به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمود شایان با بیان اینکه یکی از مهمترین ریسک های بانک ها، ریسک اعتباری است، گفت: کمیته بال به بانک ها توصیه کرده است گزارش ها و اطلاعات موجود در سامانه اعتبارسنجی به عنوان مکمل سیستم های رتبه بندی داخلی به منظور شناخت مناسب از مشتریان اعتباری استفاده شود.
وی افزود : از سوی دیگر سامانه اعتبارسنجی عمدتا به بررسی تمایل پرداخت و رفتار اعتباری مشتری می پردازد و سیستم های رتبه بندی داخلی بانک ها توانایی بازپرداخت مشتریان را مورد توجه قرار می دهد.
معاون اعتباری و نظارت بر مصارف بانک ملی ایران اظهار کرد: بهره گیری از این سیستم ها موجب دستیابی به شناختی کامل از مشتری و در نتیجه تصمیم صحیح در اعطای اعتبار به مشتری می شود.
وی تاکید کرد : بانک ملی ایران در صدد است با توانمندسازی منابع انسانی بخش اعتباری از یک سو و همچنین پیاده سازی زیرسیستم رتبه بندی داخلی متقاضیان اعتباری در سامانه جامع تسهیلات و تعهدات از سوی دیگر، اعتبارسنجی مطلوبی را در دستور کار قرار دهد.
89 ساله شدن بانک ملی ایران را شاید بتوان مهمترین رویداد خبری این هفته بانک ملی ایران قلمداد کرد.
بانکی که تاسیس آن برای نسل های قبل این مرز و بوم یک آرمان ملی بود.در کنار این موضوع، آغاز به کار آزمایشی فعالیت شعبه نجف،اقدامات موثر بانک در مسیر مبارزه با پولشویی و شکسته شدن صف تسهیلات ازدواج در بانک از دیگر اخبار مهم این هفته محسوب می شوند.
پرداخت تسهیلات 17 طرح اقتصادی توسط بانک ملی ایران
مصوبه پرداخت تسهیلات 17 فقره طرح اقتصادی واحدهای تولیدی در 4 ماهه اول سالجاری توسط بانک ملی ایران تایید شد.
در 4 ماهه اول سال جاری 17 فقره طرح ارسالی از سوی واحدهای تولیدی مورد تایید اداره کل بررسی طرح های این بانک قرار گرفت و درخواست این شرکت ها به جهت اخذ تسهیلات مصوب شد.
بیشتر این درخواست ها مبنی بر تسهیلات ارزی، ریالی، تمدید دوران مشارکت مدنی بوده که اهم آنها تسهیلات ارزی به مبلغ 329 میلیون و 718 هزار دلار تحت عنوان شرکت صنایع پتروشیمی زنجان از محل صندوق توسعه ملی، مشارکت در تکمیل طرح ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز به میزان یک میلیارد و 100 هزار میلیون ریال، طرح شرکت بنا گستر کرانه به میزان 700 هزار میلیون ریال و توسعه بیمارستان ولیعصر اراک به میزان 500 هزار میلیون ریال به شمار می رود که از سوی بانک ملی ایران در 4 ماهه اول سال جاری مصوب شده است.
همچنین با حضور جمعی از اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد بانک ملی ایران، «حسن سعیدی اصل» به عنوان مدیر امور بازرسی و حسابرسی بانک معرفی و از خدمات «فرهاد حمزه» که این سمت را عهده دار بود، تقدیر شد.
برات کریمی عضو هیات مدیره بانک در این جلسه با تاکید بر اینکه برقراری انضباط مالی و بهداشت اعتباری، دو وظیفه مهم و اصلی بانک است، گفت: واحد بازرسی، پشتیبان بانک است و با اقدامات پیشگیرانه می تواند به تسریع در امور مدیریتی بانک کمک کند.
وی با بیان اینکه جایگاه بازرسی در سازمانی مانند بانک ملی ایران بسیار حساس و مهم است، اظهار کرد: پیشگیری از اتفاقات ناگوار در بانک به آموزش های منظم نیاز دارد و این موضوع باید در همه رده ها از جمله کارکنان و روسای شعب عملیاتی شود.
