شود، اما ماهیت و ساختار مترو همچنان بدون تغییر باقی می ماند.
معاون شهردای تهران با تاکید بر اینکه زمانی که در صنعت مترو کار می کنید نباید چشم اندازی که برای توسعه این سیستم حمل و نقلی متصور می شوید کوتاه مدت باشد گفت: باید به این مساله فکر کنید که خطوط مترو تهران قرار است حداقل تا 100 سال آینده به شهروندان این شهر خدمات رسانی کند؛ در واقع نباید منافع عمومی جامعه را فدای منافع کوتاه مدت کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به سایر مشکلاتی که در برخی از خطوط بهره برداری شده مترو وجود دارد افزود: هر چند اصلاح برخی از نواقص در خطوط مترو قابل حل است اما نمی توان در محل ایستگاه ها مسیر خطوط تونل ها و ... در حال حاضر تغییراتی ایجاد کرد؛ به عنوان مثال در ایستگاهی که باید ریل ها 8 واگن طراحی می شدند به خاطر وجود مشکل تملک و نقدینگی 7 واگنه طراحی شده اند و این تصمیمات آنی مدیریتی بهره برداری از این خطوط را دچار مشکل می کند.
وی با بیان اینکه در انجام کارهای اساسی که نیاز به مدت زمان بیشتری دارد نباید کوتاهی کرد ادامه داد: نباید در اجرای طرح ها کیفیت را فدای سرعت کرد و نباید به گونه ای عمل کنیم که تنها افتتاح طرح ها و پروژه های ساخت و مترو در زمانی که مدیریت این مجموعه را برعهده داریم روی دهد.
وی با بیان اینکه باید برای رفع مشکلات خطوط قدیمی و توسعه خطوط جدید تمامی کارها اولویت بندی شود یادآور شد: باید این اولویت بندی ها بر مبنای خدمات رسانی بهتر به شهروندان و بالا بردن ظرفیت خدمات رسانی در خطوط مترو باشد.
پورسید آقایی با بیان اینکه بین توسعه خطوط مترو و یا توسعه ناوگان اولویت اول ما توسعه و تامین ناوگان مورد نیاز خطوط مترو است تاکید کرد: در گذشته تنها توسعه خطوط مهم بود و زیاد به تامین ناوگان مورد نیاز این خطوط توجهی نمی شد؛ در صورتی که تامین ناوگان خطوط موجود بسیار مهمتر از توسعه خطوط است؛ به عنوان مثال اگر تا شش ماه آینده با رفع نواقص خط 7 و تکمیل خط 6 این دو خط مترو آماده بهره برداری کامل باشد باید درباره تامین ناوگان مورد نیاز این خطوط بسیار قبل تر تصمیم گیری ها انجام می شد و شاید بهتر باشد که به جای افتتاح همزمان دو خط یک خط را به شرط تامین ناوگان مورد نیاز آن افتتاح کنیم.