پخش زنده
امروز: -
رئیس پارلمان بخش خصوصی که در اتاق ایران میزبان رایزنان بازارگانی کشور بود، تاکید کرد: صادرات تنها یک جنبه از تجارت است و آن روی سکه، واردات قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رایزانان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف به اتاق ایران آمدند و در نشست با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نظر و پیشنهادهای خود را برای گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای هدف، مطرح کردند.
رئیس سازمان توسعه تجارت، معاونان وی ، دبیرکل، معاون بینالملل و معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران نیز حضور داشتند.
غلامحسین شافعی گفت : مسئله اصلی که در تجارت وجود دارد به دیدگاههای غیرتجاری در داخل و برخی موانع جدی که چون دیوار در مسیر حرکت بازرگانان و فعالان اقتصادی کشور قرار گرفته است ، برمیگردد.
به اعتقاد غلامحسین شافعی، اولین مانع در رونق صادرات غیرنفتی، تولید بدون نگاه به بازارهای جهانی است. امروز وضع تولید کشور قابل دفاع نیست. تولیدات ایرانی از نظر فناوری با محصولات مشابهی که در سایر کشورها تولید میشود، شکاف عمیقی دارند. از طرف دیگر بهای تمام شده این تولیدات بالا و در بازارهای جهانی غیر رقابتی است.
وی تأکید کرد : اگر میخواهیم در صادرات موفق شویم باید به وضع تولید سر و سامان دهیم.
رئیس اتاق ایران در کنار دغدغههای فعالان اقتصادی در میدان تولید و صادرات ، نگاهی به مسئله فاینانسها و لزوم جذب سرمایههای خارجی داشت و گفت : طبق برنامههای توسعهای، کشور به تأمین 65 میلیارد دلار از طریق فاینانس خارجی نیاز دارد. بخش خصوصی تأکید دارد که این منابع در اختیار دولت قرار نگیرد و فرصتی باشد برای بخش خصوصی واقعی.
شافعی اولویت را به جذب سرمایههای خارجی میدهد و معتقد است: اگر بتوان تا حد ممکن سرمایه خارجی جذب کرد، منفعت بیشتری برای کشور دارد.
وی با اشاره به برخی مشکلات در عرصه تجارت تأکید کرد که تجارت بک جاده دوطرفه است و نمیتوان در این جاده فقط صادرات را مدنظر قرار داد و باید با حفظ منافع کشور، جاده دیگر یعنی واردات را نیز پذیرفت.
شافعی گفت: اجازه دهیم برای حضور گسترده در بازارهای جهانی صادرات و واردات را در کنار هم داشته باشیم. نمیتوان انتظار داشت که دنیا در تجارت، منفعت ما را در نظر بگیرد ، هر کشوری برای منافع خود کار میکند و در فعالیت اقتصادی به دنبال سود است. بنابراین راهی جز پذیرش این اصل نداریم.
تقاضا در بازار داخلی با 10 سال قبل برابری میکند
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور پس از تأکید بر لزوم توجه به اصول تجارت در دنیا، کمبود تقاضا در داخل را مشکل دیگر اقتصاد ایران دانست و گفت: تقاضای امروز کشور با 10 سال قبل برابر است. این برابری، موضوع خیلی مهمی است که به آن بیتوجه هستیم. تحریک تقاضا از لازمههای امروز بازار داخلی است که میتواند به تولید هم کمک کند. راه بهینه که اثر تورمی هم ندارد، افزایش صادرات است.
امروز سهم صادرات ایران در بازارهای جهانی با احتساب نفت، 35 صدم درصد و بدون احتساب صادرات نفت، سهمی در حدود 24 صدم درصد داریم.
شافعی ، اعزام و پذیرش هیئت های اقتصادی را نیز به هم ریخته و آشفته توصیف کرد و خواستار انسجامبخشی به این حوزه شد.
وی گفت : این روزها هیئتهایی به صورت ناهماهنگ از اتاق ایران، استانداریها، سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و سازمان توسعه و تجارت به یک کشور حتی همزمان با هم اعزام میشوند.
وی تهیه تقویم سالانه برای این سفرها را اقدامی مؤثر دانست و گفت: خوب است برای اعزام و پذیرش هیئتها مطالعات دقیقی در خصوص کشور موردنظر صورت گیرد و اعضای هیئتها باتوجه به ظرفیتهای موجود انتخاب شوند.
رئیس اتاق ایران استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور را نیز مورد تأکید قرار داد و از رایزنان بازرگانی خواست تشکیلاتی را ایجاد کنند و در قالب آن فعالان اقتصادی ایرانی در کشور هدف را دور هم جمع و زمینه ارتباط آنها با اتاق ایران را مهیا کنند.