در ادامه این مراسم، محمود شایان دیگر عضو هیات مدیره با بیان این که مدیریت قبلی بازرسی و حسابرسی بانک اقدامات مهمی در این حوزه انجام داد، گفت: امروز بازرسی بانک به یک سیستم مشخص رسیده و دیگر امور آن به صورت سنتی انجام نمی شود.
وی با تاکید بر این که بازرسی، ابزار حسن مدیریت است، افزود: بازرسی نه تنها از طریق دستورالعمل ها، بلکه از طریق رعایت استانداردها نیز می تواند به کمک مدیریت بانک بیاید.
شایان خاطرنشان کرد: بازرسی باید همواره انصاف را رعایت و از بروز انحراف های هر چند کوچک جلوگیری کند.
در این مراسم همچنین فرهاد حمزه، مدیر پیشین امور بازرسی و حسابرسی بانک ملی ایران با اشاره به سیستماتیک شدن امور این بخش طی چند سال گذشته، گفت: پیشگیری امروز در بانک ملی ایران امری پذیرفته شده و مبارزه با تخلف و ارتقای سلامت اداری، فرهنگ جاری بانک است.
وی ادامه داد: کاهش 70 درصدی پرونده های تخلف اداری نشان می دهد اقدامات در این حوزه به خوبی اثرگذار بوده، چرا که واحد بازرسی خود را از بانک جدا نمی داند و به منافع بانک می اندیشد.
حسن سعیدی اصل، مدیر جدید امور بازرسی و حسابرسی بانک ملی ایران نیز با بیان این که همه تلاش خود و همکارانش را بر پیشبرد اهداف بانک متمرکز خواهد کرد، گفت: خوشبختانه اقبال مشتریان به بانک ملی ایران مرتب در حال افزایش است و ما وظیفه داریم از این روند حراست کنیم.
در این مراسم، متن انتصاب سعیدی اصل به این سمت که توسط دکتر محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران امضا شده، قرائت و از خدمات فرهاد حمزه که به افتخار بازنشستگی نائل شده، تقدیر شد.
آغاز به کار فعالیت آزمایشی شعبه نجف اشرف بانک ملی ایران
مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: شعبه این بانک در شهر نجف اشرف عراق، فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرد.
محمدرضا حسین زاده با اشاره به گسترش فعالیت و خدمات رسانی برون مرزی بانک ملی ایران اعلام کرد: در همین راستا به دلیل اهمیت تسهیل امور زائران فعالیت آزمایشی شعبه این بانک در شهر نجف اشرف، آغاز شده و در مدت زمان کوتاهی به صورت رسمی فعالیت گسترده آن ادامه خواهد یافت.
وی ادامه داد: به همین منظور زائرین عتبات عالیات و بازرگانان کشورهای ایران و عراق می توانند از امکانات و ظرفیت های کم نظیر بانک ملی ایران در نجف اشرف، استفاده کنند و امور پولی و مالی خود را مرتفع سازند.
حسین زاده افزود: بانک ملى ایران با همکارى بانک مرکزى عراق قصد دارد تا شبکه فعالیت خود را در این کشور بیش از گذشته توسعه دهد؛ از این رو برنامه هاى مهمى را براى آینده نزدیک ترسیم کرده است که به زودی اعلام می شود.
شعبه نجف ،سومین شعبه راه اندازی شده توسط بانک ملی ایران در کشور عراق است.
گام های بلند بانک ملی ایران در مسیر مبارزه با پولشویی
مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک جهان اسلام و در راستای تاکید نهادهای ذیربط، گامی بلند در جهت عملیاتی کردن مقررات مبارزه با پولشویی را برداشت.
دکتر محمد رضا حسین زاده افزود: مجموعه مقررات و ضوابط اجرایی ناظر بر قانون مبارزه با پولشویی تحت عنوان بخشنامه «سری 37 ب» تدوین و پس از تصویب در کمیته عالی تدوین و بازنگری بخشنامه ها و دستورالعمل های بانک ملی ایران به شعب سراسر کشور ابلاغ شد.
