پخش زنده
امروز: -
معاون امور استانهای صداوسیما گفت: محصولات جشنواره بیستم در فضای رقابتی شدید با شبکههای اجتماعی و ماهوارههای رقیب و معاند حرفهای زیادی برای گفتن دارند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کُردستان، دکتر علی دارابی در مراسم افتتاحیه بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز صداوسیما در صداوسیمای مرکز کُردستان، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام هادی(ع)، دهمین پیشوای شیعیان و با سلام و احترام به ملت بزرگ ایران به ویژه مردم غیور کُردستان اظهار کرد: دلایل مختلفی وجود دارد که رسانه ملی به استانها توجه خاصی داشته باشد.
وی
افزود: صداوسیما، رسانه همه مردم ایران با هر لباس و زبان، نژاد و قومیت از زن و
مرد و کودک و نوجوان و سالمند است و در این بین شبکههای استانی، آینه تمامنمای
فرهنگ، آداب و سنن و آرزوها و آمال مردم در مناطق مختلف این کشور پهناور هستند تا
پیامآور همزبانی و همدلی، اتحاد و همبستگی و مهربانی و مهرورزی باشند.
معاون
امور استانهای رسانه ملی، تنوع
فرهنگی در ایران را مزیتی مهمی دانست و خاطرنشان کرد: شبکههای استانی از این
ظرفیت بالقوه بهرهمندند و با بازآفرینی آیینها و آداب و سنن محلی در قالبهای
جذاب و مخاطبپسند به تعالی فرهنگی ایران اسلامی کمک شایانی میکنند.
وی
ادامه داد: پخش ماهوارهای شبکههای استانی سبب شده جغرافیای امواج این شبکهها از
مرزهای استان فراتر رود و زمینه ارتباط فرهنگی مردم استان در سراسر گیتی را فراهم کند.
دارابی
با بیان اینکه شبکههای استانی با تکیه بر ظرفیتهای بومی، گسترۀ نفوذ و جذابیتی بی
بدیل دارند، گفت: مردم شهرها و روستاهای مختلف با شبکههای استانی خود زندگی میکنند و این امتیاز منحصر به فرد فقط
از آن شبکههای استانی است.
معاون
امور استانهای صداوسیما عنوان کرد: تنوع
پیام و قالبهای جدید و نوآورانه همراه با ارتقای سطح کیفی برنامهها که مورد تأکید
مقام معظم رهبری نیز قرار دارد، جز با عنایت ویژه و بهرهمندی از مختصات فرهنگ بومی
و ظرفیتهای فرهنگ اقوام ایرانی محقق نمیشود.
وی
تصریح کرد: در شرایطی که نفوذ فرهنگی بیگانگان از طریق رسانهها شتاب میگیرد،
توجه به توانمندیهای شبکههای استانی در جذب مخاطب و تأمین نیازها و علایق و
ارائه راهبردهای اثربخش برای مصونیت در برابر استحاله فرهنگی و تفرقهافکنی رسانههای
معاند مؤثر خواهد بود.
دارابی
با بیان اینکه اگر از توسعه پیشرفت سخن بگوییم، مرکز و کانون آن استانها هستند، گفت: در حقیقت چنانچه به دنبال تمرکززدایی هستیم
و میخواهیم ایران به معنای واقعی کلمه در رسانه ملی بازتاب داشته و همه جای ایران،
سرای ما باشد، مسیر درست آن توجه به استانهاست.
وی
ادامه داد: شبکههای استانی حلقه ارتباط نخبگان سراسر کشور با رسانه ملی به شمار
میروند.
دارابی در بخشی دیگر از سخنان خود به ویژگیهای
جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها و اهمیت آن پرداخت و افزود: فراهم
شدن زمینه رقابت سالم بین همکاران در فضای رسانه، آشنایی با فضای جدید فعالیت در
رسانه، ایجاد بستر تعامل و ارتباط مناسب همکاران در سراسر کشور، آموزش غیر رسمی و
انتقال تجربه، افزایش همبستگی اجتماعی و وحدت ملی در عین نمایش تنوع استانی و محلی
یا همان اصل وحدت در عین کثرت و فراهم شدن زمینه همافزایی علمی با درکنار هم قرار
گرفتن پژوهشگران از جمله این خصوصیات هستند.
معاون
امور استانهای رسانه ملی، گفت: در عین حال میتوان
ارتقای سطح کیفی آثار و تولیدات استانی به نحوی که قابل ارائه در سطح ملی و فراملی
باشند را در کنار توجه و اهتمام رسانه ملی به استانها مد نظر قرار دارد به نحوی که هر
سال یک استان در طول چند هفته در صدر اخبار و مسائل رسانه ملی قرار گرفته و مردم
با آن استان، ظرفیتها و
قابلیتهای موجود آشنا شوند.
وی
با بیان اینکه جشنواره گامی بزرگ برای عدالت رسانه و کاهش تبعیض است خاطرنشان کرد:
برنامهسازان برجسته و
گروههای هنری با
حضور در شهرها و شهرستانهای
استان میزبان، هفته فرهنگی ـ هنری برگزار میکنند و امکان برقراری ارتباط چهره به
چهره مردم و به خصوص کودکان و نوجوانان با چهرههای محبوب فراهم میشود.
دارابی
در ادامه به مزیتهای استان کُردستان اشاره و ابراز کرد: مرزبانی این استان در
دفاع از تمامیت ارضی کشور، حقیقتی انکارناپذیر است، علاوه بر این کُردستان از
دیرباز مهد فرهیختگان و بزرگان علم و ادب بوده و طبیعت بکر، صنایع و امکانات ویژه
صنعتی و طبیعی و اصالت فرهنگی این استان زبانزد خاص و عام هستند، هچنین مریوان نیز
به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی جهان به ثبت جهانی رسیده است.
معاون
امور استانهای صداوسیما ضمن قدردانی از ریاست
سازمان برای مساعدت در برگزاری جشنواره تولیدات مراکز استانها گفت: از میزبانان و
مسئولان استانی، به ویژه نماینده معزز ولی فقیه در استان کُردستان، استاندار
محترم، نمایندگان مردم در مجلس و همه مسئولان و دستگاههای مختلف استان از جمله ریاست محترم
دانشگاه کُردستان و همکاران خوبم در صداوسیمای مرکز سنندج که با همت مثال زدنی از
ماهها قبل برای
برگزاری باشکوه جشنواره تلاش کردهاند،
تشکر میکنم.
وی ادامه داد: مسئولان معاونتها و بخشهای مختلف سازمان صداوسیما، به خصوص
حوزه فنی، سیما، صدا، سیاسی و داوران فرهیخته و دستاندرکاران برگزاری جشنواره بیستم
نیز شایسته بهترین قدردانیها هستند.
دارابی با بیان اینکه جشنواره بیستم، تجلی
اقتصاد مقاومتی در رسانه ملی در مهد مقاومت، ایثار و شهادت یعنی کُردستان محسوب میشود، خاطرنشان کرد:
تفاوت جشنواره بیستم با دورههای قبلی از
نظر تکیه افزونتر به نیروهای خلاق و متعهد سازمان در هنگامه مضایق و محدودیتهاست.
معاون
امور استانهای رسانه ملی،
گفت: جشنواره مراکز استانها، جشنوارهای به پهنای سرزمین ایران و به گستردگی و
رنگارنگی تنوعات قومی، زبانی و خرده فرهنگهای این مرز و بوم است و در این بین
جشنواره بیستم به مثابه ویترین نمایش تلاش سالانه تولیدات و آثار فاخر رسانه ملی
به شمار میرود که این ویژگی نیز
به دلیل رشد کمی و کیفی آثار، داوری را با دشواری و دقت افزونتر روبه رو ساخت و
زمینه رقابتی تنگاتنگ را فراهم کرد.
دارابی
با اشاره به اینکه جشنواره بیستم، ارائه محصولاتی صرفاً برای جشنواره نبود، عنوان
کرد: این رویداد مهم فرهنگی در واقع فرصتی برای معرفی محصولاتی بود که در فرآیند
تولید و پخش بر ذائقه مخاطبان سختپسند، پُرفروغ نشسته بود.
معاون
امور استانهای صداوسیما، افزود: جشنواره
بیستم، فرصتی برای قدردانی از بدنه حرفهای و پُرتوان سازمان در اقصی نقاط کشور
است که در صحنه جهاد فرهنگی به خوبی درخشیدهاند.
وی با بیان اینکه جشنواره بیستم،
تولیدمحور و پژوهشمدار است و به نیازهای بومی توجه دارد، تصریح کرد: محصولات
جشنواره بیستم در فضای رقابتی شدید با شبکههای اجتماعی و ماهوارههای رقیب و
معاند و نیز با جشنوارههای پیشین کاملاً متفاوت هستند.
دارابی،
اضافه کرد: محصولات جشنواره بیستم در فضای تغییرات ذائقهای مخاطبان و افزایش سطح
دسترسی آنان به رقبا، نقش چشمگیری داشته است و همچنین در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار
و شهادت و نیز سلامت، بهداشت و درمان نیز کارهای قابل تقدیر و ارزندهای دیده میشود.
معاون امور استانهای صداوسیما،
ذائقهشناسی و نیازسنجی علمی از مخاطبان را موجب افزایش ضریب نفوذ رسانههای استانی
دانست و گفت: ضرورت دارد در تولیدات آتی، این مسئله مورد توجه قرار گیرد.
وی
با بیان اینکه توجه ویژه به چرخه و حلقههای تولید، توزیع و بازخورد پیام به شکلی
متوازن و حرکت و تغییر مسیر بر مبنای آن در شرایط کنونی ضروری مینماید، تصریح کرد: کمک
به تنظیم سند راهبردی صداوسیمای مراکز استانها، توجه ویژه به افزایش سواد رسانهای
مخاطبان محلی و تقویت آن، توجه ویژه به پژوهشمحور بودن تولیدات، حفظ و ارتقای
وحدت ملی و وفاق اجتماعی و نیز تقویت فرهنگ و مدارای اجتماعی با عنایت به ویژگیهای
بومی هر استان و توجه جدی به مسائل و آسیبهای
اجتماعی در تولیدات رسانهای در استانها از دیگر راهبردهایی هستند که در شرایط
فعلی باید در اولویت قرار بگیرند.
دارابی،
حفظ و تقویت روحیه انقلابی و برجستهسازی فرهنگ و ارزشهای والای انقلاب اسلامی از
جمله؛ شهادت، شهدای مدافع حرم، شهامت، ایثار و مقابله با فساد را از دیگر
راهبردهای ضروری مراکز استانها دانست و
گفت: به این همه باید راهبردهای دیگری همچون
افزایش نشاط اجتماعی، شادی و امید به عنوان ضرورت مهم اجتماعی با رعایت و حفظ اصول
و ارزشهای دینی و ملی، توجه به فرهنگ بومی هر استان و حفظ و حراست از فرهنگ ملی
به منظور همگرایی روزافزون و پرهیز از تولید پیامهای متناقض و متضاد و تعامل و
ارتباط مؤثر با مراکز علمی ـ پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی در مراکز استان و شهرهای
دارای مرکز صداوسیما را افزود.
معاون
امور استانهای صداوسیما، ادامه داد: عمقبخشی
افزونتر به تولیدات و محصولات استانی و استفاده از عناصر فولکلوریک و فراتر رفتن
از استفاده صرف از زبان، لهجه و پوشش و توجه به لایههای عمیقتر فرهنگ بومی و محلی
از جمله؛ موسیقی محلی و مقامی یکی از مهمترین اولویتهای شبکههای استانی خواهد بود.
وی تصریح کرد: توجه ویژه به
نقش رسانه ملی به عنوان حلقه واسط میان کارگزاران نظام و مردم و انعکاس مطالبات
آنان در بخشهای مختلف به خصوص بخشهای خبری باید در دستور کار مراکز قرار بگیرد.
دارابی
در خاتمه ضمن آرزوی توفیق برای همه همکاران در رسانه ملی به ویژه در مراکز صداوسیمای
سراسر کشور، گفت: کارکنان مراکز سربازان و جهادگران عرصه جنگ نرم در دنیای امروز
هستند.