پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به رشد ۱۹ درصدی پروازهای داخلی در سال گذشته گفت:پروازهای داخلی در شش ماه نخست امسال هم ۵ درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، علی عابدزاده در نشست خبری مشترک با مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت : خوشبختانه امروز با اعمال مقررات جدید و آزاد سازی نرخ بلیت و امکانات شرکت های هواپیمایی و فرودگاهها، شرکتهایی هواپیمایی و فرودگاهها روی پای خود ایستاده اند و افزایش نرخ جابجایی مسافر از طریق هواپیما در مقایسه با جاده و قطار نیز ناشی از همین اعمال سیاست آزاد سازی نرخ بلیت بوده است.
وی تصریح کرد : استفاده بهینه از فرودگاه ها و ناوگان هوایی دو هدف مهمی بود که سازمان هواپیمایی کشوری با تایید ایکائو و یاتا دنبال می کرد و امروز تحولات زیرساختی در حوزه مقررات صورت گرفته و از سرمایه گذاری های گذشته به خوبی استفاده می شود.
عابدزاده با اشاره به اعطای گواهی نامه ارتقای ایمنی به دو فرودگاه لار و زاهدان افزود: پیشتر هم فرودگاه یزد این گواهی نامه را دریافت کرده بود و به مرور همه فرودگاه های کشور این گواهی نامه را دریافت خواهند کرد اما این به معنای ایمن نبودن سایر فرودگاه ها نیست.
هواپیمای فلایت چک خریداری شده مورد تایید است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هواپیمای فلایت چک خریداری شده ازجانب شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از نظر فنی کاملا مورد تایید سازمان هواپیمای کشوری است.
علی عابدزاده در نشست خبری مشترک با مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: در موضوع خرید فلایت چک، اتفاقاتی افتاد و اسناد محرمانه ای منتشر شد که قطعا به سود دشمن و به ضرر کشور بود چراکه ما با دشمنان در اهداف و اعتقادات اختلافات زیربنایی داریم.
وی افزود: هواپیمایی که مطرح شده اصلا هواپیمای مناسب فلایت چک نبود و تنها امکان این را داشت که دستگاههایی بصورت پرتابل روی آن نصب شود ضمن اینکه سقف پرواز این هواپیما 20 هزار کیلومتر بود درحالیکه ایران کشوری بزرگ و پهناور و کوهستانی و دارای تعداد زیادی فرودگاه بوده است و نمی توان کنترل های لازم را با دستگاههای نامناسب ارزیابی کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فلایت چک های خریداری شده مورد تایید ماست و باید این موضوع را در فضای کارشناسی ارزیابی کرد.
وی همچنین در خصوص بلیت اربعین نیز گفت: آنچه در این موضوع مهم است موضوع عرضه و تقاضاست و ما از همان ابتدا برای اینکه فضای ازدیاد تقاضا برای خرید بلیت باعث سوء استفاده فروشندگان نشود عرضه آن را به آژانس های هواپیمایی محدودی سپردیم و خواستیم که این فروش بلیت هم غیر اینترنتی باشد.
عابدزاده تصریح کرد: متاسفانه گزارش هایی از برخی تخلفات به ما اعلام شد که با آژانس های متخلف برخورد شدید کردیم و چنانچه این گزارش ها بصورت مستند به ما اعلام شود بازهم برخورد شدید با متخلفان صورت می پذیرد.
وی در خصوص تغییر فرودگاه مقصد در پروازهای اربعین از نجف به بغداد و بصره نیز گفت: بعد از اتمام نرخ گذاری ازجانب انجمن شرکتهای هواپیمایی ، فرودگاه نجف قیمت فروش سوخت و برخی هزینه های دیگر را به شدت افزایش داد که مورد اعتراض شرکتهای هواپیمایی ایرانی واقع شد و ما به نمایندگی از این شرکتها موضوع را به عراق و همچنین دولت خودمان منعکس کردیم تا شاید در این دوره مسافرتهای اربعین این افزایش قیمت انجام نشود اما همزمان، برخی شرکتهای هواپیمایی نیز تصمیم به تغییر مسیر به سایر فرودگاههای عراق نظیر بغداد و بصره گرفته اند که از نظر ما با رضایت و هماهنگی مسافران بلامانع است چراکه هزینه هماهنگی و جابجایی مسافران آنها کمتر است.
دومین هواپیمای فلایت چک تا یک سال دیگر وارد کشور می شود
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت : دومین هواپیمای فلایت چک خریداری شده بین 8 تا 12 ماه آینده وارد کشور می شود.