وی اظهار کرد: شناسایی و احراز هویت مشتریان ایرانی و خارجی، تعیین سطح فعالیت مشتریان، نحوه ارسال اسناد و مدارک مشتریان به نشانی پستی آنها، رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در حوزه نظام های پرداخت و روابط کارگزاری ها، گزارش واریز وجوه نقد بیش از سقف مقرر (CTR) و شناسایی معاملات مشکوک و شیوه گزارش دهی (STR) از اجزای این بخشنامه است.
مدیرعامل بانک ملی ایران تاکید کرد: در گام بعدی، این بانک تلاش دارد در اجرای ضوابط و وضعیت شناسایی مشتریان (KYC) از سامانه های نرم افزاری به روز همراه با آخرین استانداردها برای اولین بار در شبکه بانکی کشور استفاده کند.
صف تسهیلات ازدواج در بانک ملی ایران شکسته شد
مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: با اجرای طرح پرداخت ضربتی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، صف این تسهیلات در بانک ملی ایران شکسته شد
محمد رضا حسین زاده در گفت و گو با روابط عمومی بانک ملی ایران افزود: همه نیروهای بانک برای عملیاتی کردن این طرح بسیج شدند و اکنون بخش قابل توجهی از آن انجام شده است.
وی اظهار کرد: از ابتدای مرداد ماه که اجرای طرح ضربتی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج آغاز شده تا امروز 50 هزار و 927 فقره از این تسهیلات توسط بانک ملی ایران پرداخت شده است.
مدیرعامل بانک ملی ایران ادامه داد: این تعداد تسهیلات مبلغ 5 هزار و 351 میلیارد و 845 میلیون ریال را شامل شده است.
حسین زاده گفت: طرح پرداخت ضربتی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از محل منابع قرض الحسنه پس انداز بانک ها به میزان بیش از 500 هزار فقره تعهد شده و بانک ملی ایران پرداخت حدود 20 درصد آن را بر عهده دارد.
مراسم جشن 89 سالگی بانک ملی ایران و دیدار صمیمانه جمع کثیری از بازنشستگان این بانک با مدیرعامل و هیات مدیره بانک برگزار شد.
در این مراسم بازنشستگان این بانک در فضایی صمیمانه مسائل، دیدگاه ها و درخواست های خود را مطرح کردند.
دکتر محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران در این مراسم که با حضور اعضای هیات مدیره، معاونان و مسئولان ارشد بانک در باشگاه آجودانیه برگزار شد، با تقدیر از تلاش های موثر پیشکسوتان و تبریک 89 سالگی بانک ملی ایران به عموم کارکنان و مشتریان این بانک، بر اهمیت حمایت های معنوی بازنشستگان از بانک تاکید کرد و گفت: ما به نوبه خود تلاش می کنیم قدردان زحمات و تلاش های خستگی ناپذیر کارکنان بازنشسته باشیم و خدمات رفاهی را تا حد ممکن برای پیشکسوتان ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: بانک ملی ایران همواره مورد اعتماد مردم بوده و این روند هر روز رو به افزایش است، به طوری که مقام های ارشد دولت و مجلس نیز با حضورشان در مجموعه بانک، به این موضوع اذعان کردند.
حسین زاده با تاکید بر این که پس از یکسان سازی نرخ سود، سیل منابع به سمت بانک ملی ایران در جریان است، اظهار کرد: این نشان می دهد برای مردم فقط نرخ سود مهم نیست، بلکه اعتماد به بانک در درجه اول اهمیت قرار دارد.
مدیرعامل بانک ملی ایران در ادامه به بهبود خدمات رسانی بیمارستان بانک و راه اندازی چند بخش جدید از جمله بخش جراحی قلب با حضور جراحان درجه اول کشور همچون دکتر ماندگار اشاره و خاطرنشان کرد: دانشکده پرستاری بیمارستان بانک ملی ایران احیا شده و از اول مهر ماه فعالیت خود را آغاز می کند.
رئیس هیات مدیره بانک ملی ایران به راه اندازی مراکز خدماتی رفاهی جدید بانک در بابلسر، نشتارود و جنوب تهران نیز اشاره کرد و افزود: اقداماتی برای افزایش حقوق بازنشستگان و یکسان سازی آن با حقوق کارکنان در حال انجام است.
