فرصت ها و مزیت های صادرات به عراق را نباید از دست دهیم
دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: دولت ، بخش خصوصی و همه قوا باید تلاش کنند حضور ما در بازار عراق تثبیت شود و ارتقا یابد.
سید حمید حسینی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما افزود: در رقابت جدیدی که پس از نابودی داعش ، در عراق آغاز می شود نباید فرصت را از دست دهیم و صحنه را واگذار کنیم.
وی با بیان اینکه در حال اصلاح ساختار حضور خود در عراق هستیم ، اضافه کرد : با همکاری اتاق بازرگانی تهران، دفتر مشترک بازرگانی ایران و عراق را در بغداد راه اندازی می کنیم و در حال راه اندازی مراکز تجاری ، نمایشگاهی ، فروشی و دفاتر تجاری ایران در بصره هستیم.
حسینی گفت: امیدواریم چالش های توسعه روابط دو کشور با همکاری مسئولان رفع شود و عراق برای مسئولان ما اولویت باشد زیرا این کشور از هر نظر برای ما تجلی اولویت تجارت با همسایگان است.
وی افزود: مسئولان برای ایجاد زیرساخت های سفر به عراق و دعوت از عراقی ها وحضور در نشست ها باید همت بیشتری کنند.
حسینی با بیان اینکه عراق به دومین مقصد صادراتی ایران تبدیل شده است ، گفت : از 12 میلیارد دلار صادرات در 4 ماه اول امسال ، 2 میلیارد دلار سهم ایران بوده و در 5 ماهه 2 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است و توانستیم 15 درصد از صادرات کشور را به بازار عراق ارسال کنیم.
وی افزود: این ظرفیت وجود دارد که سهم ما در بازار عراق افزایش یابد که امید داریم با همکاری همه دست اندرکاران به این اهداف دست یابیم.
دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه در بسیاری از حوزه های کالایی در بازار عراق حرف اول را می زنیم و مزیت داریم ، گفت : در خدمات فنی و مهندسی برای شروع بازسازی عراق مزیت داریم ضمن اینکه در پزشکی ، داروسازی و گردشگری سلامت، مصالح ساختمانی مزیت داریم .همچنین عراق کشور پرآب با زمین های حاصلخیز است که می توانیم از آن به عنوان کشت فراسرزمینی استفاده کنیم.
حسینی افزود: 28 درصد محصولات غذایی و میوه عراق از ایران تامین می شود که با شروع بازسازی عراق صادرات فلزات ایران به عراق رونق می گیرد.
صدا و تصویر دارد