توسعه اقتصاد کشاورزی پسته با ایجاد فضای رقابتی و دوری از انحصار
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران ، ایجاد فضای رقابتی و دوری از انحصار را از اهداف عرضه محصولات کشاورزی اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه در سالهای اخیر پسته ایران در بازار جهان یکه تازی میکرد، اما اکنون بیش از نیمی از جایگاه خود را در بازار جهانی از دست داده است، گفت: در حال حاضر بازار پسته به صورت سنتی مدیریت میشود؛ در حالی که در دنیای امروزی این نوع از مدیریت با چالشهای بسیاری همراه است.
وی افزود: از آنجا که در حال حاضر مکانیسم کشف قیمت در بازار به صورت شفاف و عینی وجود ندارد، در وهله نخست بحث کشف قیمت به میان می آید. این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که بورس کالا، محصولی را انحصاری نمیکند، بلکه فضای رقابتی به وجود می آورد؛ در واقع بورس کالا، محصولی نمیخرد بلکه فضای شفافی برای تولیدکننده و خریدار فراهم میکند تا کشف قیمت انجام شود.
مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه یکی از راهکارهای کشاورزان و باغداران پیش فروش کردن محصولاتشان پیش از برداشت است، گفت: پسته از محصولاتی است که در مدت زمان کوتاهی برداشت، فروخته و صادر میشود.
در این زمانهاست که واسطهگران، باغداران را مجبور به فروش محصولات خود با قیمت کمتر از ارزش واقعی و بهای تمام شده محصولات می کنند.
وی ادامه داد: معضل بعدی بحث ریسکهای مرتبط با معاملات دوجانبه در بازار پسته است، بسیاری از معامله گران پس از معامله پول خود را دریافت نکرده یا در زمانی دریافت کردهاند که دیگر ارزش زمانی پول منفعت آنها را کم کرده یا از بین برده است.
سلطانی نژاد در خصوص کیفیت محصول مورد معامله گفت : در بازار سنتی نظارت قوی بر کیفیت محصول وجود ندارد و به نظر میرسد، اتاق شیشهای بورس میتواند این دست از چالشهای بازار پسته را رفع کند.
مدیرعامل بورس کالا در بیان جزئیات ارتباط پستهکاران با بورس کالا، بیان کرد: انتظار نداریم کشاورزان در اولین سال ورود پسته به بورس، همه محصول خود را به بورس ارائه کنند. دورههای آموزشی بسیاری برای فعالان بازار پسته در استانهای فعال در حوزه پسته، برگزار کردیم و ساز و کار بورس را توضیح دادیم. فعالیتها در حوزه پسته باید شفاف سازی شود و این شفافیت در حوزه کشاورزی معافیت مالی به همراه دارد، همچنین در حوزه تجارت نیز باید تراکنش مشخصی داشته باشد و گردش مالی پسته
5 تا 6 هزار میلیارد تومان است.
مدیر عامل بورس کالای ایران با تأکید بر اینکه ورود پسته به بورس شفافیت مالی به همراه دارد، افزود: قرار نیست فعالان این بازار از بعد مالیاتی ضرر ببینند، بلکه میخواهیم فعالیت حقالعمل کاری حوزه پسته، به عنوان یک فعالیت سالم و شفاف در کشور شناخته شود و در واقع بورس بازاری است که قصد شفافسازی معاملات این حوزه را دارد.
سلطانی نژاد درباره فرآیند کارشناسی بودن فروش پسته در بورس، اظهار کرد: ما در خصوص تنوع محصولات پستهای و رویت، شرایطی را فراهم کردهایم که بر مبنای اطلاعیه ، عرضه ها انجام شود.
وی همچنین در خصوص استقرار نظام انبارداری و معاملات بر پایه گواهی سپرده پسته نیز گفت: در هیچ کجای دنیا انبارها متعلق به بورس ها نیستند بلکه در بورس ها پذیرش می شوند. انبارهایی که برای پسته در نظر گرفته شده، از استانداردهای لازم برخوردارند؛ همچنین در خصوص بهبود روند پرداختها در معاملات پسته نیز صندوقهای کالایی در نظر گرفته شدهاند.
مدیرعامل بورس کالا با اشاره به عرضه فیزیکی و گواهی سپرده محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت : درباره محصولات کشاورزی در بورس ساز و کار مشخصی تعریف شده است به طوری که سال 95 ارزش معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا بالغ بر 3000 میلیارد تومان بوده است.
وی اظهار داشت: در عرضه فیزیکی پسته در بورس کالا از فروشنده تضمین دریافت میشود و خریدار نیز باید به تعهدات خود عمل کند. اما در بازار گواهی سپرده کالایی، ما انبارهایی را پذیرش کرده ایم و خرده مالکان می توانند محصولات خود را به این انبارها بدهند و گواهی خود را دریافت کنند تا پسته تجمیع شده و برای صادرات بتوان راهحل بهتری اندیشید.