گزارش مکتوب؛
سایه سنگین لوازم التحریر خارجی بر سر فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی!
با آغاز سال تحصیلی جدید شور و شعف خاصی بین خانوادهها به ویژه دانشآموزان برای تهیه لوازم التحریر مدرسه به وجود میآید و آنها را راهی مراکز خرید این محصولات میکند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، نوشت افزار از جمله وسایلی است که دانش آموزان هیجان زیادی برای خرید آن دارند. اما با
نگاهی به نوشت افزارهای عرضه شده در بازار آنچه بیشتر از همه خودنمایی میکند طرحهای خارجی و شخصیتهای کارتونی و بازیهای رایانهای است. دفتر ها، کلاسورها و جامدادی هایی با شخصیتهای کارتونی و رنگارنگی همچون سوپرمن، مرد عنکبوتی، باربی وهری پاتر.
صارمی راد یکی از نوشت افزار فروشیهای کرمانشاه با اشاره به اینکه بیشتر دانش آموزان ترجیح میدهند لوازم التحریرهای خارجی را خریداری کنند، گفت: در حقیقت لوازم التحریر ایرانی به لحاظ ترکیب رنگ و تصاویری که استفاده میشود از جذابیت کمتری برخوردار است در نتیجه بیشتر دانش آموزان ترجیح میدهند لوازم التحریر خارجی استفاده کنند.
یکی دیگر از فروشندگان لوازم تحریر در کرمانشاه میگوید: اگر در مقابل دانش آموزی دفترچهای با نماد برنامههای کارتونی خارجی، چون بن تن، مرد عنکبوتی و سیندرلا و یا نمادهای برنامههای کاتونی ایرانی مانند مدرسه موشها و شکرستان گذاشته شود، لوازم تحریر با تصاویر برنامه کارتونی خارجی برای خرید انتخاب میکنند..
این فروشنده تاکید کرد: وجود لوازم التحریرهای چینی، غربی و مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی در بازار بلای جان تولیدات ایرانی شده است.
به گفته وی محصولات خارجی با نیازسنجی درست بازار ایران و توجه به ذائقهها، هنوز سردمدار بازار نوشتافزار هستند و محصولاتی با طرح و نقشهای مورد پسند کودکان ایرانی وارد کشور میشود که باید مسئولین به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
کارشناس مسائل اجتماعی و استاد دانشکده بهزیستی کرمانشاه هم با اشاره به اینکه نشانهها و نمادها میتوانند به طور غیر مستقیم در تربیت کودکان تاثیرگذار باشند، گفت:: نمادها تاثیر عمیقی بر شخصیت افراد دارند به ویژه نمادهای خارجی که به صورت انیمیشن و با رنگ آمیزی جذاب با هدف عرضه فرهنگ بیگانه به کودکان ارائه میشود.
محمد هادی نجفی با اشاره به یادگیری مشاهدهای در کودکان، افزود: جامعه باید این آگاهی را داشته باشد که کودکان هر چیزی را که مشاهده میکنند یاد میگیرند و حاصل این یادگیری در نوجوانی به عملکرد تبدیل میشود.
این استاد دانشگاه معتقد است، تصاویر روی لوازم التحریر ماندگاری بالایی در ذهن کودک دارد و دانش آموزان بطور غیرارادی با تصاویری که در ذهن آنها نقش میبندد ارتباط برقرار کرده و نامناسب بودن این تصاویر میتواند عواقب سویی برای کودک به دنبال داشته باشد.
وی افزود: سنین زیر ۶ و ۷ سال به دو مفهوم دوست داشتن و من خوب هستم باید برسند تا زیر بنای اعتماد به نفس و عزت نفس در آینده در آنها شکل بگیرد و اگر نمادهای فرهنگ خودی با آن هماهنگ و همساز شود میتواند به درستی این مفهوم را در کودکان و نوجوانان رشد دهد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: برای جلوگیری از تاثیر فرهنگ بیگانه بر کودکانمان باید بر مدرسه نامرئی و تربیت غیرمستقیم کودکان مسلط شویم.