89 سالگی ؛ بانک ملی ایران چگونه بانک ملی ایران شد
بانک ملی ایران تحقق آرزوی دیرینه ایرانیان برای داشتن بانکی ملی و وطنی است.
ابتدا زمزمه تشکیل این بانک توسط حاج امین الضرب،تاجر پیشرو عصر ناصری آغاز شد.با شروع انقلاب مشروطه مبارزان دل خسته از عملکرد بانک انگلیسی شاهی در ایران،علم تاسیس بانک ملی ایران را بر سر دست گرفتند که در این میان باید از تجاری چون ارباب جمشید و معین التجار نام برد.
با تشکیل مجلس شورای ملی، استقلال از بانک های خارجی در دستور کار قرار گرفت و با استقبال گسترده آحاد مردم روبرو شد، چنانکه تجار ایرانی و پارسیان مقیم هند به میدان آمدند و حتی زنان خانه دار النگوها و جواهرات خود را برای تامین سرمایه این بانک فروختند.
این پیشینه تاریخی،سرمایه ای بزرگ برای این بانک محسوب می شود.
این بانک همواره در عرصه های مختلف اقتصادی کشور حضور داشته است.
در سال های بعد از جنگ، بانک ملی ایران نقش مهمی در بازسازی آثار بر جا مانده از ویرانی ها بر عهده گرفت و با ارائه تسهیلات و پشتیبانی مالی توانست در بازسازی اقتصادی کشور،کمک شایانی را ارائه دهد.
اعتقاد و باور بانک ملی ایران به حمایت از توسعه اقتصادی موجب شده است تا دوشادوش سایر بخش های کشور برای آبادانی ایران عزیز گام بردارد.
همچنین برخوردار بودن از روابط کارگزاری گسترده در سطح جهان این امکان را فراهم آورده است که بانک ملی ایران به عنوان پشتیبان اصلی بخش صادرات و واردات کشور عمل کند و زمینه ساز ورود سرمایه های خارجی به کشور باشد.
علاوه بر این بانک ملی ایران با اعتقاد به نقش حمایت های اجتماعی خود تلاش کرده است تا امکانات خود را برای حمایت از فرهنگ،هنر،آموزش ،بهداشت و...اختصاص دهد.در این راستا این بانک حامی دانشگاهیان و فرهنگ دوستان بوده و حمایت های شایانی را از آن ها به عمل آورده است.همچنین حمایت از محرومین و اقشار آسیب پذیر از اصول خدشه ناپذیر این بانک در همه ادوار بوده است.
یکی از برنامه های راهبردی بانک ملی ایران حمایت از بخش تولید و اشتغال است.در این راستا، این بانک با ارائه تسهیلات گسترده به بخش تولید و متناسب با اهداف دولت محترم توانسته است بخش های مهم تولید کشور از صنایع بزرگ تا کوچک و متوسط را پشتیبانی کند.
بانک ملی ایران از پیشرو ترین امکانات بانکی برخوردار است و توانسته همراستا با بانکداری نوین جهانی،جدیدترین محصولات و خدمات بانکی را با استفاده از امکانات فضای مجازی و اینترنتی به مشتریان خود ارائه دهد.
20 شهریور ماه، سالروز تاسیس این بانک و از افتخارات کشور است.
پروانه فعالیت موزه بانک ملی ایران صادر شد
مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی – فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پروانه فعالیت موزه بانک ملی ایران را صادر کرد.
پیش از این پروانه فعالیت موزه بانک شش ماهه بود که اکنون با اتمام مراحل راه اندازی و افتتاح رسمی، پروانه فعالیت آن صادر شده است.
پروانه تاسیس موزه بانک ملی ایران به آدرس خیابان فردوسی، نرسیده به چهار راه استانبول، ادارات مرکزی بانک ملی، ساختمان صندوق پس انداز وابسته به بانک ملی ایران تمدید شده است.
اعتبار این پروانه از تاریخ صدور به مدت سه سال شمسی بوده و قابل تمدید است.
موزه بانک ملی ایران در مرداد ماه سال جاری افتتاح شد.
بازدید این موزه شنبه تا چهارشنبه به جز ایام تعطیل، از ساعت 13 الی 17 برای عموم آزاد است.