معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:
خروج پایانه ها در شهر تفکر منسوخ شده ای است
پورسید آقایی: خروج پایانه ها و پارک سوارها از شهر تفکر منسوخ شده ای است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ پورسیدآقایی در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل جدید سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران گفت: علیرغم آن که تمامی فعالیت های مربوط به اتوبوس های برون شهری از تعیین قیمت فروش بلیت گرفته تا نظارت بر عملکرد تعاونی ها در وزارت راه انجام می شود، به نظر می رسد که واگذاری مدیریت پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران به شهرداری یک وصله ناجور است.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران در این حوزه تنها ترمینال داری می کند ادامه داد: اگر الزام قانونی در این زمینه وجود نداشت، ترجیح می دادیم تا اداره پایانه ها و ترمینال ها در تهران نیز به مانند اداره فرودگاه ها و راه آهن برعهده وزارت راه قرار گیرد.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه بنابر قانون اداره ترمینال ها در شهرها برعهده شهرداری ها گذاشته شده است، بیان کرد: با توجه به شرایط موجود نیاز است تا در این حوزه به سمت ایجاد مدیریت یکپارچه پیش برویم که این موضوع تنها با تعامل بیشتر سازمان پایانه ها با وزارت راه و برگزاری جلسات مستمر با مدیران این حوزه در وزارتخانه ایجاد خواهد شد.
به گفته وی هرچقدر که بتوانیم ارتباط نزدیک با مدیران حمل و نقل عمومی برون شهری وزارت راه داشته باشیم، بهتر می توانیم مشکلات موجود در پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران را حل کنیم.
پورسیدآقایی دومین رویکرد مهم سازمان پایانه ها را شکسته شدن انحصار تعاونی ها در ترمینال های شهر تهران دانست و یادآور شد: در حال حاضر در تمامی ترمینال ها و پارک سوارهای فعال شهر تهران شاهد این مساله هستیم که تنها تعدادی از شرکت های تعاونی قدیمی دفتر دارند، این رویکرد باعث شده است تا شرکت های جدیدی که در این حوزه فعالیت می کنند نتوانند داخل پایانه ها غرفه ای برای ارائه خدمات خود داشته باشند.
وی با بیان اینکه این انحصار باید با همکاری وزارت راه در پایانه های شهر تهران شکسته شود تاکید کرد: باید تمامی غرفه های موجود در پایانه ها و ترمینال های شهر تهران در یک مزایده عادلانه به متقاضیان عرضه شود و این امکان را فراهم کنیم تا شرکت های تازه نفس در حوزه حمل و نقل برون شهری بتوانند محلی برای فعالیت خود در پایانه ها داشته باشند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید به سمتی برویم که دفاتر تعاونی های فعال در این حوزه در بیرون از پایانه ها ایجاد شود گفت: با اجرای این ایده می توانیم تمرکزگرایی را داخل پایانه ها کم کنیم و تنها اتوبوس های این شرکت ها داخل پایانه ها اقدام به خدمات رسانی به مسافران خود کنند.
پورسید آقایی ادامه داد: باید بپذیریم که خروج پایانه ها از شهر یک تفکر منسوخ و عقب مانده ای است که باید اصلاح شود؛ مردم نباید برای انجام سفرهای برون شهری خود مجبور کنیم تا 20 کیلومتر از شهر خارج شوند این رویکرد باعث می شود تا استفاده از حمل و نقل شخصی برای رسیدن به ترمینال ها در میان شهروندان بیشتر شود.
به اعتقاد معاون شهرداری تهران همانطور که برای رسیدن به پایانه ها مردم مجبور به طی کردن 20 تا 30 کیلومتر با خودروهای شخصی هستند، می توانند مابقی مسیر خود را به شهر مورد نظر با وسیله نقلیه شخصی انجام دهند.
وی درآمدزایی پایانه ها را یکی دیگر از رویکردهای مهم سازمان پایانه های شهرداری تهران دانست و یادآور شد: قابل قبول نیست که شهرداری تهران تنها ترمینال داری کند و در عین حال برای توسعه و نگهداشت آن نیز یارانه در نظر بگیرد؛ اینکه وزارت راه برای فعالیت شرکت های تعاونی با دریافت هزینه هایی مجوز فعالیت صادر می کند اما شهرداری تهران برای نگهداشت و ساماندهی ترمینال ها باید بودجه ای تعیین کند.
پورسیدآقایی با اشاره به دریافت پنج درصد از عوارض بلیت سفرهای برون شهری توسط شهرداری تهران تاکید کرد: دریافت این میزان عوارض از شرکت های تعاونی مبلغ ناچیزی است که حتی کفاف نگهداشت ترمینال ها را نمی دهد.