شافعی با تاکید بر ضرورت پیشبینی تصویر آینده اقتصادی منطقه، هشدار داد: این روزها توجه جهان به سمت آسیا بوده و برنامهریزیهای جدی از نظر اقتصادی برای کشورهای این منطقه صورت گرفته است. امروز 67 کشور عضو پیمان جاده ابریشم شدهاند که بیانگر رشد اقتصادی این منطقه است. بنابراین از همین امروز باید آگاهانه برای حضور در این بازار برنامهریزی کنیم تا مبادا در آینده از قافله عقب بمانیم.
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنین از نبود بازرگانان حرفهای ایرانی در بازارهای اطراف کشور انتقاد کرد و علت آن را در اختیار قرار گرفتن بازارهایی دانست که برای داشتن آنها تلاش و رقابت نکردیم بلکه وضعی پیش آمد و بازار به فعالان اقتصادی ایرانی چراغ سبز نشان داد.
وی خاطرنشان کرد: برای تغییر این شرایط به راه حل حرفهای نیاز است تا افراد تحصیل کرده جوان وارد عرصه تجارت شوند.
نبود شرکتهای بزرگ هم به عنوان یک مسئله جدی از سوی رئیس اتاق ایران مورد انتقاد قرار گرفت که گفت : زمانی که شرکتهای بزرگ اقتصادی در کشور فعال نیستند، توان رقابت با شرکتهای بزرگ بینالمللی را نداریم.
شافعی راهکار «توسعه اقتصادی منطقهای» را که از سوی اتاق پیگیری میشود، پیشنهاد کرد و گفت : این موضوع هنوز نهایی نشده و قرار است با همکاری دولت و مجلس بزودی اجرایی شود.
رعایت اصول تجارت بینالمللی با همکاری رایزنان بازرگانی
مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این جلسه اعتمادسازی را کلید تجارت و فعالیتهای اقتصادی برشمرد و گفت: باید فضای اعتماد در بازارهای جهانی تقویت شود و از طرفی باید برخی نکات را مورد توجه قرار دهیم تا زمینه حضور بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ایرانی در بازارهای هدف آسانتر شود. این نکات، اصول اولیه تجارت است.
وی افزود: برای مثال مشتری مداری، ثبت برند، جدی گرفتن تأثیر تبلیغات در این بازارها، تقویت بنگاههای اقتصادی ایرانی برای دست یافتن به یک بازار و از آن مهمتر برای حفظ آن بسیار اهمیت دارد. باید سلایق، حساسیتها و ملاحظات فرهنگی کشور هدف را بشناسیم و در این مسیر نقش رایزنان بازرگانی بسیار کلیدی و مهم است.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، رعایت ضوابط فنی و استانداردهای کشور هدف و پرهیز از رفتارهای غیرحرفهای را از رموز توفیق ایران در بازارهای موردنظر خواند و تشریح کرد: متأسفانه گاهی شاهد رقابتهای مخرب ایرانیها در بازارهای جهانی میشویم.
رقابت این بنگاهها در بازار داخلی توجیه دارد اما در خارج کشور به ضرر منافع اقتصادی خواهد بود که زیبنده جمهوری اسلامی نیست.
وی همچنین از بنگاههای اقتصادی خواست در ارتباط با طرفهای تجاری از مشاورههای حقوقی استفاده کنند و بدون رعایت اصول اولیه حقوقی وارد عرصه بینالمللی نشوند.
راهکار اتاق برای جلوگیری از ناهماهنگی در اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری
محمدرضا کرباسی، معاون بینالملل اتاق ایران هم از تعیین استانهای معین برای کشورهای هدف از ابتدای امسال خبر داد و گفت: از آنجا که گاهی اتاقهای سراسر کشور در پذیرش و اعزام هیئت ها به صورت ناهماهنگ عمل میکردند، تصمیم گرفتیم برای کشورهایی که هنوز اتاق مشترک ندارند، اتاق معین در نظر بگیریم که این کار با مطالعات کارشناسی، نهایی شد.
این تقسیمبندی را میتوان در سطوح بالاتر نیز انجام داد و از این پس برای ارتباط با هر کشور از طریق اتاق معین آن، اقدام کرد.
وی ادامه داد: سیستم اطلاعرسانی موبایلی (اپلیکیشن) نیز به همت اتاق ایران راهاندازی شده و در اختیار وزارت خارجه قرار گرفته است تا اطلاعات فعالان اقتصادی ایرانی که در کشورها هدف فعال هستند، به کمک سفارتخانههای ایران در کشورهای مختلف فهرست و برای اتاق ایران ارسال شود.
کرباسی از رایزنان بازرگانی نیز خواست هنگام تنظیم برنامه سفر هیئت های تجاری به ایران، ظرفیتهای موجود در استانها را مدنظر قرار دهند و بهگونهای عمل شود که این هیئتها ابتدا به شهری که اتاق معین آن کشور در آن مستقر است، بروند.
در ادامه این نشست، رایزنان بازرگانی ایران نیز نظر و درخواستهای خود را برای توسعه همکاری با پارلمان بخش خصوصی مطرح کردند.