پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی از حضور سران کشورهای منطقه در مراسم افتتاح مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک اعضای هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با هیئت رئیسه فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: در صدد ارتقای عملکرد سازمان هستیم و برنامهریزیهای جدیدی را در دست مطالعه و اجرا داریم.
وی گفت : پروژههای متعددی هم برای توسعه فیزیکی و هم توسعه غیرفیزیکی بنادر کشور تعریف و برنامهریزی شده است.
راستاد ادامه داد: در حال حاضر مهم ترین بندر تجاری ما بندر شهید رجایی در استان هرمزگان است که در نخستین طرح توسعه این بندر - مرحله 3 بندر کانتینری با اعتباری حدود 860 میلیارد تومان عملیات اجرایی شروع میشود.
وی گفت : پیش بینی میشود در 3 سال زیرساختهای این طرح تکمیل شود و برای تاسیس امکانات روبنایی آن سرمایهگذار مشترک داخلی و خارجی بخش خصوصی جذب خواهد شد.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی افزود : یکی از اولویتهای مهم دیگر ما در بندرعباس تعیین تکلیف و واگذاری پایانههای 1 و 2 ترمنیال کانتینری است که کارهای نهایی در حال انجام است.
همچنین، یک پروژه 160 میلیارد تومانی برای ایجاد اسکلههای نفتی در بندر شهید رجایی در حال انجام است.
مراسم افتتاح بندر چابهار با حضور سران هند و افغانستان
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای چابهار خوشبختانه توانستیم در چارچوب سیاستهای کلان کشور و توصیههای مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توسعه سواحل مکران ، مرحله نخست توسعه بندر چابهار را با ظرفیت 8.5 میلیون تن تکمیل کنیم.
راستاد اظهار داشت : بخشی از تجهیزات این بندر وارد شده و بخشی نیز در حال ورود است. برنامهریزیها در حال انجام است تا مراسم افتتاح با حضور سران کشورهای منطقه انجام شود.
وی تاکید کرد : این بندر در توسعه محور شرق و تبادل تجاری بین کشورهای جنوب شرقی و شمال و شمال شرقی کشور نقش مهمی دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: ترانزیت کالا از کشور هند به افغانستان از طریق بندر چابهار با یک محموله 100 هزار تنی گندم بزودی انجام میشود و در دیداری که اخیرا با سفیر هند داشتیم قرار شد به خاطر اهمیت آغاز این فعالیت در بندر چابهار، مراسم ورود اولین کشتی را با حضور سفرای هند و افغانستان و یکی از مقامات ارشد هند در بندر چابهار برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: از حمایتی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب توافقنامه دالان ترانزیتی بین کشور ایران (چابهار)، هند و افغانستان داشتند تشکر می کنم. این تلاش ها مشوقی برای کشورهای منطقه برای توجه بیشتر به بندر چابهار است.
وی ادامه داد: 100 هزار تن گندمی که قرار است از
هند به افغانستان از طریق بندر چابهار ترانزیت شود، قسمت نخست از محموله یک میلیون تنی است که به صورت کانتینری بین هند و افغانستان حمل می شود.
راستاد ادامه داد: در سایر استان های ساحلی شاهد تعریف پروژه های قابل توجهی هستیم در بندر بوشهر ، سازمان بنادر در تلاش است توسعه را در بندر نگین انجام دهد که بخشی از آن را اغاز کردیم.
با تکمیل توسعه و سرمایه گذاری در بندر نگین ظرفیت بندر کانتینری در بوشهر هم تقویت خواهد سد.
تکمیل جزیره مدین تا دو ماه آینده
وی ادامه داد : روند احداث اسکله ترمینال کانتینری بسیار خوب پیشرفته است و انتظار داریم تا دو ماه آینده اولین اسکله جزیره مدین تکمیل شود و دسترسی مستقیم پسکرانهای ، مزیت مهم توسعه بندر بوشهر در جزیره مدین است و آینده خوبی را برای این بندر پیشبینی میکنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر ادامه داد: در بندر امام خمینی ، طرحهای توسعه متعددی را اجرا کردیم.
در حال حاضر تمرکز ما روی شهر لجستیکی و توسعه پسکرانههای بندر امام است تا فعالیتهای ارزش افزودهای و صنعتی را در پسکرانههای بندر امام جذب و به اشتغال پایدار و توسعه همه جانبه بندر کمک کنیم.
