نشست خبری؛
ورود اپراتورهای خصوصی خدمات پستی به بازار +فیلم
مدیر عامل شرکت پست: قرار نیست شرکتهای خصوصی بازار را انحصاری کنند؛ ورود این اپراتورها برای رقابت و هم افزایی بیشتر به منظور خدماترسانی بهتر به مردم است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، حسین مهری در نشست خبری مدیر عامل شرکت پست با اشاره به ورود دو اپراتور خصوصی به بخش خدمات پستی گفت: قرار نیست شرکتهای خصوصی بازار را انحصاری کنند؛ ورود این اپراتورها برای رقابت و هم افزایی بیشتر به منظور خدماترسانی بهتر به مردم است.
وی با بیان اینکه خصوصی سازی در شرکت ملی پست به منظور چابک سازی سیستم، کوچک سازی ستاد و نیروهای دولتی انجام شده است افزود: برای انجام خدمات پستی دو اپراتور خصوصی به صورت مشخص برنده شدند که مجوزهای آنها در حال تکمیل و ارسال است؛ شرکت ملی پست قصد ندارد از ارائه خدمات به شهروندان کنار برود بلکه در کنار شرکتهای خصوصی و به منظور افزایش کیفیت خود به رقابت میپردازد.
وی ادامه داد: تاکنون ۵۰ میلیون رکورد پستی در کشور ثبت شده است که ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار آن برای اماکن روستایی و مابقی برای اماکن شهری به روزرسانی شده است، در بحث GNAF حدود ۵۵ شهر و ۷۱ روستا بهروزرسانی شده است.
مهری با بیان اینکه طرح GNAF یک تحول در حوزه هوشمندسازی مکان است، گفت: این طرح مربوط به تخصیص طول و عرض جغرافیایی به شهرهاست که با اختصاص مختصات جغرافیایی یک استاندارد آدرسیابی جدید را به وجود میآورد که دسترسی به آدرسها را بسیار آسانتر میکند.
وی با اشاره به طرح تجارت الکترونیک شرکت ملی پست در مورد دلایل راهاندازی این تجارت توسط شرکت ملی پست افزود: همانطور که میدانیم به علت وجود واسطهها قیمت تمام شده محصولات از زمان تولید تا فروش در بازار بسیار بالاتر میرود در حالیکه با توسعه تجارت الکترونیک میتوان واسطهها را حذف و طبیعتا نرخ تمام شده محصولات را نیز کاهش داد.
مهری با بیان اینکه جهتگیری پست دنیا به سمت کالا و اسناد است گفت: در سالهای گذشته و در سال ۲۰۰۴ ترافیک پستنامهها حدود ۱۴ میلیارد مرسوله بود که به ازای هر نفر ۶۸. ۳ درصد میشد؛ همینطور در سال ۲۰۱۰ این تعداد به ۳۸۱ میلیارد مرسوله با سرانه ۵۵. ۶ به ازای هر نفر رسید؛ در سال ۲۰۱۵ نیز ترافیک پستنامهها به ۳۲۰ میلیارد مرسوله میرسد که به ازای هر نفر ۴۳. ۸ درصد میشود که این نشان از روند کاهشی استفاده از پستنامهها دارد.
معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به ارائه آماری از عملکرد شرکت ملی پست در چهار سال گذشته پرداخت و افزود: در شش ماهه نخست سال ۹۵ نرخ رشد ارسال بسته و امانات به ۵۰ درصد رسید که در شش ماهه نخست امسال نسبت به دوره قبل ۴۱. ۸ درصد رشد در وزن و حجم داشتهایم؛ در حوزه پست سفارشی نیز ۶۹ درصد، پیشتاز ۳۱، پست ویژه ۳۷ و امانات و بستهها ۱۲۸ درصد در طول چهار سال گذشته رشد داشتهایم؛ همچنین در حوزه پست عادی نیز ۱۰۵ درصد رشد ارائه خدمات داشتهایم.
مهری با اشاره به راهاندازی سامانه هوشمند امانترسان گفت: سامانه هوشمند همراه امانترسان صددرصد مبتنی بر اسمارت فونها هستند.
وی با اشاره به رونمایی از سرویسهای جدید شرکت ملی پست با حضور آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۱۷ مهر امسال افزود: در مجموع ۱۴ پروژه تا ۱۷ مهرماه به بهرهبرداری خواهد رسید که ۱۱ پروژه آن مربوط به سازوکارهای هوشمندسازی است که با مشارکت بخش خصوصی اجرا میشود؛ مبلغ سرمایهگذاری بخش دولتی در این زمینه ۷۳۰ میلیارد ریال است.
انجام همه امور املاک از طریق سامانه سیماک
مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: سامانه مدیریت یکپارچه املاک (سیماک)، بیست و هشت سازمان و شرکت که با حوزه ملک سر و کار دارند به هم متصل میکند و به این ترتیب همه امور ملکی از طریق این سامانه صورت میگیرد.
حسین مهری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست اظهار داشت: از طریق یک نرم افزار دانش بنیان، ۲۸ سازمان و شرکت مرتبط با حوزه املاک را به هم متصل میکند و به این ترتیب افراد فقط با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا پست همه امور مربوط به ملک از جمله استعلام، دریافت مجوز تخریب، ساخت و بازسازی را میتوانند به انجام برسانند.
وی افزود: به این ترتیب نیاز مراجعه ۲۸ سازمان مختلف از بین میرود و فقط مراجعه به دفاتر پیشخوان و پستی کافی است.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران اظهار داشت: با استقرار این سامانه شفافیت در حوزه ملک ایجاد و جلوی زمین خواری گرفته میشود و نظارت بر این حوزه افزایش مییابد.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: همچنین با استقرار این سامانه از رفت و آمدهای غیرضرور مردم گرفته میشود.
مهری افزود: هم اکنون سیماک در ۱۳ استان مستقر شده و تا پایان سال در همه استانها مستقر و از نیمه دوم سال آینده در سراسر کشور اجرایی میشود.