صنعت نوشت افزار ؛ فرصتی برای رشد اقتصادی و تقویت فرهنگ ایرانی - اسلامی
با گذشت شهریور از نیمه ، کم کم صدای پای ماه مهر به گوش می رسد و جنب و جوشی بر فضای شهر حاکم می شود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ بچه ها با شوق و ذوق خاصی برای خرید کیف و کفش و لوازم تحریر همینطور دفترهای رنگا رنگ با طرح ها و تصویرهای متنوع لحظه شماری می کنند.
در بین غرفه هایی که امسال در نمایشگاه پائیزه نوشت افزار تهران در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپا شده ، تعداد غرفه هایی که طرح های روی جلدشان را به شخصیت ها همچنین طرح های ایرانی و اسلامی اختصاص دادند ، بیشتر به چشم میاد .
در این نمایشگاه بیش از 300 تولید کننده داخلی مشارکت دارند ، نوشت افزارهای عرضه شده در این نمایشگاه با تخفیف فروخته می شود.
نایب رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه هدف از برگزاری نمایشگاه پائیزه حمایت از تولیدات داخلی است ، گفت : تمامی محصولات عرضه شده در نمایشگاه نوشت افزار با تخفیف 10 تا 25 درصد به مشتریان عرضه می شود و با توجه به حضور تمام وقت بازرسان اتاق اصناف در نمایشگاه ، مردم در صورت مشاهده تخلف می توانند موارد را به واحد بازرسی گزارش کنند.
ابراهیم درستی افزود : این نمایشگاه تا 26 شهریور در مصلای بزرگ امام خمینی برپا خواهد بود وتنها نمایشگاه نوشت افزار در سطح پایتخت است که از حمایت اتاق اصناف تهران برخوردار است.
وی درخصوص گلایه مردم مبنی بر نبود سیستم سرمایش در نمایشگاه گفت : ما هم از مسئولان مصلا بابت در اختیار گذاشتن چنین فضایی برای نمایشگاه نوشت افزار گله مندیم ولی تلاش می کنیم جای خاصی را برای نمایشگاه هایی که با همت و حمایت اتاق اصناف برگزار می شود ، ایجاد کنیم .
بسیاری از مردم و مراجعه کنندگان به نمایشگاه پائیزه نوشت افزار با ابراز رضایت از کیفیت محصولات داخلی بر این باورند که همواره علاقمند به خرید کالاهای ایرانی با کیفیت هستند و از چنین تولیداتی حمایت می کنند ولی تولیدکنندگان نباید انتظار داشته باشند که مصرف کننده ایرانی هر کالایی را که آنها با هر کیفیت و قیمتی تولید و عرضه می کنند ، خریداری کند.
بنابر این گزارش با نزدیک شدن فصل درس و مشق در حالی خانوادههای دانشآموزان مشغول تهیه نوشتافزار موردنیاز دلبندانشان هستند که گروهی از تولیدکنندگان داخلی با وجود رقابت نابرابر به نفع واردکنندگان و تولیدکنندگان خارجی در تلاشند نهتنها مانع از خروج ارز برای واردات شوند بلکه زمینه توسعه ارزشهای ایرانی ـ اسلامی را هم فراهم کنند.
این روزها که در آستانه بازگشایی مدارس هستیم و بازار لوازمالتحریر داغ شده، افتتاح نمایشگاه هم فرصتی برای پرداختن به تولید ملی در حوزه لوازمالتحریر با معیارهای ایرانی ـ اسلامی است.
در سالهای اخیر روند افزایش واردات لوازمالتحریر با وجود توانمندی داخل بهگونهای بوده که براساس آمارهای موجود اکنون بیش از 60 درصد بازار 4000 میلیارد تومانی در تسخیر کالاهای وارداتی عمدتا قاچاق قرار دارد که این روند میتواند گروه عمدهای از تولیدکنندگان داخلی را در آینده نزدیک از صحنه فعالیتهای اقتصادی خارج کند.
برخی فعالان بازار میگویند برای حمایت از تولیدکنندگان و تغییر روند حضور کالاهای خارجی نیازی به حمایتهای مالی گسترده نیست و مسئولان میتوانند با برگزاری نمایشگاههای تخصصی و عرضه مستقیم محصولات ایرانی در سطوح مختلف جامعه، تصویر تازهای از توانمندیهای موجود این صنعت را برای خانوادهها ترسیم کنند تا کمکم شاهد پاک شدن تصویر ذهنی کاراکترهای خارجی باشیم.
از گردش مالی 4000 میلیارد تومانی بازار نوشتافزار کشور تقریباً 70 درصد از محصولات موجود بازار در اختیار کالاهای وارداتی قرار دارد.
گرچه تولیدکنندگان نوشتافزار ایرانی با واردات قانونمند هیچ مشکلی ندارند و آن را سکویی برای ارتقای کیفیت محصولات خود میدانند اما مشکل اینجاست که بهطور کلی بازار لوازم تحریر کشورمان بدون متولی مشخص است و هیچ نظارتی در آن دیده نمیشود.
بیتوجهی به بازار نوشتافزار موجب ورود محصولاتی بدون ارتباط با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی کشورمان شده به صورتی که انبوهی از تصاویر غربی و اسطورههای خارجی مقابل دیدگان خود میبینیم در حالی که کشورمان دارای مفاخر بسیاری است که باید فرزندان و دانشآموزان با آنها انس بیشتری داشته باشند.
لوازم تحریر شامل طیف وسیعی از کالاهای مختلف مانند مدادپاکن، تراش، خط کش و مداد و خودکار و مانند ان می شود و بخش قابل توجهی از این کالاها بر اساس تقسیم بندی هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته ، تحت پوشش دفتر صنایع شیمیایی و سلولوزی قرار گرفته است.
تولید کنندگان لوازم تحریر داخلی به لحاظ کمی و کیفی قادر هستند، کل نیاز کشور را تامین و صادر کنند و موفقیت هایی هم کسب کرده ایم.
به گفته معاون مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولوزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ؛ بخش قابل توجهی از این اقلام، توسط تعداد زیادی از مردم مورد استفاده قرار می گیرد مانند مداد و خودکار و از سوی دیگر بعضی از لوازم تحریر نیز کمتر استفاده می شود.
باید تمرکز را روی تولید کالاهای با کیفیت ایرانی گذاشت. البته با توجه به سلائق مصرف کننده ها، واردات دفترچه نیز وجود دارد اما سهم فروش دفترچه های ایرانی نسبت به واردات، بیشتر است و در حوزه های دیگر نوشت افزار، وضعیت برعکس است مانند خودکار که واردکننده ها سهم بیشتری دارند. البته سابقه تولید خودکار در ایران به سه دهه قبل از انقلاب بر می گردد و اخیرا صادرات خودکار نیز داشتیم.
تولیدکنندگان حوزه خودکار امکانات خود را به روز کردند و حتی کیفیتی که در ایران تولید می شود از بسیاری از محصولات خارجی بیشتر است اما با این وجود هنوز به ظرفیت اسمی که داریم نرسیدیم.
در سه سال اخیر کارگروه تخصصی تشکیل و فرهنگ سازی شده است که مردم به سمت استفاده از لوازم تحریر ایرانی بیایند.
البته نسبت کالاهای خارجی در حوزه نوشت افزار بیشتر است و مشکل نیز به موضوع قاچاق بر می گردد زیرا هزینه تولید کالای داخلی بالا است.
در حال حاضر نیز نمادها در فرهنگ اهمیت زیادی دارند و از دیدگاه روانشناختی به تغییر رفتار کمک می کنند. زیرا نوجوانان به پیگیری کاراکتری که به عنوان نماد شناخته شده اند، سوق پیدا می کند.
برخی شخصیت های خارجی از هیچ ، شاخته شده اند اما در ایران داستان ها و شخصیت هایی وجود دارند که می توانیم روی کاراکترسازی آنها کار کنیم.
البته به تازگی این شخصیت سازی ها به عرصه سیاست گذاری و راهبردها وارد و درک اهمیت آن بیشتر شده است. کاراکترهایی که شخصیت آنها به صورت فیلم یا انیمیشن وجود دارد مانند دیرین دیرین و یا شکرستان و یا کلاه قرمزی، در حوزه نوشت افزار بسیار محبوب شده اند.