محمد مهدی حیدریان:
هم افزایی نهادهای سینمایی برای صیانت از ارزشهای دینی و ملی
معاون وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی گفت: هم افزایی نهادهای وابسته سازمان سینمایی برای صیانت از ارزشهای ملی و دینی در سینما و حضور در بازارهای تصویری جهانی از مهمترین اهداف این سازمان است.
محمدمهدی حیدریان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما درباره برنامهها و رویکرد جدید سازمان سینمایی افزود: در چند ماه گذشته که دوباره در سازمان سینمایی مستقر شدم تلاشمان این بود که یک برنامه منسجم برای این سازمان طراحی کنیم که مهمترین ویژگی آن هم افزایی بین بخشهای مختلف بود، تلاشمان این است که با این یکپارچگی، سلامت و تأثیر کارمان را بیشتر کنیم.
وی گفت: در حال حاضر صنعت تصویر و بیان تصویری، غالبترین و مؤثرترین قالب فرهنگی است که در کل دنیا به کمک فضای مجازی دربرگیری بیشتری پیدا کرده است و ما در این زمینه یک نقص و عقب ماندگی جدی داریم که آن نیز حضور نداشتن جدیمان در بازارهای جهانی است.
رئیس سازمان سینمایی افزود: ما در بازارهای جهانی حضور نداریم، اما جزو مصرف کنندگان اینترنت هستیم، بچههای ۴ سال به بالا مشتری جدی آن هستند و اگر فکری برای این مسئله نکنیم برای ما یک تهدید جدی است.
وی گفت: باید بدانیم دارای مزیتهای ویژهای در حوزههای مختلف دینی و ملی هستیم که اگر به مسئله بازار جهانی فکر نکنیم مجبوریم خاکریزهای فرهنگ و تمدنمان را واگذار کنیم، در همین راستا صیانت و تعالی بخشی به حضور فرهنگی و مخاطب، یکی از ارزشهای سازمان سینمایی است.
حیدریان افزود: هدف ما گرفتن سهم از بازارهای تصویری جهان فارغ از محلهایی است که عرضه میشود.
وی گفت: اگر ما به عنوان تولید کننده در بازارهای جهانی حضور نداشته باشیم این فرصت بی مرز شدن دنیا به وسیله ابزارهای مختلف ارتباطی به تهدید تبدیل میشود.
حیدریان افزود: باید قدر فرصت را بدانیم و سعی کنیم برای تعداد زیادی از هنرمندان و اشخاصی که اهل فرهنگ هستند و قابلیت تولید محصول فرهنگی دارند زمینه فعالیت ایجاد کنیم و بدانیم اگر نهضت تولید محتوا راه نیاندازیم، تهدید جدی متوجه مردم و مملکت ماست.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای حضور جدی در بازارهای جهانی باید تولیدات خود را به لحاظ محتوایی و عملیاتی استاندارد سازی کنیم باید فناوری را در اختیار قرار بگیریم و با ادبیات روز جهان آشنا شویم، زبان تصویر یک زبان بیانی فراگیر است.
وی افزود: به دنبال ایجاد عدالت فرهنگی که ایجاد امکانات عادلانه برای تولیدات فرهنگی در اقصی نقاط ایران است هستیم، اقلیمها و فرهنگهای متنوع داریم که باید از آنها در جهت تولید محتوا استفاده کنیم، همچنین آموزشها باید استاندارد شود، مدرسه ملی سینما باید در جهت استاندار سازی آموزش گام بردارد و منبعی برای کمک به نهضت محتوا باشد.
رئیس سازمان سینمایی گفت: این برنامه و شکل گیری تولیدات انبوه اقتصاد ویژه خود را میطلبد، هیچ دولتی توان این را ندارد که سرمایه گذار اصلی باشد، دولت تسهیل کننده است، ما نیز سعی داریم تسهیلاتی ایجاد کنیم که تولیدکنندگان حرفهای سرمایه خود را در سینما بیاورند. در دسترس آوردن بازارها نیز از دیگر برنامهها در این زمینه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر فروش پرده سینمای ما بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان است، در حالی که فروش در فضای مجازی ۳ هزار میلیارد تومان است، اگر ما بازار بینالمللی را اضافه کنیم این هنر صنعت توجیه اقتصادی پیدا میکند و بی جهت نیست که صنایع خلاق و سرگرمی که سینما نمونهای از آن است رتبه سوم جهانی را به لحاظ اقتصادی دارد.
حیدریان درباره رویکرد بخش خصوصی سینما گفت: ما در سینما به بخش خصوصی فهیم و مسئول نیاز داریم که به ازای فعالیتش پاسخگو باشد و متناسب با اهداف و نیاز بازار محصول تولید کند، در عین اینکه این بخش باید اختیاراتی نیز داشته باشد.
وی افزود: گاهی در این بخش میخواهند نیازهای کف بازار را تأمین کنند که نتایج خوبی ندارد، اما مجبورند و هر روز به هر دری میزنند تا نیازهای مادی را تأمین کنند، عالم و رأی خیال ما باید آبشخوری والاتر داشته باشد تا دست مخاطب را بگیرد و به مرحله بالاتر منتقل کند.
حیدریان ادامه داد: دست ما در زمینههای فرهنگ و تمدن دینی و مبانی ارزشی پر است و با این برنامه و با قولهای مساعدی که از بخشهای اقتصادی، دولت و مجلس که بزرگوارانه اعلام حمایت کردند گرفتهایم امیدواریم اتفاقات خوبی در حوزه سینما بیافتد.
وی گفت: وزیر اقتصاد این دوره نیز پیش از اینکه وزیر باشد شخصیت فرهنگی بسیار به روزی است و بیش از ما در حوزه فرهنگی مطالعه دارد و این بسیار برای ما خوب است.
حیدریان افزود: به نظر میرسد همه چیز مهیا میشود که به سمت تولید محتوا با رنگ و بوی فرهنگ ایرانی اسلامی برای دستیابی به قسمتی از بازار تصویری دنیا حرکت کنیم.
وی ادامه داد: در همین راستا برای هر رویکرد برنامه اجرایی نوشته شده است، اگر تجدید ساختار مؤسسات وابسته نیاز باشد این کار را انجام میدهیم و بازنگریهایی در برنامه فارابی، مدرسه ملی سینما و ... انجام خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی گفت: ما در سازمان سینمایی دو نوع تولید داریم؛ تولید سینمایی و غیر سینمایی، که غیر سینماییها درصد بالایی از بیانهای تصویری را به خود اختصاص میدهد و مشاغل زیادی ایجاد خواهند کرد، این برنامه جدید تعداد زیادی شغل در سراسر کشور ایجاد خواهد شد.
وی درباره آخرین وضع جشنواره فیلم فجر نیز افزود: گزینههایی برای سمت دبیری این جشنواره در نظر داریم که توسط متخصصان و مدیران سینمایی و فرهنگی امتیازاتی به آنها داده شد و گزینه نهایی شنبه اعلام میشود.
وی درباره تغییرات این جشنواره گفت: تغییراتی در رویکرد و بخشهای اهدا جوایز این جشنواره داریم که دبیر آن را اعلام خواهد کرد.