رحمت الله مه آبادی در نشست خبری حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه متروی ترمینال دو فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران افزود: نخستین هواپیمای فلایت چک در شرایط بد و زیر تحریم های ظالمانه خریداری شد اما دومین هواپیما با برگزاری مناقصه بین المللی خریداری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی افزود: فرآیند خرید نخستین فروند از هواپیمای فلایت چک بسیار شفاف بود اما در چند روز گذشته با دروغ پردازی برخی رسانه ها شاهد بد اخلاقی در این زمینه بودیم که ظلم فاحشی به صنعت هوایی کشور بود هرچند که برخی خبرگزاری ها به صورت حرفه ای به خوبی توانستند روشنگری کنند.
وی افزود: در این ماجرا اسناد محرمانه منتشر شد که ما بخاطر مصالح کشور سکوت کردیم اما امیدواریم دستگاههای مسئول با عوامل انتشار اسناد محرمانه برخورد کنند و شخصا این موضوع و رسانه ای شدن آن را توطئه ای علیه صنعت هوایی کشور می دانم.
وی تصریح کرد: افزایش 15 هزار کیلومتری طول راه های هوایی کشور نیازمند تجهیزات ناوبری هوایی پیشرفته است و هواپیمای فلایت چک یکی از مهمترین ابزارهای ما در کنترل سیستم عملکرد تجهیزات ناوبری هوایی در فرودگاه ها و راه های هوایی است.
مه آبادی افزود: هم اکنون در مسیرهای پروازی بین المللی مسیر دو طرفه وجود ندارد و راههای موازی یک طرفه و در برخی مسیرها، چهار باند موازی با بالاترین کیفیت ایجاد شده است.
وی ارتقای خدمات رسانی در سطح فرودگاهها را یکی از اهداف شرکت فرودگاهها دانست و افزود: ما از این پس خودمان را با فرودگاههای سطح اول جهان مقایسه خواهیم کرد و بصورت عملی هم بصورت پایلوت دو فرودگاه مهرآباد تهران و شهید هاشمی نژاد مشهد هر سه ماه یک بار سطح خدماتشان از طریق ناظران بین المللی چک و کنترل می شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: هم اکنون هزار میلیارد تومان طرح توسعه ناوبری هوایی ایران آماده بهره برداری است و بزودی با حضور یکی از روسای قوای سه گانه به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: با توسعه صنعت حمل ونقل هوایی، رشد ترافیک هوایی و مسافرت های هواپیمایی عددی دو رقمی را نشان می دهد که ما در این بخش شاهد یک جهش بسیار خوبی بوده ایم و هم اکنون 125 طرح توسعه در دست مطالعه و اجراست و هم اکنون قریب به اتفاق فرودگاهها در دست نوسازی و ساخت و توسعه هستند.
مه آبادی همچنین در خصوص درآمد زایی عبور پروازهای قطر از فرز آسمان ایران نیز گفت: آنچه در این میان مهم است و سیاست کشور بوده کمک به مردم مسلمان منطقه و بخصوص قطر بود و با توجه به اینکه این پروازها حداکثر نیم ساعت در فضای ایران سیر می کنند ، اهمیت و تاثیر خیلی زیادی برای ما نداشتند.
*رئیس سازمان هواپیمایی: تاکنون تغییری در قرارداد با بوئینگ نداشته ایم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تا به این لحظه قراردادهای خرید هواپیماها به قوت خود باقی است و هیچ محدودیتی به صورت رسمی به ما اعلام نشده است.
علی عابدزاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: قرارداد خرید هواپیماهای نو از شرکت بوئینگ و ایرباس و سایر شرکتها باقی است و هیچ محدودیتی مبنی بر لغو این قراردادها به ما اعلام نشده است.
وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا فاقد ثبات رای و تصمیم است و به همین دلیل ما برای هر گزینه و احتمالی برنامه داریم تاکید کرد: هم اکنون خریداران هواپیما چه در بخش شرکتهای خصوصی و چه در بخش های دیگر، قراردادهای خود با بوئینگ و ایرباس و دیگر شرکتها را دنبال کرده و مذاکرات برای خرید هواپیماها را ادامه می دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نکته مهم در خرید هواپیماها تامین مالی آن است که امری سخت و سنگین و پیچیده است گفت: تامین منابع مالی خارجی برای خرید هواپیماها و نوسازی ناوگان هوایی، کار سختی است چراکه طرف مقابل باید راضی به اجرای فاینانس در این شرایط شود و با این وجود، وزارت راه و شهرسازی و دولت ازطرق مختلف به دنبال تامین این منابع هستند.
عابدزاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص علت وجود تاخیرهای فراوان در پروازها گفت: یکی از دلایل تاخیرها عمر بالای ناوگان هواپیمایی کشور است که تقریبا به سن بازنشستگی رسیده و با توجه به اینکه سیاست سازمان هواپیمایی کشوری تامین ایمنی کامل پرواز است ، چک امنیتی هواپیماها طول می کشد.
وی افزود: اعمال مقررات ایمنی در پروازها بسیار مهم است و تلاش سازمان هواپیمایی این است که عمر متوسط ناوگان را کاهش دهد و از جمله در یک و نیم سال اخیر، به هواپیماهای فرسوده اجازه ورود به ناوگان کشوری را نداده ایم .
رئیس سازمان هواپیمایی گفت: هواپیماهای نو که وارد ناوگان هوایی کشور شده تقریبا به لحاظ فنی هیچ گونه تاخیری ندارند و این امر نشان می دهد هواپیمای نو بیشتر در خدمت ناوگان است و تاخیر کمتری در پی دارد.
وی تاکید کرد: از نظر ما ایمنی پرواز بر هر چیز دیگری و از جمله تاخیر مقدم است و از سوی دیگر عواملی چون هوای گرم بخصوص در فصل تابستان که خود عامل مهمی برای تاخیر هواپیماهاست نیز می تواند باعث تاخیر در پرواز شود.
*معاون شهردار: بزودی راه آهن و مترو نیز به هم متصل می شوند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بزودی ایستگاه مرکزی راه آهن تهران و مترو به یکدیگر متصل خواهد شد.
محسن پورسیدآقایی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در مراسم افتتاحیه ورودی غربی مترو ایستگاه فرودگاه مهرآباد و اتصال آن با ترمینال 2 فرودگاه افزود: پیش از این مترو به مراکز اصلی عبور و مرور مردم نظیر فرودگاه، راه آهن و فروشگاهها و نمایشگاههای بین المللی متصل نبود که یک نقطه ضعف در سیاستگذاری های نقشه های مترویی محسوب می شد.
وی افزود: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی تاکید داشت مسافران بتوانند از داخل ترمینالها و راه آهن و فرودگاه بصورت مستقیم به مترو دسترسی داشته باشند که این کار در دستور کار مترو نیز قرار گرفت و امروز شاهد افتتاح اولین طرح حمل و نقل چند وجهی هستیم.
وی افزود: مسافران خط 4 مترو می توانند بدون خارج شدن از ایستگاه مترو، وارد ترمینال فرودگاه شوند و ترمینالهای 1 و 2 و همچنین 4 و 6 فرودگاه مهرآباد به مترو متصل می شوند.
به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران ، طرح های دیگری در ادامه مسیر حمل و نقل چند وجهی در دست اجراست و از جمله، پیش از پایان سال، مسافران مترو می توانند بدون خروج از ایستگاه، به سکوهای راه آهن دسترسی داشته باشند.
پورسید آقایی افزود: این اتفاقات می تواند موجب کاهش ترافیک و استفاده مردم از خودروی شخصی و ترغیب آنها به استفاده از حمل و نقل عمومی شود.
همچنین در این مراسم علی رستمی مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد نیز در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به افتتاح دو طرح عمرانی در فرودگاه مهرآباد گفت: طرح اول شامل ورودی غربی ترمینال دو که محل تلاقی با خط 4 مترو محسوب می شود با اعتبارات شرکت متروی تهران ساخته شده و فرودگاه مهرآباد نیز حدود 200 میلیون تومان برای انتقال گیت ورودی نیروی انتظامی به این مکان و ساخت و جانمایی این مکان هزینه کرده تا یکی از مراحل کنترل پلیس حذف شود و مسافران مترو و فرودگاه بصورت یکپارچه بتوانند از خدمات امنیتی نیروی انتظامی در کنترل مبادی ورودی فرودگاه استفاده کنند.
وی افزود: این طرح از 10 ماه قبل آغاز شد و امروز به صورت رسمی به بهره برداری رسید.
به گفته مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد ، در طرح دوم نیز، که از 4 ماه قبل آغاز شده، مسافران می توانند برای استفاده از تاکسی های ویژه فرودگاه به دفتر ساماندهی مدیریت تاکسیرانی مستقر در ترمینال مراجعه و با تعرفه برابر و قانونی از خدمات تاکسیرانی بهره مند شوند.
پیشتر سه شرکت تاکسیرانی درفرودگاه مهرآباد مستقر بوده و هریک برای خود دفاتری داشتند که خدمات را بصورت نابرابر و با قیمتهای متفاوت عرضه می کردند اما با این سامانه ، دفاتر سه شرکت در هم ادغام شده است.