نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آورده سالیانه کارون بزرگ به یک سوم کاهش پیدا کرده است، گفت: نگرش غلط انتقال آب بین حوزهای از سرشاخههای کارون و دز و دریای خزر در زمان مسئولیت اردکانیان پیگیری میشد.
همایون یوسفی در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 7 آبان) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با رضا اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو افزود: موضوع آب مهم ترین چالش دوران معاصر کشور است که عمده مساحت فلات ایران شامل مناطق گرم و خشک است و ایران از نظر ناپایداری شاخصهای محیط زیستی در رتبه نخست جهانی قرار دارد.
نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای حل مشکل آب باید توسعه همزمان در سایر بخشها رخ دهد، افزود: آنچه امروزه با آن مواجه هستیم بیشتر عمران نقطهای است و با معنای توسعه همخوانی ندارد و ما مفهوم توسعه را به درستی درک نکردهایم.
وی با تأکید بر اینکه آنچه در برنامهریزی کشور به عنوان توسعه ذکر میشود بیشتر توهم توسعه است، ادامه داد: امروزه ساختار تصمیمگیری در نظام آب کشور با نگاه از بالا به پایین و بدون توجه به جوامع محلی و دانشگاهی است و در مدیریت آب تمام ساختارهای قبلی که مبتنی بر ساختارهای محلی بوده کنار گذاشته شده است و دولتها فکر کردند که با برنامهریزی تحکمی و نگاه از بالا به پایین و استفاده از پول و فناوری میتوانند جوابگوی این توازن باشند.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمرکز بر مدیریت عرضه سبب شده است که زمان زیاد و غیرقابل جبرانی را برای مدیریت تقاضا از دست دهیم، یادآور شد: برای بازسازی وضعیت کنونی نیازمند تجدیدنظر در حاکمیت آب و اتخاذ رویکرد نو و استفاده از سرمایههای اجتماعی هستیم.
یوسفی افزود: اگر قرار است غفلتهای گذشته را جبران کنیم ناچار هستیم نقشه راهی مبتنی بر یک دوره ریاضت آبی را ترسیم کنیم و حاکم بودن یک تفکر صرفا مهندسی دلیل بحران امروز آب کشور است و بدون اجتماعی کردن موضوع آب نمیتوان راهحل مناسبی پیدا کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آب ترکیب در هم تنیدهای از مسائل طبیعی و اجتماعی است، ادامه داد: در دهههای اخیر با غفلت معنادار در استفاده از حوزههای علوم انسانی در کنترل منابع آب مواجه بودهایم و در نقطه مقابل شاهد توجه افراطی و کاریکاتورگونه به مسائل حوزه آب و با نگاه صرفا مهندسی بودیم و امروزه با سیاسی شدن موضوع آب، مشکل آب پیچیدهتر شده است.
یوسفی با تأکید بر اینکه مخالفت جامعهشناسان با طرح های توسعه به معنای مخالفت با اصل توسعه نیست، اظهار داشت: این مخالفت با ناپایداری توسعه است چرا که اجرای این طرحها ممکن است در جامعه ایجاد گسست اجتماعی کند و شرایط به گونهای است که گویی طرحهای توسعه سوار بر ما شدهاند اما ما سوار بر تفکر توسعهای نشدهایم.
نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امنیتی کردن موضوع آب یکی از خطرهای مدیریت حوزه آب است، افزود: باید بین ابعاد امنیتی آب و امنیتی کردن آن تفاوت قائل شد.
وی ادامه داد: با توجه به چالش جهانی آب دیپلماسی آب باید جزو برنامههای سیاست خارجی قرار گیرد و در نهایت حل مشکل آن با درگیر کردن جامعه و تبدیل مسئله آب به مسئله اجتماعی به همراه جلب مشارکت اجتماعی به همراه جلب مشارکت مردم و نخبگان انجام میشود.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فشار فقر و نابرابری سبب تعرض مردم به محیط زیست و منابع آبی میشود، تصریح کرد: علتهای کمبود آب در ایران شامل رشد جمعیت، کشاورزی غیرموثر و مدیریت نامناسب آب بوده است و موضوعاتی مانند انتقال آب نه تنها مشکل را حل نکرده بلکه سبب از بین رفتن حیات در مبدأ و ایجاد عارضه در مقصد می شود.
یوسفی با اشاره به اینکه استان خوزستان در حال حاضر به شدت درگیر مسائل محیط زیستی است، افزود: ریشه اصلی تمام مسائل زیست محیطی کمبود منابع آب است لذا حیات خوزستان که شیشه عمر ایران بزرگ است به شدت در معرض تهدید است و پروژههای انتقال آب نفسهای خوزستان را به شماره انداخته است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: با توجه به نکات ذکر شده بنده به عنوان یکی از نمایندگان ملت شریف ایران و خوزستان درخواست تجدید نظر در سیاستهای آبی کشور را دارم چرا که حیات مردم شریف ایران و خوزستان وابسته به این تصمیمات است.
یوسفی با بیان اینکه بر همه مسلم شده که مسئله آب در کشور به حد بحرانی رسیده است، یادآور شد: در این حوزه باید نگرش سازهای که تاکنون حاکم بوده است به سمت نگرش مدیریت منابع آب و مدیریت تقاضا تغییر یابد و عرصه آب کشور از سیاستزدگی به دور ماند و نگرش علمی غالب شده و به مسائل زیست محیطی طرحها اهمیت داده شود.
نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگرش غلط انتقال آب بین حوزهای از سرشاخههای کارون و دز و دریای خزر که در زمان مسئولیت اردکانیان در وزارت نیرو پیگیری میشده به مسأله اجتماعی بین چند استان تبدیل شده است، افزود: حضور فردی در صدر وزارت نیرو که شبهه پیگیری انتقال آب به عنوان یک دغدغه شخصی و منطقهای برای وی مطرح بوده است، میتواند تحریککننده بوده و اعتماد مردم را کم کند.
وی ادامه داد: کمبود آب در خوزستان و فعال شدن کانونهای ریزگرد و خشک شدن چشمههای آب و چاهها در چهارمحال و بختیاری و کاهش شدید آب در پایین دست کارون و مشکلات دریاچه ارومیه و هزینههای سرسامآور آب و بیاثر بودن طرحهای انتقال آب در حل مشکل استانهای مقصد تنها گوشهای از مشکلات انتقال آب بین حوزهای است.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است بر این نوشته ایراد قصاص قبل از جنایت وارد شود، اظهار داشت: تا پیش از مشاهده تغییر نگرش و یا ابراز نظرات رسمی و برنامههای اردکانی تکیه بر برنامهها و عملکرد گذشته تنها راه ترسیم چشمانداز آینده است.
یوسفی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش های جهانی تغییر اقلیم از عرضهای میانی کره زمین آغاز شده است، افزود: پدیده تغییر اقلیم از جنوب غرب ایران یعنی خوزستان در حال ورود به فلات ایران است که در صورت بی توجهی به مدیریت منابع آب کشور مشکلات امروز زیست محیطی خوزستان در آینده نه چندان دور به کل فلات ایران تسری پیدا میکند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس آمار آورده سالیانه کارون بزرگ به یک سوم کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: پروژههای انتقال آب نفس کارون و نفس مردم خوزستان را به شماره انداخته است مگر ما چند کارون در ایران داریم که وضعیت آن به این شکل درآید؟
یوسفی یادآور شد: حیات کارون به عنوان یکی از اصلیترین مشخصات شناسنامه تمدن اسلامی به شدت به خطر افتاده است و متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که بر بدن نیمه جان کارون نگاه کاسبکارانه وجود دارد.
نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهمیت آب برای حیات زمین همانند خون برای بدن است، افزود: ما پزشکان هیچ وقت در برابر جریان خون سدی نمیزنیم و آن را به جای دیگری منتقل نمیکنیم چرا که سبب از بین رفتن حیات در مبدأ و ایجاد عارضه در مقصد میشود پس چرا با پروژههایی همانند انتقال آب برخلاف نظام آفرینش گام برمیداریم.
وی ادامه داد: مخالفت امروز بنده نه با یک شخص که فردی علمی و سوابق مثبت در عرصه جهانی بلکه بیان دغدغه محیط زیستی ملت ایران است که اغلب ریشه در کمبود آب دارد و مخالفت بنده، مخالفت با یک تفکر است که ممکن است با مدیریت ناصحیح آب حیات را در سراسر ایران به خطر بیندازد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مخالفت خود با اردکانیان را اعم از سوابق پررنگ وی در مدیریت آب کشور که اکنون آثار و صدمات آن پدیدار شده است، عنوان کرد.
یوسفی سوابق غیرقابل انکار اردکانیان در طرحهای انتقال آب بین حوزهای را دلیل دوم مخالفت خود عنوان کرد و افزود: نقش جدی اردکانیان در دستور اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد در سال 1384 بدون داشتن مطالعات کار و مجوز زیست محیطی برگزاری سمیناری با انتقال آب بین حوزهای و نقش آن در توسعه پایدار در بهمن 1383 به منظور جا انداختن انتقال آب بین حوزهای، شعاری بودن برنامهها و نداشتن برنامه اجرای مشخص، عدم شفافیت در خصوص پروژههای انتقال آب، عدم راهکار اجرایی در خصوص مدیریت منابع، موضوع احداث سد گتوند در زمان مدیریت اردکانیان که همانند یک بمب عمل نکرده حیات را در خوزستان تهدید میکند از دیگر دلایل مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی نیروست.
مخالف وزیر پیشنهادی نیرو: سد گتوند را بهعنوان یکی از افتخارات ایران اجرا کردند اما امروز یکی از بحرانیترین مسائل آبی در استان خوزستان است
نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی گفت: انباشت نمک در دریاچه پشت سد گتوند که حدودا ۹۰ کیلومتر است یکی از خطرهای بسیار بزرگی است که از گتوند تا شوشتر و خرمشهر را با خطر محیط زیست تهدید میکند.
سهراب گیلانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: وزارت نیرو از وزارت نفت اهمیت بیشتری دارد، عمده پیشرفتها و زیرساختهای آب و برق میتواند جواب دهنده باشد.
نماینده مردم شوشتر و گتوند درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین ضعف موجود در کشور در زمینه بحث مدیریت آب است، گفت: در برنامههای وزیر پیشنهادی بهصورت قوی و جدی مدیریت آب را ندیدم که بتواند مدیریت و معضل موجود را اصلاح کند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به اینکه انتظار داریم از وزیر پیشنهادی تا به موضوع مهم مدیریت آب بپردازد، ادامه داد: یکی از آثار نامطلوب مدیریت وزارت نیرو در گذشته این بوده که سد عظیم گتوند را احداث کرده است و بهعنوان یکی از افتخارات ایران اجرا شد که امروز بهعنوان یکی از بحرانیترین مسأله آبی در استان خوزستان است، بیش از 7 میلیون تن نمک در پشت سد گتوند با آب حل شده است.
وی افزود: انباشت نمک در دریاچه پشت سد گتوند که حدودا 90 کیلومتر است، یکی از خطرهای بسیار بزرگی است که از گتوند تا شوشتر و خرمشهر را با خطر محیط زیست تهدید میکند، باید وزیر پیشنهادی به این موضوع توجه خاصی داشته باشد و امروز انتظار من این است این برنامه را بیان کنند که چگونه نمک وارد شده در پشت سد گتوند مانند یک بمب ساعتی آماده انفجار است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار من این است که بهصورت دقیق مسئله سد گتوند مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: بسته ایجاد اشتغال و رفع بیکاری ازجانب وزارت نیرو در بین برنامههای وزیر پیشنهادی وجود نداشت، با توجه به اینکه وزارت نیرو نقش بسیار فراوانی در زیرساختهای ایجاد اشتغال دارد.
نماینده مردم شوشتر و گتوند درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مسأله دیگری که وجود دارد و به مدیریت آب برمیگردد نابرابری و گاهی ظالمانه بودن برخی از رفتارها با کشاورزان است، در حوزه انتخابی من گاهی 7 برابر قیمت از کشاورزان آب بها گرفته میشود که رفتاری نادرست و ناسالمی است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به اینکه در برخی از موارد مشاهده میکنیم که دو نوع برق و توسط دو دستگاه از کشاورزان پول دریافت میشود، ادامه داد: این همان مدیریت برهم ریختهای است که وزیر پیشنهادی آن را مورد توجه قرار دهند، بعضا در برخی مناطق 70 درصد زندگی مردم بر محور کشاورزی است که مهم ترین بخش کشاورزی تامین آب مورد نیاز است که در آنجا نیز مورد بیتوجهی قرار می گیرند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه مدیریت آب یکی از مسائل اساسی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران است که باید مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: مدیریتی هوشمند و مدیریتی که توجه لازم را بهکار کارشناسی نه مسائل سیاسی یا مسائل دیگری داشته باشد، مدیریت توانمند و کارآ؛ نه مدیری که 10 تا 14 سال بر منابع آبی بنشیند و امروز خود را مالک مسائل بداند مورد نیاز است.
موافق وزیر پیشنهادی نیرو: هیچ فرد منصفی علم و دانش اردکانیان را منکر نمیشود
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیم تبدیل بحران آب به بحرانی امنیتی برای کشور وجود دارد، از اردکانیان خواست تا پس از تصدی بر وزارتخانه نیرو لایحه "وزارتخانه انرژی" و "وزارتخانه آب و محیط زیست" را ارائه کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، محمدعلی وکیلی در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو در موافقت با این وزیر پیشنهادی، گفت: اکنون در حال تصمیمگیری مهم ترین چالش کشور در 50 سال گذشته و 50 سال آینده هستیم، بنابراین درباره یک موضوع عادی بحث و تبادل نظر نمیکنیم چراکه آب موضوع مشترک تمام مطالعات پیرامون چالشهای پیشروی کشور است.
بحران آب تمام ایران را گرفته است
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو دغدغههای قابل تاملی دارند، افزود: بحران آب به قدری است که تنها کرمانیها، یزدیها و مشهدیها نگران آن نیستند بلکه خوزستانیها، چهارمحالیها، مازندرانیها، لرستانیها، رشتیها، بندرعباسیها، اصفهانیها و همدانیها نیز چنین دغدغهای دارند.
بیم تبدیل بحران آب به بحرانی امنیتی برای کشور وجود دارد
وی با بیان اینکه بیم تسری بحران آب به دیگر حوزههای انرژی وجود دارد، اضافه کرد: بیم تبدیل بحران آب به بحرانی امنیتی برای کشور وجود دارد البته این بیم برآیند سوءمدیریتی است که ما را به اینجا رسانده است اما اینکه تقسیم سهم تقصیر راه به جایی نخواهد برد چراکه مهم این است که شرایط مملکت در شرایط کنونی این چنین است.
