معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران :
در سر فاصله حرکت قطارهای مترو وضع مناسبی نداریم
پورسید آقایی : در سر فاصله حرکت قطارهای مترو وضع مناسبی نداریم و در حال حاضر 5 دقیقه است که باید به 3 دقیقه برسیم.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، محسن پورسید آقایی در نخستین نشست خبری بر تعامل بیش از پیش با خبرنگاران در موضوعات ترافیک تاکید کرد و افزود: معتقدم ارتباط با رسانه رکن اصلی پیشبرد اهداف بوده و رسانه ها نقش موثری در توسعه فرهنگ ترافیک دارند.
وی ترافیک را اصلی ترین چالش زندگی شهری دانست و تصریح کرد: ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است.
وضع ترافیک و امکانات حمل ونقل شهر تهران کافی و مطلوب نیست، لذا اقدامات زیادی در دستور کار قرار گرفته است.
پورسید آقایی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا تنها مشکل شهرتهران نیست بلکه بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا وضعیتی مشابه و حتی بدتر از این شهر داشته اند، گفت: با برنامه ریزی دقیق واستفاده از تجربیات جهانی توسعه حمل و نقل عمومی و ارتقای فرهنگ استفاده از حمل ونقل عمومی می توان ترافیک و آلودگی هوای تهران را کاهش و مدیریت کرد.
وی ادامه داد: قطعا در چهارسال تهران شهری نمونه نمی شود اما اگر برنامه ریزی ها و سیاست ها در جهت صحیح هدف گذاری شوند، با استفاده از تجربیات جهانی و تکنولوژی های دنیا به نتیجه خواهیم رسید.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به نقش آی.تی در مدیریت ترافیک اشاره کرد و گفت: به طور حتم آی.تی در برنامه ریزی های حمل ونقل و ترافیک شهرتهران جایگاهی ویژه خواهد داشت.
پورسیدآقایی با تاکید براینکه درمقابل وقت مردم مسئولیم و نسبت به تمامی مشکلات شهروندان که در ترافیک و حوادث ، آلودگی هوا و حتی در ابعاد اجتماعی مسوولیت داریم، گفت: رنج مردم رنج ماست به همین منظور حتما در این سال ها تلاش خواهیم کرد که مشکلات شهروندان را برطرف کنیم .
وی در ادامه به وضع ترافیکی دو هفته نخست مهرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: گرچه 2درصد مجموع ترددهای شهری بیشتر از سال گذشته ثبت شده است، اما شاخص کیلومتری ترافیک شریان های پایتخت طی دو هفته نخست مهرماه به واسطه شناور شدن ساعات کاری و همکاری شهروندان در مدیریت زمان سفرهای خود 21 درصد کاهش داشته ایم.
پورسید آقایی با بیان اینکه در روز اول مهرماه وضع ترافیک صبحگاهی پایتخت بسیار مناسب بود، اذعان داشت: این در حالی است که ترافیک عصرگاهی پایتخت به واسطه تداخل ترافیک عصرگاهی با ترافیک هیات های مذهبی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طرح استقبال از مهر 96 تصریح کرد: امسال سرویس مدارس شرکت واحد به صورت آزمایشی در دومنطقه 4 و8 راه اندازی شد که مختص دانش آموزان بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: طی دو هفته گذشته و با خدمات رسانی این سرویس ها نتایج خوبی حاصل شده است به طوری که میزان جابه جایی و استفاده از سرویس مدارس به میزان 2هزار و 500 دانش آموزان بوده است که بالغ بر 90 درصد رضایت مندی شهروندان را در پی داشته است.پورسید آقایی با تاکید بر اینکه خطوط سرویس مدارس شرکت واحد را در باقی مسیرهای پایتخت توسعه خواهیم داد، ادامه داد: طرحی ویژه دانش آموزان در دست اجراست با این مضمون که کارت ویژه دانش آموزان با تخفیف 50درصدی و به نام شخص و مشخصات شخص دانش آموز صادر می شود به طوری که هر گاه دانش آموزان از این کارت بلیت استفاده کنند برای والدین دانش آموزان پیامکی ارسال می شود که فرزندتان در تاریخ و ساعت مذکور سوار خط شده است .
این اقدام امنیت اجتماعی خواهد داشت .
وی در ادامه با اشاره به رشد 8 درصدی جابه جایی مسافر در خطوط متروی تهران اظهارداشت: به رغم اینکه ناوگان ما توسعه ای نداشته است اما شاهد افزایش تقاضای مسافران در استفاده از مترو بوده ایم که این مهم نشانگر لزوم تقویت و توسعه ناوگان مترو است.
پورسید آقایی با بیان اینکه اولویت ما به منظور مدیریت ترافیک پایتخت توسعه مترو خواهد بود، گفت: حتما توسعه ناوگان و کاهش سرفاصله حرکت قطارها در اولویت قراردارد .
