پخش زنده
امروز: -
صادرات فرش دستباف در پنج ماه امسال به 1500 تن به ارزش 200 میلیون دلار رسیده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ این عملکرد در مقایسه با دوره مشابه پارسال بیش از 18 درصد افزایش نشان می دهد.
پارسال در مجموع بیش از 359 میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شد که 23 درصد افزایش داشت.
حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: بخش زیادی از این روند مثبت صادراتی متاثر از آغاز صادرات فرش ایران به بازارهای جدید است اما
هنوز با صادرات سالانه 500 میلیون دلاری دهه گذشته فاصله داریم و موانع متعدد داخلی و خارجی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف را آزار می دهد.
وی افزود: ظهور انواع کفپوش های جایگزین و زیراندازهای صنعتی مثل فرش ماشینی، موکت، پارکت و موارد مشابه و همچنین تغییر سبک زندگی و الگوی مصرف به ویژه در میان نسل جدید در بازارهای هدف فرش ایران از عوامل کاهنده است.
کارگر ادامه داد: همچنین حضور فعال برخی از رقبای ایران مانند هند و پاکستان در برخی از بازارهای هدف به ویژه با اتکا به مزیت هایی مثل نیروی کار ارزان و قیمت تمام شده پایین هم مشکل ساز شده است. زیرا فرش تولیدی این کشورها با بهای کمتری تولید و به بازار عرضه می شود.
کارگر اظهار داشت : سستی و کاهلی برخی تولیدکنندگان فرش در تطبیق طرحها و نقشها و رنگ آمیزی با نیاز و سلیقه بازار امروز، هم در کاهش صادرات این هنر- صنعت ایرانی تاثیر دارد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: رکود اقتصادی در برخی از کشورهای اروپایی هم موجب شد فرش دستباف به عنوان یک کالای لوکس تا حدی از سبد خانوار اروپایی دور شود.
وی گفت: در حوزه تولید هم چتر حمایتی سازمان تامین اجتماعی در اجرای قانون بیمه قالیبافان
کافی نیست و اعتبار لازم برای بیمه شدن قالیبافان در بودجه های سالانه کشور تخصیص داده نشده است و هنوز بخشی از جامعه قالیباف کشور از خدمات بیمه ای بی بهره هستند.
کارگر خاطرنشان کرد: با همه اینها فعالان فرش ایران حتی در بدترین شرایط تحریم و بسته شدن بازار آمریکا نیز به سراغ بازارهای جدید رفتند و حتی رقیبی مثل چین را به خریدار فرش ایرانی تبدیل کردند و همچنان امیدواریم با استفاده از ابزارهای مختلف به حوزه تجارت مانند اعزام و پذیرش هیئت های تجاری، برگزاری نمایشگاههای برون مرزی و تبلیغات در
بنابر این گزارش ؛ فرش دستباف ایران که محصولی هنری و اقتصادی محسوب می شود به 80 کشور از جمله المان و ایتالیا از قاره اروپا ، لبنان و کویت و قطر از خاورمیانه ، ژاپن و چین از شرق اسیا صادر می شود و همچنان نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد.
فرش دستباف ایرانی چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می شود و هیچ کس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.
طبق روایات شاهنامة فردوسی، آغاز فرشبافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز میگردد. در تاریخ طبری از فرشهایی که با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده سخن رفته است.
قدیمیترین نشانه از هنر قالیبافی به عصر مفرغ باز میگردد این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته (دشت سیستان ـ جنوب شرقی ایران) نیز فرشهای حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده که متعلق به 2800-2500 پیش از میلاد است. در دورة هخامنشیان، به نقل از گزنفون، شهر کهن ساردیس به قالی های گره باف خود فخر میکرده که به نقش های حاشیه و هیکل های مردان و شیردال های افسانه ای آراسته بوده است.
کهنترین قالیها به ترتیب: قالی کشف شده در نقش برجستة کاخ نینوا، فرش پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی، تکه فرش قومس (دوران ساسانیان)، فرش آناتولی (13-14م).
از دورة اشکانیان تنها می توان به فرش مقبرة لوکان چین اشاره کرد که به عقیدة پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در ان زمان متعلق به ایران بود) است. از دورة ساسانیان نیز تکه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حمله اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.
در قرون اولیه هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرشها، به سبب منع شبیه سازی و زینت، تغییر کرد امّا در زمان خلفای عباسی که تجمل گرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت ف بافت اینگونه فرش ها نیز رونق گرفت. از دوره سلجوقی نیز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزه اوقاف استانبول نگهداری می شود.
سفرنامه ابن بطوطه از دوره ایلخانان به فرش های عظیم و گرانبهای کاخ غازانخان و فرش های حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است.
در دوره تیموریان از کارگاه های بزرگ قالیبافی سبزوار سخن رفته است و استفاده از مینیاتور در نقشة فرش ها توسط نگارگران چیره دست.