پخش زنده
امروز: -
«بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات» بعد از ماه ها گمانه زنی اهالی رسانه برای حضور در این نمایشگاه، در شرایطی آغاز به کار کرد که جای خالی بسیاری از بزرگان عرصهء خبر خودنمایی می کرد.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ بیستوسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، با شعار «رسانههای آزاد، انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی با حضور بیش از 940 رسانه در 10 گروه اصلی و پنج گروه فرعی و در مساحتی بالغ بر 13 هزار متر مربع در محل مصلی تهران آغاز به کار کرده است. رویدادی که از آن به عنوان ضیافت سالانه مطبوعات یاد می شود، ضیافتی که مطبوعات وخبرگزاری ها به عنوان نماینده و وکیل مردم در آن حضور دارند.
وسعتی به پهنای 13 هزار متر مربع، ولی خلوت
امسال، برای دومین سال پیاپی است که نمایشگاه مطبوعات غیبت رسانههای مطرح از طیف های مختلف را تجربه میکند. رسانههایی که به نظر میرسد مهمترین و بزرگترین گردهمایی صنفی را دیگر جزو اولویتهای خود نمیدانند.
در این دوره از نمایشگاه ۶۰ روزنامه و موسسه مطبوعاتی حضور دارند اما، در میان روزنامهها غایبانی چون روزنامههای دنیای اقتصاد، شرق، اعتماد، آفتاب یزد، آرمان و جهان صنعت به چشم میخورند.
همچنین با وجود اینکه ۱۰۰ ماهنامه، ۵۴ هفتهنامه، ۳۰ دوهفته نامه،۲۰ دوماهنامه و ۵۲ فصلنامه در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها حضور یافتهاند از مجلات «تجارت فردا» میتوان به عنوان مطرحترین مجلات غایب نام برد.بررسی لیست رسانه های شرکت کننده در نمایشگاه مطبوعات نشان از غیبت برخی رسانه های مشهور دارد.
خبرگزاریهای فارس و تسنیم و صدا وسیما هم در این دوره از نمایشگاه حاضر نشدهاند. این در حالی است که غرفههای بیش از ۱۱۵ رسانه برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها به چشم میخورد.
بسیاری ار رسانه ها نه تنها در نمایشگاه مطبوعات شرکت نکردند بلکه انتشار اخبار مربوط به آن را نیز از سر خط خبرهای رسانه خود برداشتند و هیچ نشانی از آغاز نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، دستکم در نیم صفحه اول روزنامههای مطرحی چون همشهری، جامجم، شرق، اعتماد، آرمان، دنیای اقتصاد، آفتاب امروز، خراسان، رسالت و... دیده نشد.
تنها حدود 80 رسانه در گروه سیاسی و اقتصادی، 80 رسانه فرهنگی و هنری، بیش از 80 غرفه در گروه تخصصی، 30 غرفه در گروه خانواده و 20 غرفه در گروه دین و اندیشه به نمایشگاه مطبوعات امسال آمدهاند.
داغ نبودن حضور رسانه در گردهمایی فرهنگی
در اینکه نمایشگاه مطبوعات ویترین رسانه هاست شکی نیست. اما، موضوعی که امسال، دل هر اهل رسانه ای را به درد می آورد، خلوتی این گردهمایی رسانه ای بود. خلوتی که زنگ خطری برای آغاز آسیب های فرهنگی در آینده ای نه چندان دور است .شاید پای درد دل هر کدام از رسانه های غایب که بنشینیم دلیل موجهی برای عدم حضورشان در نمایشگاه داشته باشند. مدیران رسانه های غایب دلایلی را برای عدم حضور خود در نمایشگاه عنوان کردند از هزینه های زیاد حضور در نمایشگاه تا وجود کانال ها و شبکه های اجتماعی و .....، بهانه ها ودلایل هر چه که باشد در این میان، آنچه که مهم است، این است که روزگاری که رسانه های کاغذی تنها منبع خبر و پل ارتباطی میان مسئولین ومردم بودند و سختیهای این عرصه را به تن خریدند تا به امروز، که این وظیفه مهم بین رسانه های کاغذی و رسانه های سایبری تقسیم شده است.
و اینجا سوال این است، در شرایطی که غول های رسانه های دنیا طبق قانونی نانوشته در انعکاس و منفی بافی های اخبار مربوط به ایران متحد و یکپارچه عمل می کنند، چرا نمایشگاه مطبوعات که ویترینی از اتحاد وانسجام رسانه های خبری کشورمان است بدون حضور بسیاری از رسانه های وطنی برگزار شود؟
قطعا رسانه های معتبر به دلایل غیر منطقی از حضور در این اجتماع انصراف نداده اند و چه شایسته است که مسئولین نسبت به احصاء این دغدغه ها و رفع آنها ،صادقانه کوشش کنند . چرا که ادامه این روند به شهادت تاریخ نتایج مناسبی را به همراه نخواهد داشت .
چرا که باید باور داشت سهم رسانه ها در پاسداری از حرمت انقلاب در حریم جمهوری اسلامی به نسبت داخل و خارج از مرزها ،سهم و نقشی قابل توجه است که نباید با خرده تفکرات آغشته به آلودگی های ناشی از بد فهمی ها و کج فهمی های عمدی و سهوی نسبت به این رسالت مهم ،ترکیب شود.پس تلاش بی وقفه برای حضور همه این رسانه ها باید جزء اولویت های برگزارکنندگان این اجتماع باشد .
آنچنان که رهبر معظم انقلاب بارها همه آحاد ملت را به آن خوانده اند حفظ وحدت ملی است آنجا که ایشان میفرمایند: «وظیفۀ امروز مردم این است که اولاً، وحدت و صفا و برادری را با همۀ وجودشان حفظ کنند و… ثانیاً، ملّت ایران گوش به زنگ باشند تا آنجایی که انقلاب و نظام حضور آنها را لازم میداند در صحنه حاضر باشند… با حضور آگاهانه و مخلصانۀ شما، تمام مشکلات ریز و درشت این کشور و ملّت برطرف خواهد شد»
امیدکه نمایشگاه آینده مطبوعات ویترین کاملی باشد از همدلی نمایندگان ملت بعنوان تریبون آزاد مردم ، و نمایشگاه محلی باشد برای «اجتماع عظیم فرهنگی» اهالی رسانه در بستری از وحدت واتحاد،آنچنان که بارها مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان همگان را به آن دعوت کرده اند .
در ادامه نگاهی می اندازیم به گوشه وکنار «بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات تهران» از نگاه دوربین خبرنگاران پایش فضای مجازی