وکیلی با یادآوری تجربه اعمال اشکال مختلف مدیریتی در حوزه انرژی، گفت: در حوزه اسناد بالادستی و احکام برنامه تکالیفی برای دولتهای مختلف پیشبینی شده است تا درخصوص استفاده از ظرفیت دریاها برای شیرین کردن آب تکالیفی وجود داشته باشد و همچنان در نقطه نخست در جا نزنیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اعتقاد به اینکه اردکانیان از دانش و تجربه جهانی در حوزه انرژی برخوردار است، اضافه کرد: انباشت مشکلات پیش روی انرژی به ویژه حوزه آب نیازمند شخصی با حداکثر مشروعیت است تا بتوانند گامی در جهت بهبود بردارند و فکر نمیکنم هیچ منصفی با اطلاع از پیشنیه آقای اردکانیان به توانمندی و اقبالش در میان کارشناسان اذعان نکند.
وی با تاکید براینکه مجموعه توانمندیها برای اردکانیان شرایطی را فراهم کرده است تا گامهای اساسی بردارد، اضافه کرد: گام اساسی این نیست که وزارت نیرو همچون بسیاری از وزراتخانههای دیگر وارد یک چرخه روزمره شود.
قرعه فال رئیس جمهور برای وزارت نیرو به اردکانیان افتاد
عضو هیأت رئیسه مجلس با تشکر از رئیس جمهور که قرعه فال برای وزارت نیرو به اردکانیان افتاد، خطاب به این وزیر پیشنهادی گفت: سالهاست منتظر این هستیم که سند بلندمدت آب را در کشور داشته باشم و متصدی وزارتخانه تعهد دهد که مسئله آب را برای 50 سال آینده به گونهای حل خواهد کرد که آب نه تنها امنیتی نشود بلکه ایمن شود.
ملت و نمایندگانشان یک سند 50 ساله در حوزه آب از وزیر نیرو مطالبه دارد
وی با بیان اینکه ملت و نمایندگانشان یک سند 50 ساله در حوزه آب از وزیر نیرو مطالبه دارد، اضافه کرد: مسأله آب محیط زیست و خاک را به صورت یکجا درمانگری کرده و نسخهای توامان برای آنها داشته باشد.
لایحه "وزارتخانه انرژی" و "وزارتخانه آب و محیط زیست" از سوی وزیر ارائه شود
وکیلی با بیان اینکه دولت با مطالعه "لایحه وزارتخانه انرژی" و "وزارتخانه آب و محیط زیست" را هر چه سریع تر به مجلس ارائه کند، افزود: در حوزه انرژی به لحاظ ساختار دچار یک کج تابی هستیم، این نگاههای بخشی که در این سالیان اتفاق افتاده و وزارتخانه نیرو را به حداقل کارآمدی رسانده به دلیل نوع ساختاری است که داریم چراکه محیط زیست و کشاورزی هر یک راه خود را می دهد.
وزارتخانه نیرو حدود 30هزار میلیارد تومان بدهکاری دارد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از اینکه مسیرهای متفاوت باعث هدر رفتن منابع شده است، افزود: در این وزارتخانه حدود 30هزار میلیارد تومان بدهکاری وجود دارد که فقط حدود 14 هزار میلیارد آن به پیمانکاران بخش خصوصی صرفا در حوزه برق مربوط است و برخی از کارشناسان برق نگرانند از آنجا که تخصص آقای اردکانیان آب است توجه وی به آب محدود شود اما خوشبختانه ایشان پتانسل برنامهریزی در تمام حوزههای انرژی را دارد.
اردکانیان در دفاع از برنامههای خود در مجلس: چالش های موجود را فهرست کرده ام/ فاضلاب در ادبیات امروزی دنیا معنایی ندارد
وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه برای تدوین برنامه های خود معضلات کنونی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی را فهرست کرده است از فاضلاب به عنوان منبع جدید انرژی یاد کرد.
رضا اردکانیان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 7 آبان) مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق دفاعیه خود از برنامه هایش از 30 شهید صنعت آبادان و شهید دکتر حسن عباس پور وزیر نیرو در کابینه موقت انقلاب به عنوان استاد خود یاد کرد و در قدردانی از رئیس جمهور گفت: انتخاب من به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو ازجانب رئیس جمهور ضروری ترین سطر زندگینامه اینجانب را رقم زده است و امیدوارم با جلب اعتماد حداکثری نمایندگان که به تعبیری بیانگر اعتماد ملت ایران است بتوانم بزرگ ترین افتخار و در عین حال سنگین تر مسئولیت به دست آورم.
وی نقد نمایندگان مجلس را امری سازنده در اقدامات بعد از این خود دانست و افزود: قبلا می خواستم از اهمیت آب و برق به عنوان عرصه هایی که به طور مستقیم با امنیت و آسایش مردم مرتبط است صحبت کنم ضمن اینکه می خواستم از ضرورت اصلاح اقداماتی که مدیریت منابع زیست محیطی و پرداختن به مدیریت مصرف و تقاضا صحبت کنم. قصد داشتم از چاره جویی ها برای الگوی مصرف در هر دو بخش آب و انرژی از افزایش بهره وری و ضرورت رعایت ملاحظات زیست محیطی و جامعه نگری مدیریت منابع آب و ضرورت مدیریت در مقیاس حوزه آبریز و اینگونه موارد مهم سخن بگویم.
اردکانیان با یادآوری برگزاری جلسات متعدد خود با نمایندگان مجلس در هفته گذشته که به منظور تشریح برنامه هایش برگزار شده بود، ادامه داد: بنده به عنوان کارشناس بین المللی در یک دهه گذشته برنامه آب و محیط زیست بیش از 46 کشور دنیا که عمدتا در حال توسعه یا توسعه یافته بوده اند بررسی کرده ام ضمن اینکه با مدیران، سیاستمداران و مجریان به بحث و بررسی این مباحث پرداختم همچنین در جلسات پارلمانی مسائل آب و محیط زیست به بحث گذاشته ام.
وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: هم اکنون باید به این مهم اذعان کنم که مجلس شورای اسلامی ما امروز به عنوان یک ظرفیت قابل ملاحظه در شناخت مسائل و تبیین راهکارها و ارائه طریق مشارکت پذیری یک ارزش قابل تحسین است.
وی در تشریح برنامه های خود برای اداره وزارت نیرو یادآور شد: بنده در بدو تدوین برنامه های خود ابتدا از چالش های موجود در حوزه آب و پسآب، برق و انرژی تجزیه پذیر در سرفصل منابع انسانی، تامین منابع مالی و مدیریت آن فهرستی تهیه کردم که از آن آگاه هستید و بی تردید یکی از مواردی است که جامعه را در تنگنا قرار داده است.
اردکانیان اظهار کرد: اما آنچه به عنوان فرصت ها و ظرفیت ها قابل ذکر بوده استفاده از ظرفیت عظیم منابع انسانی است به همین دلیل من نه تنها به هیچ عنوان ناامید نیستم بلکه کاملا امیدوار و خوشبین هستم چرا که به این مهم باور دارم که همچون اقدام پدرانمان در 3000 سال که توانستند از اقلیم خشک و نیمه خشک با طبیعت به سازگاری برسند و با عرضه شگفت انگیزترین پدیده آن زمان که تا امروز نیز به عنوان پایدارترین شیوه استفاده از منابع زیرزمینی دنیا تحت عنوان قنات مطرح است و مشکلات خود را برطرف ساختند قطعا ما نیز می توانیم با ارائه راهکارهای سازنده در این حوزه در منطقه نمونه باشیم.
