گزارشی تفصیلی از مزیتهای راه آهن غرب در توسعه همه جانبه کرمانشاه؛
کرمانشاه بر روی ریل توسعه
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، امروزه تجارت و مبادلات کالا و تولیدات هر کشور بعنوان یکی از شاهراههای اقتصادی و بازوان قدرتمند توسعه همه جانبه آنها بشمار میرود. در این میان استان کرمانشاه به واسطه اینکه در باختریترین نقطه ایران قرار گرفته از دیرباز در مسیر جاده ابریشم بوده و بعنوان یکی از نقاط استراتژیک کشور در مبادلات تجاری به شمار رفته است.
استان کرمانشاه با ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشوری که بیشتر مایحتاج خود را از ایران و کشورهای اطراف تهیه میکند نقش خود را در بازار عراق به خوبی ایفا کرده و بیش از ۵۰ درصد از کل صادرات ایران به عراق را تصاحب کرده است.
صادر کنندگان برتر دنیا حمل و نقل ریلی را همواره از بهترین و آسانترین راههای جابجایی کالا میخوانند و مدیران صنایع از آن به عنوان کم ریسکترین روش در نقل و انتقال تولیدات و محصولات خود نام میبرند.
شاید این مقدمهی کوتاه برای شنیدن سوت قطاری است که قرار است کرمانشاهیان صدای واقعی آنرا تا آخر پاییز در شهر کرمانشاه بشنوند و مردم این دیار نیز پس از حدود نیم قرن انتظار در ایستگاه کرمانشاه سوار بر ریلهای توسعه شوند و از پنجرههای آن نظاره گر پیشرفت و آبادانی همه جانبه استان باشند.
درادامه این گزارش گفتگوی ما با نمایندگان مجلس، اقتصاددانان، صنعتگران و مدیران استان در خصوص نقش راه آهن و خطوط ریلی بر توسعه همه جانبه استان کرمانشاه را خواهید خواند.
بهره برداری کامل از راه آهن، کرمانشاه را به مرکز ثقل اقتصادی منطقه تبدیل می کند
نماینده مردم شهرستانهای قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، راه آهن غرب را یکی از خطوط ریلی استراتژیک در کشور میداند و میگوید:تکمیل این پروزه عظیم و ادامه دادن آن تا مرز خسروی تحولی را در استان کرمانشاه ایجاد خواهد کرد.
فرهاد تجری معتقد است، راه آهن در توسعه و رونق اقتصادی کرمانشاه، گشایش فضاهای جدید کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار در استان کرمانشاه موثر خواهد بود.
این نماینده مردم در خانه ملت، کرمانشاه را شاهراه ارتباطی با استانهای غربی کشور ازجمله همدان، کردستان، لرستان و ایلام دانست و از این استان بعنوان یک مسیر ترانزیتی به سمت عراق یاد میکند.
نماینده مردم شهرستانهای قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با افتتاح راه آهن غرب هزینه تمام شده و انتقال خیلی از محصولات تولیدی کارخانجات استان کاهش یافته و سرمایه گذار ترغیب میشود در کرمانشاه بیشتر سرمایه گزاری کند.
فرهاد تجری با بیان اینکه با افتتاح کامل راه آهن و بهره مندی کرمانشاه از خطوط ریلی میتوان گفت: این استان به مرکزثقل رونق اقتصادی منطقه تبدیل میشود، افزود: امیدواریم بزودی شاهد بهره برداری کامل از خط ملایر به کرمانشاه و سرعت گرفتن عملیات احداث خط کرمانشاه به خسروی باشیم.
راه آهن غرب می تواند روند جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را شتاب دهد
سهراب دل انگیزان از کارشناسان مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه نیز توسعه کرمانشاه را در گرو توسعه زیر ساختها دانست و اظهار داشت: زیر ساختها در دو بخش سخت و نرم میتوانند ضریب جذب سرمایههای داخلی و خارجی را برای استان افزایش داده و قابلیت و انگیزه کافی برای سرمایه گذاران به وجود آورد.
این کارشناس اقتصادی راه آهن را در گروه زیرساختهای سخت قرار داده و میگوید: راه آهن به عنوان یک زیر ساخت مهم در حوزه حمل و نقل همواره مورد توجه بوده است.
سهراب دل انگیزان به اثرات توسعهای این زیرساخت گریزی زد و تصریح کرد:اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن میتواند به عنوان عامل فشار و تحرک دهنده درونی برای رشد عمل کرده و علاوه بر رشد و تقویت خود، روی سایر بخشهای اقتصادی استان اثرات شتاب دهندگی برجای بگذارد.
