پخش زنده
امروز: -
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: در 6 ماهه اول سال 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید داخلی سیگار با افزایش 20 درصدی ونیز واردات با کاهش 56 درصدی روبرو بوده است.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما؛ علی اصغر رمزی در گفت و گو با شاتا ضمن تشریح آخرین وضعیت صنعت دخانیات کشور با ارائه آمارهای 6 ماهه سال 96 و مقایسه آن با مدت مشابه سال 95 گفت: مقایسه تولید، واردات، صادرات، برآورد قاچاق و مصرف سیگار طی این مدت حاکی از آن است که در شش ماهه سال 1396به میزان23.13 میلیارد نخ سیگار تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است همچنین واردات رسمی1.4 میلیارد نخ بوده که 56 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: میزان صادرات16دهم میلیارد نخ بوده که 14 درصد رشد داشته و بر آورد قاچاق در 6 ماهه اول سال 3.13 بوده که 38 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال پیش داشته است.
رمزی برآورد مصرف سیگار را در مدت مذکور 27.5 میلیارد نخ ذکر کرد که نسبت به مدت مشابه سال پیش تفاوتی نکرده است.
علی اصغر رمزی با اشاره به بخش کشت توتون در کشور اظهار کرد : سطح زیر کشت توتون حدود 6 هزار هکتار و برداشت سالیانه حدود 9 هزار تن توتون است و نیاز کارخانه های سیگارت سازی کشور به توتون در سال حدود 40 تا 50 هزارتن است.
وی افزود: در مجموع برای تامین توتون مورد نیاز باید کشت توتون به حدود 5 برابر افزایش یابد.
رمزی تصریح کرد: حدود 80 درصد توتون مصرفی در کارخانه های سیگارت سازی وارداتی است که با برنامه ریزیهای صورت گرفته در مرحله اول جهت تسریع در امور کشت و ساماندهی آن کلیه اختیارات بخش کشت و نظارت بر آن از سوی مرکزبرنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور به سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان تفویض شد.
وی گفت: در نشستی که ماه گذشته با مسئولین استان گلستان ازجمله استانداری , جهاد کشاورزی , فرمانداران , تعاون روستایی , صنعت معدن و تجارت و سایر بخشهای ذیربط برگزار شد با اشاره به نقش استان گلستان که حدود 60 درصد از کشت توتون کشور در آن استان انجام می شود و استعداد موجود در آن استان نسبت به شیوه های حمایت از بهبود بازدهی کشت و زمینه های صادراتی موجود و معرفی فعالان در این زمینه اقدام شد که با استقبال مناسبی مواجه گردید و در خصوص پیگیری و تسریع در راه اندازی واحدهای صنعتی فرآوری توتون که مجوز تاسیس از مرکز دریافت کرده اند در آن استان و سایر استانها تاکید شد تا حداکثر ارزش افزوده و اشتغال زایی در استان و کشور حاصل شود.
رمزی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته تنها یک خریدار برای توتونهای کشت شده ازجانب کشاورزان وجود داشت و در سالهای اخیر با اجرای اصل 44 قانون اساسی در صنعت دخانیات کشور این زمینه فراهم شد تا علاوه بر شرکت دخانیات که تنها خریدار توتون بود خریداران دیگری نیز وارد عرصه کشت و خرید از کشاورزان گردند افزود: با ورود فعالان جدید که تولیدکننده و یا صادرکننده هستند عملا رقابت مناسبی ایجاد شد و در سالهای اخیر شاهد فروش توتون با قیمتهای مناسبتر ازجانب کشاورزان به متقاضیان هستیم که این امر موجب بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان گردیده است و در سال جاری نگرانی کشاورزان از کاهش میزان خرید ازجانب شرکت دخانیات رفع گردیده است و متقاضیان متعددی آمادگی خرید توتونهای تولیدی در داخل کشور را اعلام کرده و با توجه به فصل برداشت که آغاز شده است فعالیت خود را آغاز کرده اند.