وزیر پیشنهادی نیرو استفاده از آگاهی، شناخت و آمادگی نمایندگان را نقطه ای امیدبخش دانست و عنوان کرد: در برنامه ای که به مجلس تقدیم کردم به طور خاص به موضوع آب پرداخته شده است و به این مهم اشاره کردم که در دنیای امروزی لفظ فاضلاب در حال ترک حوزه ادبیات است به این معنا که از آن تحت عنوان آب با رنگی متفاوت یاد می کنند بنابراین همانطور که چندی پیش در شرح وظایف وزارت نیرو به دفع سالم فاضلاب اشاره کردیم امروز نیز باید به فاضلاب به عنوان منبعی جدید به عنوان یک واقعیت بپردازیم.
اردکانیان افزود: می بایست ساختار مدیریت آب کشور را متناسب با اصول و ضرورت های مدیریت توأمان عرضه و تقاضا طراحی کنیم. اطلاع دارید که بیش از یک دهه قبل در حالی که دست اندرکار احداث سدها بودیم در عین حال این ضرورت که باید هر چه سریع تر به مسأله مدیریت تقاضا بپردازیم مدنظر قرار داشت.
وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: هیأت وزیران در سال 83 راهبردهای توسعه ای بلندمدت منابع آبی ایران را تدوین و تصویب کرد این مجموعه در قالب برنامه چهارم توسعه به تصویب مجلس وقت رسید اما به هر تقدیر با تغییر اولویت ها هنوز متأسفانه بخش هایی از آن نیازمند اقدام و عملیات اجرایی است. ما در این برنامه تقدیمی تدوین و ارائه گزارش ملی آب را مبتنی بر داده های قابل اعتماد، آسیب شناسی وضعیت فعلی، چشم انداز آینده و راهکارهای تعدیل مشکلات ارائه خواهیم کرد.
وی ادامه داد: سند جامع آب کشور را با مشارکت همه ذینفعان تدوین و به تصویب خواهیم رساند. طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی و کاهش برداشت از این منابع به میزان 8 میلیارد متر مکعب را در دستورکار قرار دادیم. همچنین استقرار نظام حسابداری ملی آب، اصلاح نظام اقتصاد آب کشور و افزایش بخش غیر دولتی در اجرای طرح های تأمین و توسعه تأسیسات فاضلاب جزء کارها و برنامه های پیشنهادی اینجانب است.
اردکانیان گفت: سدهای در حال طراحی و ساخت بر مبنای داده های معتبر هیدرولوژیک تغییرات اقلیمی، توجیه اقتصادی، ارزیابی آثار زیست محیطی و افزایش آب قابل تنظیم مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. اولویت بندی خواهیم کرد که ساخت و تکمیل شبکه های آبیاری و زهکشی به ویژه در اراضی پایا به میزان 250 هزار هکتار عملیاتی شود.
وزیر پیشنهادی نیرو افزود: همانگونه که عرض شد به موضوع پساب به عنوان یک منبع جدید نگاه می شود بنده این افتخار را داشته ام که در سطح دنیا در حالی که امروز بیش از 20 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در حدود 85 کشور با فاضلاب آبیاری می شود پروژه ای را با همکاری آژانس های تخصصی سازمان جهانی خواروبار، سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با استفاده سالم از پساب در کشاورزی راه اندازی کنیم این پروژه در نقاط مختلف دنیا در حال اجراست و خوشبختانه این توفیق به دست آمده است در ایران نیز با همکاری کارشناسان شرکت های مهندسی آب و فاضلاب شروع به پیاده کردن آن شود.
وی تصریح کرد: تنوع بخشی به سامانه های تولید و توزیع آب شرب کشور و بهره گیری از آب های غیرمتعارف که شامل آب شیرین کن هاست در برنامه تقدیمی اینجانب وجود دارد اما در تدوین یک طرح جامع برای همه این موارد خواهیم پرداخت. در یک طرح جامع امکانات، فرصت ها و هزینه های استفاده از آب های متعارف را ارائه خواهیم کرد. بحث آب شیرین کن ها، آب های ژرف و سایر منابع می تواند به عنوان یک منبع جدید برای ما مطرح شود مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اردکانیان تاکید کرد: در دوره مدیریت تقاضا نباید تنها با صرف انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر در نقطه دوم مسائل خود را حل کرده و یا با صرف عدم انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر در مبدأ مسائل خود را حل کرده ایم. ما مسائل متعددی داریم تلفات آب این عنصر ذیقیمت شبکه های مختلف آب شرب و آب کشاورزی را می بایست مورد توجه قرار دهیم. باید کاهش آلاینده ها را به ویژه در خصوص منابع زیرزمینی مورد توجه قرار دهیم.
وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در حال حاضر براساس اکتشافات موجود ناشی از پساب های صنعتی کودهای شیمیایی غیر استاندارد و فاضلاب در 10 سال گذشته حدود 11 درصد از منابع آبی کشور به دلیل نیتراته شدن از مدار خارج شدند. پرداختن به این مسائل یک ضرورت است ما باید آب موجود را درست و صحیح مصرف کنیم با کم توجهی و بی توجهی به نوع مصرف نه انتقال آب چاره ماست و نه عدم انتقال آن.
اردکانیان ادامه داد: نقاط مرزی ما باید جزو آبادترین نقاط کشور باشد اگر همه مسائل را حل کنیم اما وضعیت آب و منابع زیستی محیطی و خاک در استان خوزستان به این شکل باشد هیچ توضیحی نداشته ایم حتما باید این مسائل هر چه سریع تر و البته دقیق تر تصویربرداری شود زیرا توان حل مسأله را داریم.
وزیر پیشنهادی نیرو با یادآوری پیشنهاد کاتب مبنی بر پرداختن به مسائل استان خوزستان، گفت: این موضوع را در اولویت بازدیدها قرار خواهم داد، به آن خواهم پرداخت و از نزدیک با مسائل رو به رو خواهم شد.
وی با بیان اینکه بهترین تصمیم ها را در عرصه های مختلف مربوط به تامین آب شرب، سامانه های جمع آوری و دفع فاضلاب و سامان دادن کارون و سایر پروژه ها و طرح ها خواهم گرفت، تصریح کرد: به پروژه عظیم و ارزشمند 550 هزار هکتار و سایر تعهدات و قول هایی که مقامات کشور داده اند به ویژه آنچه رئیس جمهور در سایر مناطق کشور در قالب تعهدات دولت دوازدهم تعیین کرده اند خواهم پرداخت.
اردکانیان ادامه داد: به طور حتم در مقطعی که باید سریع تر طرح های تامین آب را به سرانجام می رساندیم مرتکب اشتباهاتی نیز شدیم و به طور قطع به این نقایص پرداخته خواهد شد.
وزیر پیشنهادی نیرو افزود: به طور خاص به پروژه سد گتوند اشاره می کنم که موضوع به اتکای ظرفیت های کارشناسی ذی صلاح و مورد اعتماد در سطح کشور انجام خواهد گرفت
وی با تاکید بر اینکه به موضوع تعامل ضروری بین وزارت نیرو و وزیر با نمایندگان توجه جدی دارم، تصریح کرد: این موضوع به عنوان یک سیاست مدنظر خواهد گرفت؛ فضایی که این روزها از ارتباط نزدیک و گفت و شنود سازنده و مسامحه بر سر حل و فصل موجود است حفظ خواهد شد.
اردکانیان گفت: با علاقه زیاد فهرست تمام تذکرات کتبی، شفاهی و سوالاتی که نمایندگان در فاصله زمانی 4 سال گذشته در ارتباط با وزرات نیرو داشتند را بررسی کردم و 75 درصد از حدود 60 سال مربوط به آب، 85 درصد مجموع 425 تذکر کتبی و شفاهی مربوط به بخش آب و مابقی مربوط به برق و سایر موارد بود و به طور جدی این موضوعات را در دستور کار قرار می دهم و تک تک مدیران صنعت آب در کشور موظف خواهند بود در این خصوص کوچک ترین کوتاهی نکنند و با سرعت و دقت پیگیر و پاسخگو باشند.
وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به صنعت برق و انرژی های تجدیدپذیر، یادآور شد: این بخش از زیربناهای اصلی برای توسعه است و همانطور که در برنامه ذکر شده صنعت برق ایران با 77هزار مگابایت ظرفیت نیروگاهی و با تکیه بر توانمندی های داخلی در سطح جهانی از جایگاه 4 دهم و در منطقه دارای رتبه نخست است اما همانگونه که در صحبت نمایندگان مخالف و موافق نیز اشاره شد در حال حاضر در شرایط مناسبی از نظر رشد مصرف برق و بالا بودن شدت مصرف انرژی و انباشت حجم بدهی های صنعت برق تولیدکنندگان بخش خصوصی و تولیدکنندگان تجهیزات نیستیم و این امر مستلزم اقدامات وسیعی است که حمایت نمایندگان را می طلبد.
وی ادامه داد: در موضوع تجدیدپذیرها همان گونه که تکلیف قانونی در برنامه ششم است به طور جدی تمام موارد را در برنامه تقدیمی لحاظ می کنیم و به عنوان یکی از اصلی ترین سندهای بالادستی سند برنامه ششم توسعه مورد توجه خواهد بود و به بخش تجدیدپذیرها نیز توجه جدی خواهم داشت.
اردکانیان یادآور شد: 5000 مگابایت افزایش ظرفیت در طول برنامه که 4000 مگابایت آن در طول دولت دوازدهم خواهد بود این صنعت علاوه بر تولید انرژی پاک نقش مهمی در اشتغال زایی خواهد داشت و تا پایان برنامه 500 هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حاصل این توجه است.
وزیر پیشنهادی نیرو افزود: انرژی های تجدیدپذیر به ویژه خورشیدی نقش تعیین کننده ای به عنوان معیشت جایگزین در مناطقی خواهند داشت که به دلیل محدودیت شدید و فقر منابع آبی نیازمند چنین فرصتی است تا جایگزین کشاورزی شود.
وی افزود: تکلیف قانونی دولت جمهوری اسلامی درمورد کنوانسیون تغییر اقلیم و کاهش آلاینده ها از ناحیه تجدیدپذیرها نیز قابل پیگیری و تامین است و معادل 8 میلیون تن دی اکسید کربن نتیجه استقرار این صنعت در طول زمان خواهد بود که در کل بیش از 25 درصد از تعهد بین مشروط ما را در افق 13 سال آینده قرار می دهد.
اردکانیان ادامه داد: بحث آب های مرزی و مشترک و تامین حقابه ها موضوع دیگری است که مورد توجه مسئولان وزارت نیرو قرار خواهد گرفت.
اتکا بر یافتهها و داشتههای کارشناسی و شایسته گزینی به دور از معاملهگری
اردکانیان ادامه داد: چنانچه توفیق این را پیدا کنم که امروز با جلب حمایت حداکثری شما نمایندگان مسئولیت وزارت نیرو را عهده دار شوم این تعهد را می دهم همانگونه که ذکر شد به جز منافع ملی، اتکا بر یافته ها و داشته های کارشناسی و شایسته گزینی در به کارگیری نیروهایی که در پهنه صنعت آب و برق خدمت می کنند و به جز تعامل سازنده همانگونه که رئیس جمهور گفت، معامله گری را سرلوحه کارم قرار ندهم.
وزیر پیشنهادی نیرو در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم به گونه ای عمل کنیم که آنها که در خارج از مرزها این بار بر تشنگی ما چشم دوخته اند تا از آن عاملی برای خدشه و خلل در وحدت ملی ما ایجاد کنند بگوییم که این آرزو برآورده نخواهد شد.
لاریجانی: نکات نمایندگان موافق و مخالف وزرای نیرو و علوم در مسیر اجرا مورد توجه قرار گیرد
رئیس مجلس شورای اسلامی از وزرای نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری خواست در مسیر اجرا به نکاتی که نمایندگان موافق و مخالف به آنها اشاره داشتند، توجه کنند.
علی لاریجانی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 7 آبان) مجلس شورای اسلامی پس از اعلام آراء نمایندگان درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی نیرو و علوم گفت: امیدوارم آقایان اردکانیان و غلامی در کار خود موفق باشند و برای آنها آرزوی توفیق می کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان در موافقت و مخالفت با وزرای پیشنهادی نکاتی مطرح کردند، تصریح کرد: این نکات و مسائل در مسیر اجرا باید مورد توجه قرار گیرد که برخی از آنها به صورت مکتوب در اختیار وزیر پیشنهادی علوم و نیرو قرار داده شده است.
آقای لاریجانی ضمن تشکر از نمایندگان برای حضور در دو نوبت صبح و عصر اظهار داشت: تکلیف این دو وزارتخانه باید مشخص می شد و حضور نمایندگان در این جلسات مثمر بود چرا که این دو وزارتخانه از بلاتکلیفی خارج شدند.
لاریجانی در صحن علنی: امریکا نه فقط از برجام عبور کرده بلکه در حال ورود به مسائل جدیدی است که روی آن حساس هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنی امریکا با تحریک برخی کشورهای منطقه به جایی رسیده که از برجام عبور کرده و درحال ورود به مسائلی دیگر است که ما نیز بر روی آنها حساس هستیم.
علیرضا سلیمی در نشست جلسه علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین نامه ای با اشاره به حفظ شأن مجلس، اظهار داشت: قانون برنامه ششم مورد تصویب قرار گرفته شد و در ماده 79 آن دولت موظف بود در طول اجرای قانون برنامه علاوه بر پرداخت یارانه فعلی هر ساله حداقل مستمری خانوادههای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط 20 درصد حداقل دستمزد تعیین کند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: تا امروز این قانون عمل نشده و گزارشی نیز در این راستا به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.
وی در ادامه گفت: در باره حفظ شأن و اقتدار مجلس شورای اسلامی، مجلس نمایندگان امریکا درشت گویی کرده است؛ با این خیال که با برخی مصوبات میتوانند برای ما ایجاد مشکل کنند.
سلیمی با اشاره به قانون اقدام متقابل، افزود: درحال حاضر در گزارش وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته میشود حداقل 18 مورد نقض فاحش صورت گرفته است ولی هیچ گزارشی درباره اجرایی شدن قانون اقدام متقابل ارائه نشده است.