لایروبی اروندرود انجام میشود
راستاد افزود: مذاکرات با عراق در حال انجام است تا بتوانیم براساس معاهدهنامه 1975 الجزایر شاهد افتتاح مجدد دفتر هماهنگی مشترک و CBC باشیم و لایروبی اروندرود انجام شود و شاهد استفاده بهینه از ظرفیتها و پتانسلهای بندر خرمشهر باشیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در بنادر شمالی کشور توانستیم ظرفیتهای بسیار خوبی را در بندر امیرآباد ایجاد کنیم. در حال حاضر بندر امیرآباد بهترین بندر ساحلی دریای خزر و 5 کشور پیرامونی این دریاست.
وی ادامه داد: بندر امیرآباد از معدود بنادری است که توانسته است پسکرانه صنعتی خود را تثبیت کند و ما شاهد شکلگیری صنایع تولیدی در پسکرانه بندر و مجاور اسکلههای بندر هستیم که مزیت رقابتی بسیار خوبی محسوب میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بندر انزلی هم تقریبا طرحهای توسعهای تکمیل شده است و این بندر موقعیت مناسبی دارد که امیدواریم در آینده شاهد رشد هرچه بیشتر ترافیک و فعالیت باشیم.
راستاد ادامه داد: بندر نوشهر نیز از بنادر شمالی ماست و در شرایط بسیار خوبی از نظر امکانات و زیرساختها قرار دارد.
این مقام مسئول گفت: درصدد توسعه بهرهبرداری از سواحل کشور برای فعالیتهای گردشگری هستیم و به همین منظور مطالعاتی را برای تامین نیازهای گردشگری دریایی در دستور کار داریم .
همچنین توسعه، بهبود و رونق ناوگان گردشگری دریایی در اولویت است تا هموطنان بتوانند با رفاه و آسایش و ایمنی از ظرفیتهای گردشگری دریایی در سواحل شمال و جنوب کشور استفاده کنند.
تلاش برای ایجاد شبکه حمل ونقلی بین بنادر اصلی و فرعی کشور
معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: برای آنکه بنادر کوچکتر از گردونه فعالیتهای حمل ونقل دریایی کشور کنار گذاشته نشود ، درصدد هستیم شبکه حمل و نقلی بین بنادر اصلی و فرعی در کشور ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: پیشنیاز ایجاد شبکه حمل و نقلی بین بنادر اصلی و فرعی کشور این است که محدودیت زیرساختی در این بنادر نداشته باشیم و حداقل ظرفیتهای لازم را ایجاد کنیم.
راستاد افزود: یکی از نیازهای ضروری ما این است که ناوگان حمل ونقل منطقهای را در خلیج فارس از حالت سنتی به مدرن ارتقا دهیم. الگوهای مناسب به فعالان این حوزه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی معرفی میشود و مکانیزمهای حمایتی برقرار خواهد شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: ناوگان سنتی پاسخگوی نیازهای امروزی نیست. باید ناوگان مدرن و با قابلیتهای بالاتر در سواحل کشور استقرار پیدا کند تا کیفیت صادرات و هم واردات افزایش یابد و بتوانیم اشتغال پایدار را به ویژه در سواحل جنوبی کشور ایجاد
کنیم.
وی دیگر برنامههای سازمان بنادر را بحث توسعه آموزش و ارتقای کیفیت دریانوردان بیان کرد که دستور کار مستمر سازمان قرار دارد.
راستاد ادامه داد: ارتقای کیفیت ناوگان منطقهای و ناوگان اقیانوسپیما در دستور کار است و در صدد هستیم با کنترلهای فنی و ایمنی ، ناوگان منطقهای و همچنین ناوگان اقیانوسپیما را به گونهای مدیریت کنیم تا در عرصه بینالمللی وضع خوبی را از نظر کیفیت و استاندارد ایجاد کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه کشور ما از نظر ناوگان تحت مالکیت در جایگاه بالای جهانی و جزئ 20 کشور برتر جهان است.
خوشبختانه توانستیم در مجامع بینالمللی دریایی و به ویژه سازمان بینالمللی دریانوردی جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهیم.