سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران؛
صبر و ایستادگی باید در دانش آموزان نهادینه شود
رئیس پژوهشکده فرهنگ و علوم اجتماعی: صبر و ایستادگی بعنوان یکی از شاخص های مهم فرهنگ عاشورایی باید در مدارس و درمیان دانش آموزان نهادینه شود.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم با تبیین شاخص های مکتب عاشورا در مدارس گفت: در کربلا با چهره بسیار برجسته حضرت زینب (س) بعنوان نماد ایستادگی و صبر مواجه ایم که به ما انگیزه می دهد و اگر این عنصر صبر و ایستادگی در فرآیندهای تربیتی و در مواجهه مدیریت مدارس با دانش آموزان جریان یابد، ما را به فرهنگ حسینی هدایت خواهد کرد.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و علوم اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه برخی مدارس دانش آموزان را رفاه زده تربیت می کنند به نحوی که در مقابل کوچک ترین مشکل خود را می بازند و خودباوری، اعتماد به نفس و تحمل مشکلات گاهی کم دیده می شود و حال آنکه صبر و ایستادگی عنصر بسیار مهم تربیتی است که باید درباره آن بسیار بیاندیشیم.
ذوعلم افزود: اینکه فقط درباره اینگونه شاخص ها سخن بگوییم یا مطالبی در کتب درسی داشته باشیم لازم هست اما کافی نیست بلکه نوع مواجهه مدیریت و برنامه تربیتی مدارس می تواند در این خصوص اصلاح شود به نحوی که عنصر صبر و ایستادگی را در دانش آموزان ایجاد و نهادینه کنیم.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و علوم اجتماعی دفاع از حق را از دیگر شاخص های فرهنگ عاشورای دانست و اضافه کرد: در چارچوب این شاخص باید برای احقاق حق و مبارزه با باطل تلاش کرد یعنی مرز اساسی صورت بندی مسائل و موضوعات برای دانش آموزان حق و باطل باشد و آنان در این خصوص از استحکام فکری برخوردار شوند.
وی گفت: براساس این شاخص دانش آموزان باید در راه مسائلی که حق می بینند و حق می دانند تلاش و مبارزه کنند و هرچه باطل می بینند برخورد و مقابله کنند و اساساً فریضه امربه معروف و نهی از منکر نیز بر همین مبنای نظری و خاستگاه فکری استوار است.
ذوعلم افزود: در رسانه های غربی و تفکر لیبرالیستی آنچه مطرح نیست حق و باطل است زیرا آنان طبق نگاه مادی گرایانه آنچه قدرت و ثروت باشد درست می دانند و ملاکی برای حق و باطل قائل نیستند.
وی گفت: اگر دانش آموزان ما با تکیه بر فرهنگ عاشورایی تربیت شوند در دیگر عرصه های اجتماعی اعم از بازار، ادارات و نیز در عرصه های فرهنگی اتفاقات مطلوبی می افتد.
معاون مؤسسه پژوهش، حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، روحیه مجاهدت و ایثار را از دیگر شاخص های فرهنگ عاشورا برشمرد و افزود: آنچه عاشورا در پیشانی خود ثبت کرده، ایستادگی و جهاد جمع اندکی در مقابل لشکر چندصدبرابری برای دفاع از حق بود.
ذوعلم اضافه کرد: این جمع اندک سختی ها را به جان خریدند، این را بر رفاه و آسودگی و دفاع از ولی حق را بر خواسته های مادی خود ترجیح دادند و در صحنه حاضر شدند و این حضور داشتن، جهاد و ایثار کردن و تکلیف مداری شاخص بسیار مهمی است که اگر دانش آموزان اینگونه تربیت شوند؛ آثار مهمی در عرصه های مختلف اجتماعی ایجاد می کنند.
وی اصلاح گری را از دیگر شاخص های مکتب عاشورا دانست و تأکید کرد: قطعاً در طول تاریخ هیچ جریان اصلاح گرایانه حقیقی به پای جریان عاشورا و کربلا نمی رسد همچنان که امام حسین(ع) فرمودند اراده کرده اند برای اصلاح امت جدش رسول خدا(ص).
ذوعلم افزود: گاهی می شنویم که برخی بدون دقت می گویند امام حسین(ع) می خواسته است دین را اصلاح کند که این غلط است زیرا ایشان دین را احیا کردند و دین، خودش معیار اصلاح است و هرجا فسادی هست جایی است که با اسلام زاویه ایجاد شده است.
وی عزت طلبی را از دیگر شاخص های مکتب عاشورایی برشمرد و تأکید کرد: این از مهمترین نیازهای کنونی جامعه اسلامی است همچنان که امام حسین(ع) بیعت با یزید را ذلت تلقی می کرد. عزتی که فطرت،وجدان و روح انسانی در بشر ایجاد می کند که زیر بار زور و پذیرش بیعت غیرعادلانه نمی رود.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: شعار هیهات من الذله امام حسین(ع) شعاری است که برای همیشه اعم از دیروز، امروز و فردای ما کارساز است و براساس همین شعار باید در شاخص عزت طلبی درست تأمل و تفسیر کنیم و در لایه های مختلف مصادیقش را به دست آوریم.