وی با بیان اینکه درباره تضمینهایی که نگران بودیم و بسیاری از دوستان در خصوص قرارداد توتال مطرح کردند، تصریح کرد: توتال در حال حاضر اعلام کرده است در صورت بروز برخی اتفاقات قرارداد خود را بهصورت یکطرفه لغو میکند. افرادی که توضیحاتی را در گذشته ارائه میکردند اکنون نیز این توضیحات خود را در خصوص تضمینها قرارداد توتال ارائه کنند، چگونه شد که توتال بسیار راحت و سریع زیر قرارداد می زند.
علی لاریجانی در پاسخ به تذکرات این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در خصوص تذکر اول شما باید بگویم تا آنجا که من اطلاع دارم این مسأله اجرا شده است اما اگر برای شما ابهاماتی وجود دارد میتوان گفت تا گزارشی را درخصوص افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که قانون برنامه الزام کرده تا منابعی مطابق 20درصد به آنها تعلق گیرد اقدام شده به مجلس ارائه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسئول کمیته امداد امام خمینی و دیگر مسئولان در این خصوص با من صحبت کرده و گفتهاند که این مسأله در حال اجراست و اگر ابهامی دارید، بگویید تا گزارش کتبی و روشنی را ارائه کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امریکاییها با این اقدامات مکرر در حال تخلف هستند و موضوع آنقدر روشن است که کشورهای عضو ۱+۵ یا برخی از آنها اذعان دارند که این تخلفات نقض است، گفت: اینکه مواردی نقض است سازوکاری در برجام وجود دارد که این موارد نقض چگونه پیگیری شود.
وی افزود: دشمنی امریکا با تحریک برخی کشورها در منطقه به جایی رسیده که مسأله از برجام عبور کرده است و در مسائل دیگری در حال ورود هستند که ما نیز بر روی آن حساس هستیم؛ لذا بحث جامعتری نیاز دارد و در حال حاضر در کشور بر روی این موضوعات تمرکز شده است و پاسخ آنها نیز داده میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارشی را که وزارت خارجه ارائه کرده است، از کمیسیون امنیت ملی درخواست کردم که این گزارش سه ماه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند تا نمایندگان در جریان اقدامات مختلفی که در ۱+۵ اقدام شده است قرار بگیرند گفت: بعد این پروسه را با تصمیماتی که در کشور متناسب با اقدامات گرفته میشود با مجلس در میان بگذاریم و تصمیم بگیریم.
انتقاد قوامی از تبدیل یارانه نقدی به هزینه جاری کشور/ لاریجانی: لزوم اصلاح شرایط در بودجه سال ۹۷
عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از تبدیل یارانه نقدی به هزینه جاری کشور انتقاد و رئیس مجلس بر اصلاح این وضعیت در جریان تصویب بودجه سال ۹۷ تأکید کرد.
هادی قوامی در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 7 آبان) مجلس شورای اسلامی، با استناد به اصل 43 قانون اساسی گفت: این اصل قانون اساسی تأکید دارد تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشهکن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد و حفظ آزادی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر حفظ اصولی استوار است که نیازهای اساسی افراد برطرف و شرایط و امکانات کار فراهم شود.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: تنظیم برنامه اقتصادی کشور باید به گونهای باشد که افراد تقسیم کار، و در مسائل عمومی و سیاسی جامعه شرکت کنند، همچنین رعایت آزادی انتخاب شغل و منع اسراف و تبعیض در حوزههای مصرف و سرمایهگذاری و غیره در این اصل یادآور شده است.
وی ادامه داد: در این اصل بر افزایش تولیدات دامی و صنعتی کشور تأکید شده اما در بحث یارانهها با اینکه از سال 89 قانون مصوب مجلس تاکنون در دولتهای نهم، دهم و یازدهم و حتی دوازدهم اجرا نشده است لذا جایگاه و شأن مجلس تحت تأثیر قرار گرفته است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 320 هزار میلیارد تومان از سال 89 تاکنون یارانه پرداخت شده است، گفت: بر اساس قانون هدفمندی میبایست30 درصد به بخش تولید، 20 درصد پس از اصلاح قیمتها برای هزینههای دولت اختصاص یابد و 50 درصد در قالبهای مختلف به مردم تخصیص یابد اما متأسفانه در عمل 70 درصد از 320 هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمتها اخذ شده و 30 درصد آن از بودجه عمومی کشور تأمین شده است.
قوامی با انتقاد از اینکه یارانه به هزینه جاری کشور تبدیل شده است، تصریح کرد: دولت دوازدهم باید قانون مصوب مجلس را اجرا کند تا از تبدیل آن به هزینههای جاری جلوگیری شود از این رو دولت از ماه جاری باید به اجرای قانون بپردازد زیرا تأخیر در آن موجب افزایش ضرر و زیان میشود.
آقای علی لاریجانی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: دغدغه شما در مورد قانون هدفمندی درست است زیرا همانند قانون اصل 44 به درستی اجرا نشده است هر چند برای شرایط اقتصادی فعلی کشور ضروری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه صحن علنی و ارائه گزارش در مورد بودجه سال97 افزود: این نگاه در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه باید در بودجه سال آینده تعبیه شود تا منابع در جای مناسب خود که آبادانی کشور است صرف گردد.
لاریجانی در صحن علنی: اقلیتها با لحاظ شرایطی میتوانند عضو شورای شهر باشند
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برداشت مجلس و شورای نگهبان از حضور اقلیت دینی در شورای شهر متفاوت است، تاکید کرد: اظهار نظر مجدد شورای نگهبان در مورد قوانین معنی ندارد.
علیرضا رحیمی در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 7 آبان) مجلس شورای اسلامی، در تذکر آییننامهای اظهار داشت: طبق ماده 206 آییننامه داخلی مجلس، وزرای پیشنهادی باید در همان جلسه به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاهد بودیم که در جلسه بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی نمایندگان در موافقت و مخالفت سوالاتی مطرح کردند که متأسفانه وزرای پیشنهادی به آنها پاسخی ندادند.
وی همچنین با اشاره به اصول قانون اساسی در قالب اخطار قانون اساسی گفت: با توجه به اصول قانون اساسی در خصوص تبعیض ناروا باید به شرایطی که به تازگی در کشور به وجود آمده است اشاره کنم و آن موضوع حضور اقلیتهای دینی در شوراهای اسلامی شهرهاست.
این نماینده مجلس خطاب به آقای لاریجانی اظهار داشت: ورود شما را به موضوع عضویت اقلیتهای دینی در شوراهای شهر را به فال نیک میگیریم اما این موضوع حدود دو ماه در افکار عمومی محل مناقشه شده است و جای تأسف دارد که سران قوا به آن ورود کنند.
رحیمی ادامه داد: حضرت عالی فردی را مشخص کردید تا به موضوع رسیدگی کند، باید هر چه سریع تر این مسئله برطرف شود تا شائبهای برای این نباشد که نظام جمهوری اسلامی با حضور اقلیتهای دینی مشکل دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این در شرایطی است که در قانون اساسی به حضور اقلیتهای دینی اشاره شده است و آنها نهایت مشارکت و تأثیرگذاری را در کشور به لحاظ همیت و حمایت از نظام داشتهاند.
علی لاریجانی در پاسخ به این نماینده مجلس گفت: موضوع مطرح شده دغدغه بسیاری از آقایان است و اقداماتی در این باره صورت گرفته است. برای اقلیتهای مذهبی قوانین ثابتی مترتب است و در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، آنها برادران خوب ما هستند و در کنار هم کار میکنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: شوراها قوانینی دارند که سالهای قبل به تصویب رسیده، در یکی از تبصره های آن به شرایط عضویت اقلیتهای دینی پرداخته شده است بنابراین آنها با شرایطی میتوانند طبق قانون، عضو شوراها باشند.