رئیس مرکز دخانیات پیش بینی کرد: در سال زراعی جاری همه توتونهای برداشت شده با قیمتهای مناسب و رقابتی ازجانب متقاضیان بخش خصوصی خریداری شود و در سالهای آتی نیز با بستر رقابتی فراهم شده انگیزه لازم برای افزایش کشت توتون و رساندن تولید به میزان نیاز کشور به وجود آمده است ، هدف رساندن کشت توتون به 5 برابر وضعیت فعلی تا پایان برنامه ششم توسعه کشور عملی شود.
علی اصغر رمزی با اشاره به واردات سیگار در سال 1394 به میزان 16 میلیارد و چهارصد میلیون نخ , از تاثیر گذاری بسیار موثر تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه کشورجهت کاهش واردات خبرداد به نحوی که واردات در سال 1395 به 4 میلیارد نخ کاهش یافت و یک چهارم گردید و برنامه امسال برای واردات هدف 2 میلیارد نخی می باشد که تاکنون مطابق برنامه واردات کنترل و هدایت شده است و واردات 16 میلیارد نخی تبدیل به 2 میلیارد نخ در سال جاری می شود و همین روند باقوت و شدت به سمت صفر شدن واردات ادامه دارد.
به گفته وی: تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم کشور دولت را مکلف کرده است تا واردات سیگار را باهمان برند اصلی تبدیل به تولید داخلی بنماید که از سال 1393 این حکم قانونی در دستور کار جدی مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور قرار گرفت و تمامی واردکنندگان احظار و ملزم به رعایت قانون گردیدند و علیرغم مقاومتهای اولیه آنان به دلیل اینکه واردات برای آنها سودآورتر بود ولی با استفاده از ابزار قانونی آنها بر طبق جدول زمانی طراحی شده ازجانب این مرکز شروع به ساخت کارخانه در داخل کشور و یا استفاده از ظرفیتهای خالی واحدهای موجود کردند و عملا با راه اندازی این کارخانه ها واردات تبدیل به تولید داخل شدند و این جایگزینی واردات به تولید داخل عملا تاثیری در میزان عرضه و تغییر درسهم برندهای وارداتی نداشت و صرفا به میزانی که واردات صورت می گرفت در حال حاضر در داخل کشور تولید می شود.
وی در خصوص تولید سیگار در داخل کشور نیز اظهار داشت که در سال 1393 حدود 30 میلیارد نخ در 7 کارخانه سیگارت سازی تولید می شود که با توجه به اجرایی شدن تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و پیگیریهای صورت گرفته ازجانب این مرکز برای اجرای این قانون عملا در سال 1395 تعداد 5 کارخانه راه اندازی و تولید کشور از 30 میلیارد نخ به 45 میلیارد نخ افزایش یافت و به میزان افزایش 15 میلیارد نخی تولید در سال 1395 از واردات همان برندها کاهش را شاهد بودیم و 5 واحد دیگر نیز که در سالهای قبل شروع به احداث نموده بودند در سال 1396 راه اندازی خواهند شد .
تولید 50 میلیارد نخ سیگار در سال 96
رمزی خاطر نشان کرد : در 6 ماهه اول سال جاری 3 واحد راه اندازی شده است و در مجموع 7 کارخانه سال 1393 در حال حاضر به 15 واحد تولیدی افزایش یافته است و با راه اندازی 2 واحد دیگر در سال جاری به برنامه ازپیش تعیین شده یعنی 17 واحد سیگارت سازی و تولید 50 میلیارد نخ سیگار در سال 1396 خواهیم رسید و افزایش 5 میلیارد نخی تولید داخلی در سال 96 نسبت به سال 95 را شاهد هستیم که به این ترتیب تکلیف قانون برنامه پنجم به تحقق کامل نزدیک خواهد شد.
وی افزود : با اجرای این تکلیف قانونی عملا واردات به حداقل ممکن کاهش یافته و به سمت صفر رفته و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور شده است .