ذوعلم گفت: عزت طلبی در عرصه های اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و نیز عزت طلبی در خانواده ، میان اولیاء با فرزندان، میان معلم و دانش آموزان و میان مدیران و فرهنگیان در مدارس سبب تعالی جامعه می شود.
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران آزادگی را از دیگر شاخص های فرهنگ عاشورایی برشمرد و افزود: امام حسین(ع) برترین و آزاده ترین انسان در جهان است که حقیقت رها شدن از بندگی و نفس را به نمایش گذاشته البته ایشان در قله بودند و دست ما از معرفت شان کوتاه است اما اصحاب ایشان نیز آزادگی را در عمل به نمایش گذاشته اند.
وی حضور زنان و مردان، پیران و جوانان و اعضای اقوام و قبایل با سنین مختلف در اردوگاه امام حسین(ع) را حاوی این پیام برای جامعه بشری دانست که فرهنگ عاشورایی می تواند همه انسان ها را هدایت کند.
ذوعلم تأکید کرد: البته ما نمی گوییم که دیگران شیعه یا تابع سیاست های انقلاب اسلامی شوند، بلکه سخن ما این است که اگر دین ندارید و شاخص های معنوی برای حرکت های خود ندارید حداقل در شاخص های دنیایی خود آزاده باشید و به پیمان های حداقلی خود و آنچه می گویید که همه دنیا می شوند پایبند باشید.
این استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت توجه به آزاداندیشی در تفکر و مدیریت افزود: رهبر معظم انقلاب در همین چارچوب بر جایگزینی فکرمحوری بجای حفظ محوری تأکید فرمودند و در این چارچوب یادگیری در مدارس باید فکورانه باشد.
وی اخلاص و انگیزه الهی داشتن را از دیگر شاخص های فرهنگ عاشورایی دانست و گفت: برای خدا کار کردن، اعتماد به خدا، توحید عمیق و باور یقینی و ارزش های الهی، پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) از شاخص هایی است که اگر در صدر باشد؛ حق طلبی، مجاهدت و ایثار را نیز در پی خواهد داشت.
مدیر سابق تدوین برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر به مدرسه تراز فرهنگ عاشورایی برسیم و نگاه دانش آموزان را به شهادت بعنوان نگاهی افتخارآمیز معطوف کنیم، جامعه ما در آینده با آرمان هایش اعم از تمدن نوین اسلامی و پیشرفت اسلامی - ایرانی خواهد رسید.
ذوعلم در بخش دیگری از سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه تهران تحولات سیاسی ایران را در طول تاریخ برگرفته از فرهنگ عاشورایی دانست و نهضت تحریم تنباکو ، نهضت مشروطیت و مبارزات انقلاب اسلامی را نمونه هایی از این تحولات تاریخی برشمرد.
وی مجاهدت رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس و حماسه 9 دی در فتنه 88 را از دیگر نمونه های تاریخی الهام گرفته از فرهنگ عاشورایی نام برد.
ذوعلم گفت: اکنون نیز امنیت، عزت و شرف ما در جبهه مقاومت در مقابل جبهه استکباری مبتنی بر روح حماسه حسینی است که همچنان جریان دارد و نماد آن را در تشییع پیکر مطهر شهید حججی مشاهده کردیم؛ ذخیره و اقیانوسی که اکنون، فردا و فرداها به آن نیازمندیم.
وی افزود: برای آنکه بتوانیم در جامعه اصول و ارزش های فرهنگ عاشورایی و اسلام ناب محمدی را به درستی نهادینه کنیم عمیق ترین و گسترده ترین نهاد موجود برای این کار مدارس هستند که 12 سال از بهترین اوقات دانش آموزان در آن سپری می شود.
ذوعلم مدارس را بعنوان نهاد فرهنگ ساز و دارای بیشتری تأثیرگذاری دانست و تصریح کرد: متأسفانه در فرهنگ عمومی و حتی مدیریتی امور مدارس را فقط برعهده وزارت آموزش و پرورش تلقی می کنند که با ساختار تشکیلاتی و اداری و بودجه خاصی می تواند مدارس را هدایت و پشتیبانی کند درحالیکه اینگونه نیست و مدارس بعنوان نهاد فرهنگی و اجتماعی باید از همه ظرفیت های جامعه استفاده کند.
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران افزود: البته در بسیاری مدارس نیروهای خوش فکر، انقلابی و دغدغه مند حضور دارند که برای تربیت اسلامی و انقلابی و تقویت هویت مطلوب دانش آموزان فعالیت می کنند اما این باید توسعه یابد.
وی تأکید کرد: اگر بخواهیم به مدارس کارآمد، انقلابی و اسلامی واقعی برسیم، یکی از بهترین راهبردها از نظر مبنای فکری و نظری استفاده از فرهنگ عاشورایی است که برای این کار باید عناصر محوری این فرهنگ را از سیره و گفتار امام حسین(ع)استخراج و برنامه ریزی کنیم که چگونه می توانیم این مفاهیم، اندیشه ها، انگیزه ها و رفتارها را در دانش آموزان نهادینه کنیم.
ذوعلم تصریح کرد: اینکه گاهی فرهنگ عاشورا در آداب و رسوم عزاداری و اطعام در دهه اول محرم منحصر می شود، ظلم به فرهنگ عاشوراست درحالیکه باید نسل آینده را براساس معیارهای این فرهنگ تربیت کنیم.