وی با اشاره به تفسیر شورای نگهبان از حضور اقلیتهای مذهبی در شوراهای شهر گفت: شورای نگهبان اعلام میکند که به اصل 4 قانون اساسی استناد میکند، در این اصل آمده است که همه قوانین و دستورالعمل ها در ابعاد مختلف فرهنگی، نظامی، سیاسی و اجتماعی باید مطابق موازین اسلامی باشد و تشخیص آن با شورای نگهبان است.
آقای لاریجانی اظهار داشت: این اصل را برای این در نظر گرفتند که برای تمام اصول قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد، شورای نگهبان تفسیر میکند که مستند به اصل 4 قانون اساسی میتواند درباره قوانینی که مسیر تصویب را طی کرده است اظهار نظر کنند و با اظهار نظر کردن قانون را از مسیر خارج کنند.
رئیس دستگاه قانونگذاری کشور با بیان اینکه در این تفسیر اختلافاتی وجود دارد، بیان داشت: طبق اصول قانون اساسی شورای نگهبان میتواند در فرصت 10 روزه قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی را بررسی و درباره آن اظهار نظر کند، همچنین آمده است که اگر فرصت بررسی کم بود مهلت 10 روزه دوم برای اعلام نظر شورای نگهبان اختصاص یابد.
وی گفت: همچنین تأکید شده است که اگر اعلام نظر از جانب شورای نگهبان صورت نگیرد رئیس مجلس نظر قطعی را به دستگاههای اجرایی اعلام میکند بنابراین اگر تفسیر از قانون این باشد اظهارنظر مجدد شورای نگهبان معنی ندارد چرا که کشور را بر هم می زند.
آقای لاریجانی ادامه داد: اگر این استدلال را بپذیریم که قوانین بعد از طی مسیر مشخص و اعلام نظر شورای نگهبان بعد از مهلتهای 10 روزه مانند قانون شوراها بعد از گذشت چند سال با استناد به اصل 4 قانون اساسی مجدداً شورای نگهبان اعلام نظر کند به نظر بنده فلسفه وجودی مجمع تشخیص مصلحت نظام از بین میرود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اعلام نظر در موارد اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است و در شرایطی که شورای نگهبان اعلام کند مصوبهای از مجلس اشکال شرعی دارد اما نمایندگان بر آن اصرار داشته باشند و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب کند؛ شورای نگهبان نمیتواند بعد از چند سال مجددا بگوید که آن قانون اشکال شرعی دارد و آن را رد کند.
آقای لاریجانی با بیان اینکه این منطق قوی نیست، اظهار داشت: شخصا صورت مذاکرات مجلس خبرگان را دیدهام، آنجا نگران بودند که همه قوانین مطابق موازین اسلامی باشد، شهید آیت این پیشنهاد را داد که بنویسند قوانین، دستورالعملها و آییننامهها در قانون اساسی لحاظ شود اما در پروسه تصویب این عبارت به همه قوانین تبدیل شود.
وی گفت: حضرت آیت الله مکارم عنوان کردند که نباید در همه اصول مختلف این عبارت تکرار شود بنابراین مرحوم شهید بهشتی عنوان کردند که در یک اصل قانون اساسی موازین شرعی و اسلامی را بگنجانند تا بر همه اصول حاکم شود.
رئیس دستگاه قانونگذاری با بیان اینکه به نظر میرسد تفاوت برداشتهایی وجود دارد، گفت: باید در کلیت کشور این مسئله حل شود. همچنین در مورد قانون شوراها به مسائل مطرح شده در مجلس خبرگان رجوع کردم، آنجا بحث مطرح شد که وقتی اسم "اسلامی" گذاشته میشود آیا به آن معناست که اقلیتهای مذهبی نمیتوانند در آن حضور پیدا کنند، یعنی اگر در بیمارستانی شورایی تشکیل شود یک اقلیت مذهبی اجازه حضور دارد یا خیر.
وی توضیح داد: مرحوم شهید بهشتی در آن جلسه عنوان میکند که اسم اسلامی به معنی آن است که مطابق اسلام اداره شود و وجود اقلیتها منعی ندارد.
آقای لاریجانی با بیان اینکه نظرهای شورای نگهبان محترم است و برداشتشان با برداشت مجلس متفاوت است، ادامه داد: آنها میگویند اصل 4 قانون اساسی به شورای نگهبان این اجازه را میدهد که وقتی تشخیص دادند که موضوعی مطابق اسلام نیست میتوانند هر زمان آن را رد کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته آخر این است که اگر تفسیری هم باشد باید از مسیر آن اعلام کنند، در همین قانون اگر شورای نگهبان بعد از مهلتهای تعیین شده و در سالهای بعد اعلام نظر کند باید نظر را به مجلس اعلام کنند تا قوانین در قوه مقننه عوض شود.
وی عنوان کرد: تبصرهای وجود دارد مبنی بر اینکه اگر قرار باشد تبصرهای از قانون تغییر کند هیچ جای دیگری نمیتواند وضع قانون داشته باشد و باید در مجلس تغییرات قانونی صورت گیرد.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه دو برداشت از اصل 4 قانون اساسی وجود دارد، اظهار داشت: تلاش داریم این اختلاف حل شود، منطق ما و منطق شورای نگهبان متفاوت است و باید این تفاوت خارج از بحثهای رسانهای مورد ارزیابی قرار گیرد و حل شود.
کواکبیان: هیأت رئیسه از شأن مجلس در موضوع سپنتا نیکنام دفاع کند/ لاریجانی: در حال پیگیری هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نماینده مردم تهران که خواستار پیگیری موضوع سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد شده بود، توضیح داد: در حال پیگیری هستیم.
مصطفی کواکبیان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 7 آبان) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: امروز جلسه جالبی داشتیم چراکه اصولگرایان جای خود را به اصلاح طلبان داده بودند و از وزیر علوم نیز خوب حمایت کردند که دلیل این ماجرا میتواند مقبولیت آقای روحانی در میان اصولگرایان یا احتمالا اصلاح طلب شدن اصولگرایان باشد، در هر صورت از رایآوری دو وزیر پیشنهادی خوشحال هستیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیحات رئیس مجلس درباره ماجرای سپنتا نیکنام و اینکه آقای لاریجانی توضیحات خوبی درباره این ماجرا داده است، افزود: اصل 71 قانون اساسی به صراحت میگوید مجلس میتواند در عموم مسائل قانونگذاری کند و ماده 24 بند 11 قانون اساسی میگوید رئیس و هیأت رئیسه مجلس باید شأن مجلس را رعایت کنند.
وی ادامه داد: سه ماه است که به یک هموطن زرتشتی اجازه نمیدهند پا به شورای شهر بگذارد لذا از رئیس مجلس خواهش دارم این موضوع را با دوستان شورای نگهبان از کانال مجلس حل کند، اگرچه مجلس تصویب میکند و مجمع تشخیص مصلحت میرود اما ادامه این وضع مجلس را از حیز انتفاع میاندازد.