کاهش قاچاق سیگار
علی اصغر رمزی در زمینه قاچاق سیگار اظهار داشت که در سال 1393 برآورد قاچاق سیگار به میزان 12 میلیارد نخ بود که در سال 1394 به 8 میلیارد نخ و در سال 1395 به 6 میلیارد نخ کاهش یافت و در برنامه سال 1396 پیش بینی 3 میلیارد نخ شده است که این کاهش قاچاق در سالهای اخیر را ناشی از چند عامل مهم دانست که یکی از مهمترین عوامل آن تولید داخل شدن واردات سیگار به موجب تکلیف تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه اعلام نمود زیرا تولید کنندگان ملزم به دادن تعهد برای مقابله جدی با قاچاق برندهای تولیدی خود هستندو باتوجه به تعهدات سنگینی که تمامی تولید کنندگان در هنگام دریافت مجوز داده اند و ما عملا شاهد اقدامات آنها در داخل و خارج از مرزها هستیم که موجب کاهش قاچاق برندهای آنها به داخل کشور خواهد شد.
وی در خصوص شیوه برآورد قاچاق سیگار اظهارداشت: میزان تولید داخلی به علاوه واردات منهای برآورد مصرف برآورد میزان قاچاق را نشان می دهد که البته روشهای دیگری نیز وجود دارد که این مرکز فعلا از این روش برآورد قاچاق را محاسبه می کند.
رمزی در خصوص برآورد مصرف سالیانه سیگار در کشور نیز اظهار کرد: در سالهای گذشته بر اساس آمارهای تقریبی و قدیمی حدود 60 میلیارد نخ برآورد مصرف سیگار در کشور بود که در سال 94 در جلسه 106 ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دلیل اظهارات مختلف دستگاهها و افراد مختلف در زمینه برآورد مصرف سیگار در کشور واعداد و ارقام عجیبی و غیر واقعی که در برخی رسانه ها اعلام می گردید یکی از تصمیمات جلسه پس از بحث و بررسی این بود که جهت جلوگیری از تشویش اذهان تنها مرجع اعلام برآورد مصرف سیگار در کشور وزارت بهداشت باشد و آن وزارتخانه با همکاری مرکز آمار اقدام به برآورد آمار مصرف سیگار در کشور بنماید و نظر به اینکه وزارت بهداشت در سال 1392 در یک تحقیق میدانی برآورد مصرف در حدود 55 میلیارد نخ را اعلام نموده بود لذا این مرکز نیز بر اساس تصمیم ستاد یاد شده 55 میلیارد نخ را به عنوان برآورد مصرف سیگار سالیانه کشور در نظر گرفته است تا ان شاءالله آمارهای جدید که ازجانب وزارت بهداشت با همکاری مرکز آمار اعلام خواهد شد ملاک عمل و محاسبات در برنامه ریزیها قرار گیرد.
مالیات محصولات دخانی
وی در خصوص مالیات محصولات دخانی اظهارداشت که طبق ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه کشور و همچنین مقررات صادرات و واردات و قانون انحصار دخانیات تولیدکنندگان سیگار در داخل کشور بجز مالیات بر درآمد که سالیانه پرداخت می کنند 27 تا 42 درصد و واردکنندگان بیش از 90 درصد مالیات , حقوق ورودی , سود بازرگانی و حق انحصار به خزانه پرداخت می نمایند.
رمزی همچنین در خصوص استانداردهای محصولات دخانی نیز اظهار داشت که کلیه محصولات دخانی وارداتی و تولید داخلی نمونه برداری و به آزمایشگاه ارسال می شود و پس از تائید و رعایت استانداردهای مربوطه ازجانب آزمایشگاه اقدام به صدور مجوز توزیع می گردد و اگر محصولی استانداردهای مربوطه را نداشته باشد آن محموله معدم و یا به خارج مرجوع می شود.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: از بین موارد فوق تاکنون 28 نمونه سیگارت ، 4 نمونه تنباکو و 2 نمونه تنباکوی سنتی بدلیل مغایرت با حدود تعیین شده در استاندارد ملی فاقد کیفیت مناسب تشخیص داده شده و غیر قابل مصرف اعلام شد که حسب مورد یا از گمرکات کشور مرجوع و یا با حضور نمایندگان مرکز و سایر مراجع لازم معدوم گردیده است.
