پخش زنده
امروز: -
تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان نشانی است که با محوریت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به بنگاه های اقتصادی که حداقل استانداردهای لازم در حوزه مشتری مداری را داشته باشند، اعطا می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ این نشان به عنوان یک علامت ثبت شده از نظر ظاهری شامل ترازو، چرخ دنده و نقشه ایران بوده که هریک از این اجزا مفاهیمی چون صنعت، قانون و سطح و گستره این نشان را در بر می گیرد.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از سال 1380 ضمن ثبت روز 9 اسفند به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تقویم رسمی کشور، تلاش کرده است بنگاه های اقتصادی که در شاخص های مرتبط با حقوق مصرف کنندگان (درچهار شاخص اصلی و زیر شاخص هایی) مانند قیمت ، کیفیت، خدمات قبل ، حین و پس از فروش همچنین مشتری مداری، دارای تلاشها و اقدامات مناسبی بوده اند مورد تجلیل قرار دهدو
تلاش کرد از نهاد ها و سازمانهای مرتبط با موضوع مشتری مداری نیز به عنوان دستگاههای همکار در تدوین آیین نامه ودستورالعمل همچنین فرایند ارزیابی بنگاههای متقاضی استفاده کند.
به همین منظور شورای سیاستگذاری و اجرای اعطای گواهینامه و تندیس نیز تشکیل شد.
از منظر زمانی ، اعتبار گواهی نامه و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان از زمان صدور به مدت یک سال تعیین شد و بنگاه های اقتصادی در معرفی وتبلیغ کالای تولیدی یا ارائه خدمت می توانند به این نشان استناد کنند.
نشان رعایت حقوق مصرف کننده به سبب اهمیت آن در مدت زمان اعتبار، برای بنگاه اقتصادی مصونیتی ایجاد نمی کند و بنگاه به صورت مستمر رصد و پایش می شود.
بنگاه اقتصادی اگر در زمان اعتبار نشان مرتکب تخلفی در حوزه مرتبط با مصرف کنندگان و مشتری مداری شود بلافاصله گواهی نامه یا تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان از اعتبار ساقط و موضوع نیز از طریق رسانه ها اطلاع رسانی می شود و بنگاه از درج این نشان یا تبلیغ آن محروم می شود.
برای دریافت نشان رعایت حقوق مصرف کنندگان ، فرایند ارزیابی و دریافت تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان برای بنگاه های اقتصادی به صورت کاملاً داوطلبانه است و بنگاههای اقتصادی تلاش می کنند در این فرایند شرکت داشته باشند.
ارزیابی یک شیوه بسیار مهم در سنجش توانمندی یک بنگاه اقتصادی در مواجهه با بنگاههای هم تراز با در حوزه های مرتبط با مصرف کننده است به طوری که در حال حاضر بسیاری از بنگاههای اقتصادی حاضر در فرایند تلاش دارند تا همه ساله در ارزیابی حضور یابند.
نشان حمایت از حقوق مصرف کنندگان می تواند این اطمینان خاطر را برای مصرف کنندگان به وجود آورد که بنگاه اقتصادی دارای این نشان در حوزه مرتبط با حقوق مصرف کننده از قابلیت مناسبی برخوردار است.
چون حضور دهها دستگاه ارزیاب مانند سازمان حمایت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهادکشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان ملی استاندارد ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در شاخص های تخصصی توانسته است در یک فرایند هفت ماه آنها را تایید کند.
به مصرف کنندگان کشور توصیه می شود هنگام خرید کالا یا خدمات از بنگاه اقتصادی ، نشان رعایت حقوق مصرف کنندگان را به عنوان یک شاخص مهم در ارزش گذاری کالا مد نظر قرار دهند؛ چرا که دارنده این کالا ضمن توجه به حقوق مصرف کننده، قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان را به عنوان یک سند راهبردی در تولید محصول خود مورد توجه و احترام قرار داده است.