نیاز به بودجه 22 هزار میلیارد تومانی برای ساماندهی مترو
رئیس کمیسیون عمران شورا : برای ساماندهی مترو 22 هزار میلیارد تومان بودجه نیازمندیم.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، محمد علیخانی با اشاره به کلیت طرح چشم انداز کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران برای رفع ترافیک پایتخت افزود: قرار بر این بود که ما در کمیسیون عمران و حمل و نقل گزارشی در خصوص اهداف و راهبردهای این کمیسیون برای چهار سال جاری مطرح کنیم که کارهای کارشناسی زیادی در این زمینه صورت گرفته و در طی دو ماهی که شورای پنجم آغاز به کار کرده جلسات زیادی در این خصوص برگزار کرده ایم و خوشبختانه به نتایج خوبی نیز رسیده ایم.
وی ادامه داد: اهداف و راهبردهای کمیسیون بر اساس تقویت حمل و نقل عمومی کارا در دسترس و همچنین کاهش آلودگی هوا که دغدغه اصلی مردم تهران است، برای رسیدن به این اهداف گزارش خود را ارائه کردیم و شهرداری تهران در حال حاضر با مشکلات مالی زیادی مواجه است.
علیخانی تصریح کرد: شهرداری تهران هم از گذشته بدهی دارد و پروژه های نیمه تمامی نیز در آن وجود دارد که بر اساس برآورد ما، حدود سی هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در شهرداری است که 22 هزار میلیارد تومان آن مربوط به مترو است.وی گفت: در بخش تونل و ایستگاه حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و برای خطوط فعلی و نه توسعه آن و ارائه تجهیزاتی ثابت مانند ریل و تجهیزات متحرک مانند قطار و واگن؛ 12 هزار میلیارد بودجه و اعتبار نیازمندیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا اظهار کرد: در واقع این مسائل عنوان شد برای اینکه شهرداری نباید از قوانین تخطی کند و طبق ضوابطی که وجود دارد درآمدها باید به سمت توسعه پایدار برود و ما راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد کرده ایم.علیخانی با اشاره به راهکارهای چشم انداز حمل و نقل و ترافیک شهری تهران ادامه داد: ازجمله راهکارهایی که در این خصوص تأثیر دارد؛ مدیریت ترافیک، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، وضع بعضی از به اصطلاح تعرفه هایی است که باید شهروندان برای استفاده از خودروهای شخصی بپردازند.وی ادامه داد: عوارض تراکم ترافیک را باید افرادی بپردازند که از خودروی شخصی در معابر عمومی استفاده می کنند، در واقع هزینه هایی که فردی از خودروی شخصی اش استفاده می کند، کل جامعه نباید بپردازند بلکه خود شخص باید بپردازد.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: در معابر خاص نیز همچون پلها، تونلها و اتوبان ها باید عوارضی وضع شود که در ساعات بخصوص این عوارض شناور باشد و کمک قابل توجهی برای مدیریت ترافیک، کاهش تردد، جلوگیری از ترافیک و تردد خودروها می شود.علیخانی با اشاره به برخی مصوباتی که تا کنون مغفول مانده است، افزود: از محل صرفه جویی که طبق مصوبات اجرا می شد، طرح هایی اجرا می شود که باعث کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت می شود که در این زمینه وزارت نفت باید طبق قانون این موضوع را جبران و بخشی از هزینه را پرداخت کند که تا کنون این چنین اتفاقی نیفتاده است و امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته این امر نیز محقق شود.وی با اشاره به عوارض مصرف روزانه بنزین در پایتخت گفت: روزانه 15 میلیون لیتر بنزین در شهر تهران مصرف می شود که از این مقدار، سهمی برای آلودگی هوا در نظر گرفته شده و ازجمله راهکارهایی است که برای منابع پایدار در نظر گرفته شده است.