شبکه فرانس 24؛
تولید خودروی برقی مقرون به صرفه نیست
اگر دو مشکل استخراج لیتیوم و تولید آن در کارخانه را با هم در نظر بگیریم، تولید خودروی برقی دو برابر آلاینده تر از یک خودروی متعارف با سوخت حرارتی است.
به گزارش
سرویس بین المللخبرگزاری
صدا و سیما، کارشناسان می گویند خودروهای برقی با توجه به آنکه باطری آنها از عنصر کمیاب لیتیوم ساخته می شود، عنصری که بسیار گران است و بازیافت این نوع باطری ها کار بسیار دشواری است، تولید انبوه آنها به صرفه نیست.
شبکه خبری فرانس 24 در گزارشی به موضوع تولید خودروهای برقی و مشکلاتی که سر راه آن وجود دارد پرداخت و اعلام کرد چند وقت پیش یکی از همین خودروهای برقی به نام «اکسیونا» توانست مسیر اتومبیل رانی پاریس-داکار را بدون استفاده از یک قطره بنزین طی کند. این مسیر حدود 9 هزار کیلومتر است. در این مسیر ، کامیون های حامل ژنراتور برق، خودرو مسابقه ای «اکسیونا» را همراهی می کردند تا هر زمان برق آن تمام شد، آن را شارژ کنند.
به هر حال روند برقی شدن شبکه حمل و نقل ما در حال پیشرفت است. شرکت تسلا آمریکا تاکنون میلیاردها دلار برای تولید خودروهای برقی سرمایه گذاری کرده است. این شرکت در نظر دارد تا سال 2020 هر سال 500 هزار دستگاه خودروی برقی تولید کند. در همین سال چین در نظر دارد پنج میلیون دستگاه خودروهای برقی تولید کند و اگر این کار را انجام دهد جایگاه نخست را از نظر استفاده از خودروهای برقی در جهان در اختیار خواهد گرفت. چین با تولید خودروهای برقی ارزان قیمت تلاش می کند بازار این نوع خودرها را در جهان در دست گیرد.
خودروهای برقی با توجه به اینکه آلودگی برای محیط زیست ندارند و سلامت جامعه را به خطر نمی اندازند جایگزین خیلی خوبی برای خودروهای با سوخت بنزینی و گازوئیلی کنونی هستند. اما پرسشی که اکنون مطرح می شود اینکه پس چرا به تولید انبوه نمی رسند که مشکل کنونی زیست محیطی از بین برود؟
نخستین دلیل آن است که تولید این نوع خودروها بسیار گران است. به عنوان مثال برای تولید یک خودروی برقی مدل رنو باید به طور میانگین 20000 یورو هزینه کرد. بنابراین با این قیمت همه مردم نمی توانند از آن استفاده کنند.
دوم برای ساخت باطری آن باید از عنصر لیتیوم استفاده کرد که آن را باید از معادن و ذخایر شورابه ای(شوره زارها) استحصال کرد. از طرفی این عنصر به طور کمیاب در طبیعت یافت می شود. برخی از معادن لیتوم در استرالیا، آرژانتین، شیلی و بولیوی قرار دارند. از همین رو ،همین کشور ها نیز روی این عنصر سرمایه گذاری کرده اند.
اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی در سخنانی در جمع کارگران معدن لیتیوم کشورش گفت ما در آینده ای نزدیک، یک صنعت بزرگ تولید لیتیوم در بولیوی ایجاد خواهیم کرد. بولیوی از آن زمان به بعد تصمیم می گیرد، که قیمت لیتیوم و باطری های لیتیومی در جهان چه میزان باشد.
سومین مشکلی که در این خصوص وجود دارد تولید باطری لیتیومی در کارخانه ها است. اگر دو مشکل استخراج لیتیوم و تولید آن در کارخانه را با هم در نظر بگیریم تولید یک خودروی برقی دو برابر آلاینده تر از یک خودروی متعارف با سوخت حرارتی بنزین و گازوئیل است.
مشکل دیگر اینکه شارژ باطری این نوع خودروها باید از چه منبعی از انرژی تامین شود؟ از ذغال سنگ، انرژی هسته ای یا انرژی های برگشت پذیر مانند انرژی بادی یا خورشیدی؟ چون میزان تولید گاز کربنیک استفاده از این نوع انرژی ها بدون شک یکسان نخواهد بود.
کارشناسان شاخصی را برای میزان آلایندگی خودروهای متعارف با خودروهای برقی یا غیر متعارف تعیین کرده اند. بدین ترتیب که خودروهای با سوخت بنزینی و گازوئیلی در هر کیلومتر پیمایش، بین 140 تا 210 گرم گاز کربنیک تولید می کنند.
حال آنکه یک خودروی برقی که با انرژی هسته ای باطری آن شارژ شود و در واقع بهترین نوع خودروهای برقی به حساب می آید بین 15 تا 30 گرم گاز کربنییک درهر کیلومتر پیمایش مصرف می کند. اما اگر باطری خودروهای برقی بخواهد با برق ناشی از مصرف ذغال سنگ شارژ شود این نوع خودروها به طور غیر مستقیم در هر کیلومتر پیمایش بین 120 تا 140 گرم گاز کربنیک تولید می کند.
بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد: درست است که خودروهای برقی خودشان هوا و محیط زیست را آلوده نمی کنند اما اگر منابع تامین برق آنها را در نظر بگیریم آنها نیز آلاینده هستند اما نسبت به خودروهای با سوخت حرارتی(بنزین و گازوئیل) کمتر آلایندگی دارند.
مشکل دیگری که خودروهای برقی دارند اینکه زمانی که باطری آنها از کار افتاد، با باطری آنها باید چه کار کرد. چون بازیافت این نوع باطری ها که با عنصر لیتیوم ساخته می شود کار بسیار دشواری است. همه این مسائل چالش هایی را پیش روی دانشمندان در دهه های آینده قرار داده است. شاید آنها باید از این به بعد به فکر تولید خودروهایی باشند که بیشتر با انرژی های برگشت پذیر کار کنند.
گیوم برتریه مدیر تجاری خودروهای برقی شرکت مشترک رنو- نیسان که از سال 2010 تاکنون 400 هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی را در جهان فروخته است در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان تولید گاز کربنیک خودروهای برقی را کاهش داد می گوید یکی از این راهها این است که کارخانه هایی در جهان ایجاد کنیم که با سوخت پاک و برگشت پذیر کار کنند. یعنی باید در دراز مدت ما کارخانه هایی را در کشور ایجاد کنیم که در زمینه تولید گاز کربینک تقریبا خنثی باشند.
به عنوان مثال در این خصوص می توان از صفحات خورشیدی استفاده کرد.وی درباره باطری خودروهای برقی فرسوده می گوید اولا باید ما به بهترین نحو از این باطری ها استفاده کنیم. یعنی نباید از آنها در خودروهای که ظرفیت پایینی دارند استفاده کرد.از طرفی می توان از آنها برای ذخیره سازی انرژی در خانه استفاده کرد.