به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز همدان محمد رودباری گفت: در تفاهمنامهای با آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، عملیات شناسایی وضعیت خرابی راههای فرعی استان همدان با دستگاه RSP (دستگاه پروفیل سنج سطح راه) آغاز شده است.
با استفاده از این دستگاه، ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای، ناهمواری روسازی را در مسیر چرخهای وسیله نقلیه ارزیابی و تعیین میکنند.
همچنین این دستگاه قادر است خصوصیات هندسی مسیر، شامل شیب طولی و عرضی و شعاع قوس را در خط عبور تعیین کند.
بافت درشت سطح روسازی و شیارافتادگی دیگر پارامترهایی است که با این دستگاه اندازهگیری میشود، همچنین با استفاده از دوربینی که جلوی این دستگاه نصب شده است، میتوان از هر ۱۰ متر روسازی راه و محیط پیرامون تصویربرداری کرد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان همدان، با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح، مدیریت بهتر راههاست، افزود: این عملیات شامل شناسایی ناهمواریها و ارزیابی سازهای روسازی راههای استان، در قالب طرح تهیه سند جامع وضعیت راهها به طول ۸۳۵ کیلومتر است.
رودباری ادامه داد: در این عملیات به کمک تجهیزات پیشرفته وضعیت کیفیت رویههای راه از نظر ناهمواریها و انواع خرابیهای آسفالت شامل وضعیت ترکها، نشستها و انواع خرابیهای موجود در روسازی رصد میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان همدان گفت: پارسال نیز با این دستگاه عملیات تصویری ۷۰۰ کیلومتر از بزرگراههای استان همدان رصد و شناسایی شده بود.
ناهمواری روسازی، موجب ایجاد بارهای دینامیکی ناشی از حرکت وسایل نقلیه شده و روند خرابی روسازی و استهلاک وسایل نقلیه تسریع میشود.
استان همدان بیش از ۵ هزار و ۱۱۱ کیلومتر راه دارد که از این میزان ۳۴۴ کیلومتر راه اصلی و ۷۶۶ کیلومتر راه فرعی است. همچنین در حال حاضر ۸۵ کیلومتر آزاد راه در استان همدان وجود دارد که ۳.۸ درصد از کل آزادراههای کشور را شامل میشود.