نجفی گفت: اگر میخواهیم نوشت افزار ایرانی اسلامی در بین دانش آموزان جایگاه خود را بیابد، باید از ابزارهای فرهنگی دیگر مثل داستان، انیمیشن، تئاتر و عروسکهای قوی که در بردارنده مفاهیم و قالبهای ایرانی و اسلامی باشد استفاده شود.
صبا رجبی دانشآموز کلاس ششم که همراه پدرش برای خرید لوازمالتحریر به بازار آمده است، میگوید: طرح کیتی، سیندرلا، السا و آنا را به دلیل اینکه خیلی قشنگ و جذاب است انتخاب کردهام.
فاطمه کریمی دانشآموز کلاس هشتم نیز گفت: طرحهای کارتونی را به این دلیل انتخاب کردم که مورد توجه دانشآموزان است.
وی اضافه کرد: با اینکه من از طرحهای شهدا و ائمه (ع) خوشم میآید، اما به دلیل اینکه مورد تمسخر همکلاسهایم قرار میگیرم مجبور به انتخاب طرحهای کارتونی هستم.
مژگان رحیمی مادری که همراه فرزندش برای خرید لوازم التحریر به بازار آمده است در پاسخ به این پرسش که برای خرید بیشتر دنبال چه طرحی هستید؟، گفت: بنده بیشتر طرحهای ساده را میپسندم، البته باید عکس شهدا در جاهای بهتر از دفاتر به کار برد؛ چرا که دفاتر پاره شده و جایی بهتر از سطل آشغال ندارند، اما شهدا خیلی ارزشمند هستند.
مجیدی خریدار دیگر نوشت افزار با بیان اینکه طرحهای شاد را میپسندد، افزود: اگر طرح ایرانی باشد بهتر است، اما وقتی در بازار اثری از طرحهای ایرانی نیست در نتیجه مجبور به گرایش به سمت طرحهای خارجی میشویم.
فهیمه روشنی هم اعتقاد دارد در کل بازار اثری از طرحهای ایرانی نیست و این طرحها (ایرانی) فقط در نمایشگاههای شهرداری بوده که آن هم بسیار گران است.
زهرا امینی مادر دو دانشآموز دبستانی و دبیرستانی با بیان اینکه بیشتر طرحها شخصیتهای کارتونی است، گفت: متاسفانه تلویزیون کارتون آنها را پخش میکند و دیگر راهی جز خرید آن را نداریم.
بازار کیف نیز از نظر طرح و نقش کاملاً در تسخیر طرحهای وارداتی و فرهنگ بیگانگان است، در این بازار نیز به ندرت کیف با طرحهای داخلی میتوان پیدا کرد.
هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان لوازم التحریر یا از دایره رقابت با کشورهای چین، مالزی و تایوان خارج شده اند یا آنکه با توجه به حجم واردات اینگونه لوازم دیگر توان رقابت با این کشورها را ندارند.
"قیمت" مشکل دیگر والدینی است که این روزها مشغول تهیه لوازم التحریر مورد نیاز فرزندانشان هستند. آنها قیمت دفترهای خارجی منقوش به تصاویر کارتونی را هم قیمت با دفترهایی میدانند که در داخل با جذابیت کم تولید میشود.
مریم احمدی پورمی گوید: نوشت افزارهای ایرانی جذابیتهای بصری و مرغوبیت لازم را ندارندو فرزندم هم تمایلی به خرید آنها ندارد. او همچنین توضیح میدهد که کل بازار را لوازم التحریر خارجی گرفته و ما براساس آنچه که در بازار وجود دارد برای فرزندانمان خرید میکنیم.
با این همه وزارت آموزش و پرورش در دستورالعملی در سال ۹۱ اعلام کرده که ورود لوازم التحریر خارجی به مدارس ممنوع است.
آیا این دستور العمل از سال ۹۱ تاکنون اجرا شده است؟!