لاریجانی: در حال پیگیری موضوع سپنتا نیکنام هستیم
همچنین آقای لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: شورای نگهبان مرجعی است که باید درخصوص تمام قوانین مجلس نظر دهد هرچند ما این موضوع را قبول داریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص استناد به اصل 4 در این باره، گفت: در این اصل نیز آمده است که شورای نگهبان باید نظر دهد اما بحث سر این است که اولا اگر از طریقش انجام و ثانیا حیطه و حوزه آن مشخص شود بنابراین، این بحث علمی است و باید جایگاهش روشن و سپس حل شود البته در حال پیگیری آن است و امیدواریم به نتیجه برسد.
پورابراهیمی: دولت متناسب با اقدامات امریکاییها آرایش جدید اقتصادی بگیرد/ لاریجانی: تصمیماتی گرفته شده است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در کشور متناسب با رفتار حریف تصمیم مقتضی اتخاذ شود، توضیح داد: تصمیماتی گرفته شده است که متناسب با سناریوهای مختلف چگونه اقدام شود.
محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، 7 آبان) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار داشت: تذکر من مربوط به ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس در خصوص نحوه بررسی و رای اعتماد به هیأت وزیران است، در این ماده اشاره شده است که اگر نمایندگان سوالی از وزرا داشته باشند، ریاست مجلس آن سوال را به وزیر مربوط برای پاسخگویی میدهد، حال سوال ما از وزیر نیرو در خصوص بحث خرید تضمینی آب است، زیرا ایران بعد از گذشت حدود 30 سال از برداشت آب توسط کشورهای عربی، تازه این روند را آغاز کرده است، حال درخواست ما این بود که در مورد خرید تضمینی آب وزیر نیرو توضیح بدهد.
وی خطاب به رئیس مجلس افزود: انتظار از هیأت رئیسه این بود که این دغدغه ها و سوالات را برای پاسخگویی طرح کند، زیرا بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، هیأت رئیسه باید این موضوع را مطرح و پیگیری کند تا وزیر پاسخ بدهد.
پورابراهیمی متذکر شد: انتظار ما از رئیس جمهور این بود که با توجه به مسائل و موضوعات کلان اقتصادی که امروز امریکاییها و کشورهای دیگر دارند، موضع خود را در خصوص مسائل اقتصادی مطرح کند، تا یک آرایش و یک تصمیم اقتصادی در بخش کلان اقتصادی کشور ازجانب دولت اعلام شود.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز دولت باید در خصوص مسائل اقتصادی متناسب با شرایط و اقدامات امریکاییها یک آرایش جدید بگیرد، از این رو کمیسیون اقتصادی مجلس جلساتی را با محوریت بررسی این موضوعات برگزار کرد، حال امیدوارم هیأت رئیسه مجلس در هفته های آینده رسیدگی این موضوعات را در دستور کار قرار دهد.
آقای لاریجانی در پاسخ به تذکر پور ابراهیمی اظهار داشت: بر اساس ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس، سوالات کتبی از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور داده می شود و آن بخشی که در برنامه مطرح نیست، چنین چیزی نیامده است ولی با این حال نیز ما با توجه به تشابه موضوع گفتیم اگر سوالاتی باشد به وزیر میدهیم که وقت اگر اجازه دهد پاسخ دهد که سوال شما و برخی دیگر از نمایندگان را ارجاع دادم به آقایان وزرای پیشنهادی تا بتوانند پاسخ بدهند.
وی افزود: در مورد مسأله دوم حرف شما درست است، یعنی در شرایطی هستیم که متناسب با رفتار حریف باید تصمیم مقتضی اتخاذ شود و شرایط برای خدمات دهی به مردم تسهیل شود.
آقای لاریجانی متذکر شد: تصمیماتی نیز گرفته شده است برای اینکه متناسب با سناریوهای مختلف چگونه اقدام شود و من فکر میکنم در روزهای آینده این مباحث در کشور تکمیل میشود و بعد از دورهای که نمایندگان از حوزه انتخابیه بازگشتند، احتمالا یک جلسه را برگزار کنیم و از نظرهای شما برای تکمیل کار استفاده کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من اصل موضوع و دغدغه شما را درست میبینیم و میپسندم که متناسب با شرایط ساز و کارهای تسهیل کننده برای اداره کشور در نظر بگیریم و در نظر میگیریم.
تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی/ ضرورت برخورد جدی با برهمزنندگان امنیت مردم ارومیه
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکر نمایندگان به مسئولان اجرایی را قرائت کرد.
اکبر رنجبرزاده در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) مجلس شورای اسلامی تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی را به این شرح قرائت کرد:
تذکر احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس به وزیر جهادکشاورزی در خصوص علت پرداخت نشدن خسارت ناشی از تاخیر در پرداخت محصولات اساسی کشاورزی مطابق بند ب ماده 31 برنامه ششم.
تذکر نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس به رئیس جمهور مبنی بر اینکه چرا پس از گذشت چندین سال از مشکلات پدیده و بلاتکلیفی سهامداران اقدام موثری برای حل مشکل صورت نمی گیرد.
تذکر محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس به رئیس جمهور در خصوص عدم استفاده از نیروهای کرد و اهل سنت مطابق وعده های انتخاباتی مطرح شده در دوره تبلیغات ریاست جمهوری.
تذکر حسین مقصودی و اکبر رنجبرزاده نمایندگان مردم سبزوار و اسدآباد در مجلس به وزیر جهادکشاورزی در خصوص تاخیر و عدم برنامه ریزی منظم جهت خرید چغندر و چغندر قند کشاورزان.
تذکر عین الله شریف پور نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس به وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص رسیدگی به مشکلات بازارچه مرزی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با عنایت به اینکه نزدیک به 700 نفر در بازارچه در منطقه آزاد تجاری ماکو فعال هستند.
تذکر نادر قاضی پور و محمد حسین فرهنگی نمایندگان مردم ارومیه و تبریز در مجلس به وزیر ورزش و جوانان در خصوص تسریع در لغو محرومیت آقای مهدی کیانی کاپیتان تیم محبوب تراکتورسازی تبریز.
تذکر نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان مردم ارومیه و تهران در مجلس به وزرای دادگستری، اطلاعات و کشور درخصوص تسریع در برخورد جدی با کسانی که شأن و منزلت معلمان مدرسه راه شهدای اسلام آباد ناحیه دو ارومیه را زیرپا گذاشته است و مخل امنیت مردم منطقه شده اند.
تذکر حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم دالاهو و اسلام آباد غرب در مجلس به رئیس جمهور در خصوص دستور بازرسی از اهمال وزارت علوم به ویژه دانشگاه رازی کرمانشاه در احداث دانشکده فنی و مهندسی رازی اسلام آباد غرب، تذکر به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص پیگیری دلیل امتناع سازمان اتکا از اجرای مصوبه دولت دراحداث کارخانه قند جدید اسلام آباد غرب، همچنین تذکر به رئیس جمهور دستور بازگشایی مرز خسروی به روی زائرین با توجه به ازدحام ایجاد شده در سایر مرزهای ایران و عراق.
تذکر ملک شاهی راد نماینده مردم خرم آباد در مجلس به وزیر کشور در خصوص توقف چهارساله ارتقا واحدهای تقسیم های کشوری به خصوص ارتقا بخشداری سپید دشت به فرمانداری.
تذکر جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس به وزیر کشور چرا فرمانداری ها و بخشداری ها از حساب دهیاری ها برداشت دارند.
تذکر رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس به وزیر جهادکشاورزی در خصوص تسریع در پرداخت پول گندم کاران در آستانه کشت گندم.