این استاد دانشگاه به حداقل اثرات راه آهن کرمانشاه و امتداد آن تا مرز خسروی اشاره کرد و گفت: دسترسی آسان به بازارهای تامین مواد اولیه، امکان جابجایی حجم بیشتر بار و مسافر با انرژی و هزینه کمتر، امکان ایجاد اشتغال مستقیم و زمینه توسعه اشتغال غیر مستقیم، امکان ایجاد ارزش افزوده مستقیم بخش حمل و نقل، کاهش هزینههای حمل و نقل برای تولیدکنندگان و بازرگانان و امکان ساماندهی مرسولههای خیلی بزرگتر در قالب یک بارنامه (بهره وری بالا) در کنار بروکراسی کمتر و سرعت بیشتر از جمله مزیتهای خطوط ریلی به شمار میرود.
راه آهن کرمانشاه در آینده نزدیک به بندر لاذقیه عراق متصل می شود
رضا رحیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به تبعات اقتصادی این طرح بزرگ عمرانی در کرمانشاه اشاره میکند و میگوید: مسافرت ارزان و ایمن برای ۲ میلیون نفر از مردم کرمانشاه و استانهای همجوار را میتوان مهمترین تاثیر این پروژه بر زندگی مردم برشمرد.
این مسئول ارشد استان در ادامه خطوط ریلی ملایر به کرمانشاه و کرمانشاه به خسروی را تنها قطعه باقیمانده از راه آهن شرق به غرب آسیا عنوان کرد و افزود:سهولت در تردد زوار کربلا و نجف و همچنین ترانزیت سوخت و مواد نفتی و گازی توسط این سیستم حمل و نقل از دیگر خصوصیات راه آهن میباشد.
معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه از اتصال این خط ریلی به بندر لاذقیه عراق سخن گفت و افزود:در صورت بهره برداری قطعه دوم راه آهن از کرمانشاه تا خسروی، امکان اتصال آن به بندر لاذقیه عراق فراهم شده و دو کشور ایران و عراق را به هم متصل میکند.
خطوط ریلی می تواند در افزایش صادرات ما تأثیرگذار باشد
مظفر عبدالله، مدیر عامل شرکت کشت و صنعت روژین تاک که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان رب گوجه فرنگی در کشور محسوب میشود حمل و نقل ریلی را جزو یکی از بهترین و مناسبترین وسایل ارتباطی در دنیا میداند و میگوید: هرچه با کشورهای بیشتری ارتباط داشته باشیم از مزیتهای این ارتباطات بیشتر بهره مند میشویم و چه خوب است این ارتباط یک ارتباط ریلی باشد.
این فعال تجاری قطار را یک وسیله راحت و مطمئن برای حمل و نقل کالا دانست و تاکید کرد: راه آهن میتواند صادرات ما که رب گوجه فرنگی است را بطور قابل توجهی افزایش داده و از این راه ارز آوری بیشتری نیز برای کشور به دنبال خواهد داشت.
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت روژین تاک کاهش هزینههای تمام شده در تولیدات را از دیگر مزیتهای اصلی این سیستم حمل و نقل کالا دانست.
می توانیم با قطار سیمان را به کشورهای حوزه مدیترانه صادر کنیم
شهریار گراوندی مدیرعامل سیمان سامان غرب نیز انتقال و ترانسپورت سیمان با استفاده از خطوط ریلی را نسبت به خطوط جابجایی جادهای و دریایی بهتر و ارزانتر دانست و خاطر نشان کرد: آنچه از نظر مدیران صنعت سیمان حایز اهمیت است جابجایی حجمی سیمان از طریق سیستم حمل و نقل ریلی و ارزان بودن آن از طریق این سیستم است
این فعال اقتصادی گفت::اگر در فازها بعدی این خط ریلی از کرمانشاه تا خسروی ادامه پیدا کرده و به سرانجام برسد و به کشور عراق متصل شود قطعا در افزایش صادرات سیمان تاثیر بسزایی خواهد داشت.
گراوندی در خاتمه افزود: با بهره برداری کامل از این پروژه میتوانیم محصولات تولیدی واحدهایی صنعتی استان از جمله سیمان را حتی به کشور سوریه و حوزه مدیترانه هم صادر کنیم.
خبرنگار: سروش اعظمی