وی با اشاره به برخی از مواردیکه در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند گفت :اندازهگیری میزان فلزات سمی، در تمام طیف محصولات دخانی ،سنجش میزان قطران و نیکوتین ،آزمونهای میکروبیولوژی برای 8 عامل محرک و بیماری زا، و محیط کشت باکتری ،وجود کپک زدگی ، لک ،مواد مخدرطبیعی و صنعتی و...،میزان ازت و منواکسید کربن ، میزان رطوبت ، قند و ...،وضعیت ظاهری، جرم ، فیلتر و اندازههای سیگارت ،برش و...،سرعت سوزش و میزان ریزش توتون از آن جمله است.
رمزی تاکید کرد :سیگارهای قاچاق که فاقد تصویر و پیام بهداشتی هستند بسیار خطرناک هستند و در نمونه های کشف شده عمدتا توتون های فاسد و سمی به همراه فضولات حیوانی و حشرات بوده اند که برای مصرف کنندگان بسیار مضر است و مجددا تاکید می کند که به هیچ وجه از این نوع سیگارها که فاقد تصویر و پیام بهداشتی هستند و بصورت قاچاق وارد کشور می شوند و امکان نظارت و آزمایش بر روی آنها نیست استفاده ننمایند.
توزیع محصولات دخانی
علی اصغر رمزی در خصوص توزیع محصولات دخانی نیز اظهار داشت : بر اساس قوانین موجود توزیع محصولات دخانی در 3 سطح دیده شده است سطح اول توزیع کننده کشوری که مجوز آن راسا ازجانب مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور صادر می شود و سطح دوم مجوز توزیع استانی میباشد که از دوسال قبل صدور آن از سوی این مرکز به سازمانهای صنعت معدن و تجارت استانها تفویض اختیار شده است و سطح سوم پروانه خرده فروشی محصولات دخانی است که از حدود یکسال و نیم قبل طی دستورالعملی صدور پروانه یاد شده به اتحادیه های ذیربط ( سوپر مارکت , خواربارفروش و سقط فروش ) تفویض شده است و مطابق قانون عرضه سیگار بدون داشتن مجوز یادشده ممنوع و شامل مجازاتهای عرضه خارج از شبکه و همچنین قاچاق تلقی می شود.
وی افزود : برای دریافت مجوز خرده فروشی نیز دارندگان پروانههای کسب خواربار فروشی، سوپرمارکت و سقط فروش با مراجعه به سایت اینترنتی www.iranianasnaf.ir و یا اتحادیه ذیربط نسبت به دریافت مجوز خرده فروشی محصولات دخانی اقدام می کنند که تاکنون بیش از 33 هزار مجوز خرده فروشی محصولات د خانی در سراسر کشور صادر شده است و از واحدهای صنفی مشمول که تاکنون مجوز یاد شده را دریافت کرده اند خواست تا سریعا نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند زیرا در آینده نزدیک سیگار و محصولات دخانی صرفا بین واحدهای صنفی دارای مجوز توزیع خواهد شد.
رمزی یادآور شد: در صدور مجوزهای خرده فروشی رعایت برخی از ضوابط قانونی مانند منع فروش سیگار به افراد زیر 18 سال، منع فروش بصورت نخی، رعایت فاصله 100 متری از مراکز آموزشی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی و ... و همچنین عدم عرضه سیگار قاچاق الزامی میباشد.
وی خاطر نشان کرد : در صورت عدم رعایت هر یک از موارد یاد شده مجوز مربوطه باطل و دیگر برای متقاضی مجوز صادر نخواهد شد.
اشکالات طرح جدید لغو انحصار دخانیات
وی همچنین در خصوص طرحی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی برای لغو قانون انحصار دخانیات مطرح شده است
اظهارداشت :طرح جدید لغو قانون انحصار دخانیات اشکالات متعددی به لحاظ ماهیتی و شکلی دارد و دارای 7 ایراد و نکته اساسی به شرح زیر است و پیش بینی کرد که این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسد.