وی گفت: عاملی که حادثه را تشدید و تلفات را بالا برد، این بود که سرنشینان این خودرو کمربندهای ایمنی را نبسته بودند و فقط راننده کمربند بسته بود که سالم ماند و کوچکترین جراحتی ندید اما بقیه سرنشینان پرتاب شدند و این موضوع تلفات و جراحات را بیشتر کرد.
دبیر کمیسیون عالی ایمنی راه ها گفت: در
این کمیسیون 16 دستگاه مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، بهداشت، درمان
و آموزش پزشکی، پزشکی قانونی، سازمان صدا و سیما و اورژانس حضور دارند و
درباره همه سوانح مهم کارگروه تشکیل می شود و آن را بررسی می کنند و نتیجه
آن در کمیسیون ایمنی مطرح و جمع بندی می شود که این کار در مورد این حادثه
هم انجام خواهد شد.
در ادامه معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون عالی
ایمنی راه ها با بیان اینکه عامل سرعت زیاد در حوادث نقش کلیدی داشت، گفت:
در سال های اخیر نقش این عامل کمرنگ تر شده است زیرا دوربین های ثبت و
کنترل سرعت مکانیزه نصب شده است.
تقی زاده با اشاره به اینکه
تعداد دوربین ها در جاده ها از 190 در دو سال پیش به 900 دوربین فعال رسیده
است ، افزود: جریمه ها هم 5 تا 6 برابر شده و این موضوع موجب شده است تا
راننده ها سرعت های معقول تری داشته باشند.
معاون حمل و نقل
وزارت راه درباره حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی با بیان
اینکه خواب آلودگی راننده در این حادثه نقش داشت، گفت: بر اساس نظر
کارشناسان اعزامی به محل حادثه، جاده مشکلی نداشت و از نظر خط کشی، علائم و
شرایط دیگر وضعیت نرمالی داشت.
وی با بیان اینکه در
تعاونی ها تخلفات مختلفی صورت می گیرد، گفت: با استفاده از سیستم های
جدیدی مانند سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ( سپهتن)، گواهینامه ها و
شخص راننده به صورت آنلاین کنترل می شود.
تقی زاده افزود: سرعت اتوبوس واژگون شده حدود 86 کیلومتر در ساعت بود که از این نظر مشکلی نداشت.
تقی زاده دبیر کمیسیون عالی ایمنی راه ها افزود: در 10 سال پیش سالانه
27 هزار نفر در جاده ها کشته می شدند و این آمار به سالی 16 هزار نفر در
حال حاضر رسیده است البته این آمار مطلوب نیست اما روند کاهشی و منطقی
داشته است.
وی افزود: راننده حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان از نظر گواهینامه و سلامت مشکلی نداشته است.
تقی
زاده با بیان اینکه همه جاده های کشور ایمن هستند، اضافه کرد: بخشی از
نقاط حادثه خیز رفع و بخشی هم که به علت کمبود بودجه رفع نشد آشکارسازی و
هشدار سازی شد.
وی افزود: همه اعمال جراحی که بیشتر ارتوپدی بود انجام شده است و به جز 2 قطع عضو که در ابتدای حادثه و در سر صحنه داشتیم مورد خاص دیگری نداریم.
حریرچی اضافه کرد: دو مورد آسیب به مهره های کمری داریم که امیدواریم آسیب جدی عصبی نداشته باشند و مریضی که بسیار بدحال بود در شیراز به درمان، خوب جواب داد.
مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همه اردوهای دانش آموزی تا زمان بازنگری دستورالعمل اردوها متوقف شده است، گفت: تا پایان تابستان برنامه اردویی برگزار نخواهد شد و پس از بازنگری، این اردوها فعال خواهد شد.
در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری مهدی فیض درباره دستورالعمل مربوط به برگزاری اردوها افزود: دستورالعمل فعلی مربوط به سال 1389 است که در چارچوب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به حوادثی که رخ داده در این دستورالعمل تجدید نظرهایی انجام شده است که بیش از 30 صفحه مطالب دستورالعمل جدید است که از جمله بحث های ایمنی، بهداشتی، نحوه انتخاب وسیله نقلیه، شرایط رانندگان، تعداد مربیان همراه و دیگر موارد در این شیوه نامه دیده شده است.
فیض افزود: تا بازنگری این دستورالعمل، اردوها متوقف شده است و تا پایان تابستان برنامه اردویی برگزار نخواهد شد و پس از بازنگری، این اردوها فعال خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه معمولا بازنگری ها زمان بر است، گفت: با توجه به حادثه اخیر و اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم بنا داریم پیش از پایان مهر نسخه جدید آئین نامه به تصویب مراجع مربوط برسد و ابلاغ شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: شیوه نامه برگزاری اردوها در طول سال ها تغییرات متعددی داشت که یکی از آن ها مربوط به حرکت اتوبوس در شب است.
فیض افزود: بر اساس تصریح آئین نامه فعلی، حرکت اتوبوس در شب با رعایت مسایل ایمنی و فنی از جمله معاینه فنی اتوبوس و ضرورت وجود 2 راننده بلامانع است.
وی اضافه کرد: قبلا این ممنوعیت دیده شده بود اما اردوهای ما را طولانی می کرد.
فیض با اشاره به اینکه در اردوی اخیر که حادثه در آن رخ داد همه قواعد بخشنامه و دستورالعمل رعایت شده است، ادامه داد: آنچه که تاکنون برای ما مسجل شده این است که کوتاهی راننده عامل اصلی این حادثه بود.
در ادامه فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تقدیر از
سازمان صدا و سیما و دیگر رسانه ها در اطلاع رسانی این حادثه گفت: مردم به
اخبار و آمار رسمی توجه کنند.
وی افزود: بر اساس آمار 7 نفر از
دانش آموزان و یک نفر مربی آموزشی و راننده اصلی این حادثه که در زمان
حادثه رانندگی نمی کرد فوت شدند.
فیض ادامه داد: 34 مصدوم داشتیم
که از این تعداد 6 مصدوم در شیراز و 6 مصدوم در داراب بستری هستند و بقیه
مصدومان مرخص شدند و به جمع خانواده هایشان برگشتند و فرآیند درمان هم به
خوبی انجام شد.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش وضعیت مصدومان
بستری شده و کسانی که مرخص شدند را هم پیگیری خواهد کرد و از نظر هزینه های
درمانی و پس از آن هم در صورت نیاز خانواده ها در جهت کاهش دردهای آنان
کمک های مختلف از جمله اقتصادی خواهد کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: سال تحصیلی جدید را با شیوه نامه جدید اردوها آغاز خواهیم کرد.
در ادامه سرهنگ احمد احمدی رئیس پلیس راه استان فارس در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا مسایل ایمنی رعایت شده بود؟ با اشاره به اینکه بر اساس بررسی ها حادثه واژگونی اتوبوس در ساعت 4 بامداد با 42 مسافر که 40 نفر دانش آموزان دختر بودند رخ داد، گفت: راننده مدارک مورد نیاز رانندگی را داشته است که توسط پلیس راه های مسیر جاده کنترل شد و تجهیزات خودرو هم مناسب بود.
سرهنگ احمد احمدی افزود: با توجه به بررسی ها که از طریق سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان مسافربری به عمل آمد در ساعات اولیه تصادف مبین خستگی و خواب آلودگی راننده است ضمن اینکه توسط افرادی که در اتوبوس بودند به راننده تذکر داده شد که استراحت کند اما راننده بدون توجه به این تذکر به رانندگی اش ادامه داد و این حادثه رخ داد.
وی اضافه کرد: مسافران باید از طریق تلفن گویای 110 و 120 و سامانه از طریق پیامک ، تخلف راننده و خواب آلودگی را به پلیس اطلاع رسانی می کردند.
سرهنگ احمدی گفت: با توجه به آثار و علائم و زاویه انحراف اتوبوس از مسیر اولیه به صورت زاویه باز و نبود وجود آثار انعکاسی قبل از برخورد و بنابر اظهارات صریح تعدادی از دانش آموزان، توجه نکردن راننده به جلو مشهود است بنابراین خستگی و خواب آلودگی عامل انسانی (راننده) منجر به این حادثه شده است.
در ادامه محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که برای بررسی حادثه اخیر واژگونی اتوبوس به محل حادثه رفت در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: باید این حادثه را کالبد شکافی دقیق کنیم تا تکرار نشود.
وی افزود: بر اساس آئین نامه تدوین شده آموزش و پرورش متاسفانه هیچ محدودیت ساعتی برای اعزام دانش آموزان پیش بینی نشده است و آموزش و پرورش استان هرمزگان ساعت 11 شب را برای اعزام دانش آموزان انتخاب کرد که مناسب نبود.
رضایی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان باید راننده با تجربه و ماهر را برای این کار اختصاص می داد، اضافه کرد: اصل این آئین نامه اشکال دارد زیرا حدود 40 دانش آموز دختر با راننده 32 ساله و کم تجربه اعزام شدند.
وی افزود: میزان ساعت رانندگی راننده در آن روز بسیار زیاد بوده است و
از این نظر به پلیس راه ایراد وارد است که چرا آن را کنترل نکرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: جاده های دوطرفه خستگی
راننده را افزایش می دهد زیرا نوری که از روبه رو به چشم راننده می خورد
موجب خستگی چشم راننده و خواب آلودگی او می شود و وزارت راه و شهرسازی باید
جاده ها را از دو طرفه بودن خارج کند.
رضایی با بیان اینکه
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی باید گزارشی را در این مدت در این زمینه
تهیه و به مجلس و مردم ارائه کند، افزود: در حال جمع آوری اطلاعات هستیم و
دستگاه هایی که در این زمینه کوتاهی کردند را در گزارش خواهیم آورد.
وی گفت: سیستم تائید سلامت روحی و روانی و جسمی راننده ایراد دارد و باید کارت سلامت داشته باشند.