باید به 3 دقیقه فاصله حرکت قطار در ایستگاه های مترو برسیم .وی با اشاره به خطوط جدید در حال ساخت مترو گفت: اولویت ما تامین ایمنی خطوط و افزایش عملکرد بهره برداری از آنهاست.به گفته معاون شهردار پایتخت، به جای افزایش کمیت و تعداد ایستگاه و خطوط در توسعه ناوگان ریلی تهران تجهیز ناوگان و افزایش بهره وری از خطوط مترو در دستور کار قرار دارد.
پورسید آقایی ادامه داد: رویکرد ما در این دوره فارغ از ارتقا سخت افزاری خطوط مترو بوده و به دنبال افزایش کیفیت خدمات رسانی و ارتقا عملکرد بهره وری خواهیم بود. در عین حال توسعه سخت افزاری مترو نیز در خلال تامین ناوگان صورت می گیرد.
به عنوان مثال خط ۶ مترو اکنون به لحاظ سخت افزاری تکمیل شده اما به لحاظ تجهیزات زیر ده درصد تجهیز شده است، بنابراین خط ۶ مترو پس از تامین ناوگان مورد بهره برداری قرار می گیرد.وی تصریح کرد: اینکه قطار خط دیگری را صرف راه اندازی خطوط جدید مورد استفاده قرار دهیم حتماً بهره وری مناسب از توسعه مترو را به دنبال نخواهد داشت.
پورسید آقایی در ادامه بر لزوم ارتقا کمیت و کیفیت تاکید کرد و گفت: هنوز بسیاری از ایستگاه های مترو فاقد حداقل امکانات ازجمله پله برقی هستند که این امر کیفیت استفاده از مترو را کاهش داده است.
وی با بیان اینکه به جای پارکومتر به صورت نرم افزاری و از طریق اپلیکیشن پرداخت تعرفه پارک مدیریت خواهد شد، گفت:این طرح طی سال جاری عملیاتی خواهد شد .
معاون شهردار تهران در ادامه به اولویت های برنامه های خود در معاونت حمل ونقل وترافیک اشاره کرد و گفت: باید از طریق اصلاح روش های تامین منابع مالی توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی را دنبال کنیم.
اکنون 3 هزار دستگاه خطوط شهر تهران فرسوده است که باید نوسازی ناوگان اتوبوسی پایتخت در دستور کار قرار بگیرد.
همچنین نوسازی تاکسی ها و تزریق تاکسی های برقی وهیبریدی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران طی سال جاری در دستور کار قرار دارد .
پورسید آقایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر شهردار تهران در خصوص بررسی بدهی دولت به شهرداری گفت: اینکه شهرداری از دولت طلب دارد با دو رویکرد حسابداری و گفتاری قابل بیان است.
براساس رویکرد حسابداری، دولت هر سال بودجه ای مصوب می کند و اینکه به هر دلیلی نتواند طی سال بودجه مصوب را پرداخت کند به عنوان بدهی به حساب نمی آید.
وی از جلسه شب گذشته هیات دولت مبنی بر پرداخت بودجه سال جاری به شهرداری خبر داد و گفت: مقرر شده بودجه ۶ماه نخست سال جاری در ردیف های حمل و نقلی، اعم از یارانه بلیت مترو و اتوبوس و سهم ۵۰ درصدی دولت در توسعه حمل و نقل عمومی به زودی پرداخت شود.
پورسید آقایی با بیان اینکه به طور حتم فضای تعامل بهتر در پیشبرد اهداف شهرداری تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: پیرو وعده دولت در تامین ۲هزار دستگاه واگن، اخیرا مناقصه خرید ۶۷۲ دستگاه واگن مترو برگزار شده و به زودی به مرحله تامین خواهد رسید ، اما اینکه چه زمانی واگن به دست ما برسد، مشخص نیست.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص هزینه پویش «از خودمان شروع کنیم» و بازخورد آن در ارتقا فرهنگ ترافیک گفت: این پویش در دوره من صورت نگرفته و نمی توانم آن را نقد کنم. علاقه ای هم به ارزیابی عملکرد مدیران گذشته ندارم، اما فارغ از موضوع هزینه این پویش که مطرح کردید، معتقدم آموزش های فرهنگی نقش موثری در ارتقا فرهنگ ترافیک دارد که البته نباید به عنوان شعار به ان نگاه شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ارایه پیشنهاد شناور شدن ساعت کار در طول سال به شهردار تهران خبر داد و گفت: پیشنهادی با مضمون از خودمان شروع کنیم مبنی بر شناور شدن ساعات کار به دکتر نجفی ارایه کرده ام.
پورسید آقایی ادامه داد: آموزش های فرهنگی به دور از حرکات شعاری و نمایشی به صورت جدی دنبال خواهد شد.وی در ادامه از بازنگری طرح خطوط حمل و نقل پایتخت خبر داد و گفت: طرحی بر مبنای خطوط جدید تراموا، مترو و بی.آر.تی در دست مطالعه است که با تصویب شورای عالی ترافیک ملاک برنامه ریزی در خطوط حمل و نقلی پایتخت خواهد بود.