پخش زنده
امروز: -
طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار با هدف جمع آوری آمار و اطلاعات فعالیت ها و رفتارهای اعضای خانوارهای کشور اجرا می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مرکز آمار ایران اعلام کرد : در این طرح ؛ اطلاعات میزان مطالعه کتاب و روزنامه، استفاده از رسانه ملی و ماهواره، موسیقی، شبکه های اجتماعی، ورزش، دخانیات ، تغذیه و موارد مرتبط با ویژگی های اجتماعی- اقتصادی اعضای خانوار مانند سن، جنس، سواد و وضع اشتغال جمع اوری می شود.
این طرح از 22 مهر تا 22 آبان به صورت نمونه گیری از 40 هزار نمونه و قابل تعمیم در پانزده استان و در میان افراد 15 سال به بالای منتخب ؛ اجرا می شود.
در آمد انتظاری و فعالیت های اقتصادی خانوار، به عنوان دو شاخص فرهنگی- اقتصادی مهم امسال برای اولین بار از خانوارها پرسش می شود.
طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار با 20 موضوع هدف گیری شده است تا بتواند یک سال در میان با ده موضوع متغیر و 3 موضوع ثابت آمارگیری شود.
همایش آموزشی طرح به مدت 2 روز برای کارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان ها در حال برگزاری است.
مدیرکل دفتر ، بازرگانی و خدمات مرکز آمار ایران در افتتاحیه این همایش آموزشی با اشاره به 3 ویژگی مهم دقت، سرعت و صحت درطرح های آماری، گفت: این طرح اگر هدایت اجرایی همکاران استانی نباشد، به نتیجه نخواهد رسید ، ویژگی صحت در کنترل مراکز آماری نیست و بستگی زیادی به همکاران استانی دارد.
سید حسین پیمان با تاکید بر اهمیت بررسی ویژگی های فرهنگی جامعه برای رشد و پیشرفت اقتصادی در کشور، گفت : تنظیم و برنامه ریزی فرهنگ رفتاری مناسب با پیشرفت و راهبرد مورد قبول، از الزام های تحقق اهداف و پیشرفت اقتصادی است و از این منظر فرهنگ و اقتصاد، در هم تنیده است و پیشرفت اقتصادی در زمینه فرهنگ محصول خواهد داد و چگونگی قدرت فرهنگی ما را به قدرت اقتصادی نایل خواهد کرد.
وی اقتصاد مقاومتی را اساس و راهبرد اساسی پیشرفت اقتصادی با توجه به شرایط اقتصادی سیاسی و
جغرافیایی کشور معرفی کرد و افزود : اقتصاد مقاومتی دارای چند ویژگی بنیادی و محوری از جمله خود اتکایی، پایداری و انعطاف پذیری است .
خوداتکایی که به معنی اتکا بر توانایی و قابلیت های داخلی و ساز و کار استقلال خود کشور است، ما را ملزم به تنظیم الگوی مصرف، پس انداز، ارتقای کارآیی نیروی انسانی ، مدیریت کارآفرینی، نو آوری، تحقیق و توسعه ؛ بهره وری ، ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی و تنظیم برنامه های واگذاری اقتصاد به مردم می کند.
پیمان تاکید کرد: همه این برنامه ها در اصل هویت فرهنگ رفتاری دارد و انعطاف پذیری ما را ملزم به تنظیم برنامه هایی برای باور و عزم ملی ، ایجاد اعتماد عمومی، مشارکت عمومی، فرهنگ تلاش، پشتکار، جسارت ، سماجت علمی، روحیه جهادی، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی می کند.
مدیر کل دفتر فرهنگی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: باید برای مقابله با تکانه ها و بحران ها آینده نگاری و برنامه ظرفیت سازی آماری داشته باشیم تا نظام تصمیم سازی جامعه و موثر کشور را شکل دهیم؛ این نظام تصمیم سازی باید قادر باشد هر لحظه که لازم است ، به نظام تصمیم گیری علامت بدهد. وی تاکید کرد: اهداف اقتصاد مقاومتی بدون فرهنگ عمومی بهره وری ، بدون اعتماد به نفس و خودباوری عمومی ، افزایش کار آیی اجتماعی، انضباط پذیری، روحیه جستجوگری، قانون گرایی، هنر تسریع کننده پیشرفت، امید به آینده ، باورمندی عمومی به اهداف اقتصاد مقاومتی و نبود فردگرایی، خرافه جویی، رانت جویی و امتیاز طلبی ؛ سرعت و ماهیت پایدار نخواهد داشت.
وی افزود: ارائه شاخص های آماری این ویژگی ها، خود فرهنگ زاست چرا که ابتدا این شاخص ها ؛ اجماع و فهم مشترک ایجاد می کند و بعد از آن، عزم مشترک برای زدودن کاستی ها یا ارتقاء قوت را فراهم می کند و رفتار مناسب پیشرفت اقتصادی را تسریع می کند. پس اقتصاد مقاومتی ابتدا باید شاخص های علامت دهنده فرهنگ اقتصادی را مشخص کند.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی به فرهنگ پس انداز، فرهنگ گردشگری، فرهنگ مصرفی، فرهنگ سرمایه گذاری، فرهنگ تغذیه سالم، فرهنگ سلامت، استحکام خانواده، مشارکت جمعی و اعتماد عمومی نیازمند است.
سید حسین پیمان در ادامه با تاکید بر اهمیت طرح های آماری فرهنگی ، گفت: نظام آماری در کشور به طور غالب با رویکرد حسابداری و حساب های اقتصادی و با هویت بنگاهی بوده و به موضوع طرح های آمار فرهنگی نیز پرداخته است اما از فرهنگ رفتاری موثر در کارآیی اقتصادی غفلت شده است.