رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در مصاحبه ا ختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه رعایت قوانین و ارتقای فرهنگ ترافیکی برای صرفه جویی در زمان، انرژی و حفظ امنیت مالی و جانی ضروری است ، گفت: این طرح با بهره گیری از امکانات سخت و نرم افزاری می تواند سبب کاهش آمار بالای حوادث رانندگی شود.
به گفته حمید رضا مومنی به ازاء هر تصادف منجر به فوت، 10 نفر حادثه می بینند و 30 نفر تا دوماه و بعضا تا دوسال طول درمان دارند که رانندگی ایمن می تواند خسارتهای بعدی را به ویژه در حوزه نیروی انسانی به حداقل رساند.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزیها در اجرای این طرح به حدود یکسال و نیم قبل با همکاری کامل پلیس راهنمایی و رانندگی کشور باز می گردد تا ابتدا با طراحی و نصب پلاک مختص مناطق آزاد تمام وسایل نقلیه قشم ممیزی شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: این طرح به گونه ای تعریف شده تا خودرویی اگر با مجوز یک ماهه وارد سرزمین اصلی می شود چنانچه پس از زمان مقرر بازنگردد از طریق راهور به همه سیستم های نظارتی راهنمایی و رانندگی اعلام می شود و خودروی غیرمجاز تشخیص و به سرعت متوقف شود که نشان می دهد با چنین سامانه ای تا چه اندازه می توان سرعا به سرقت و هرگونه تخلف رانندگان این خودروها رسیدگی کرد.
وی گفت: یکی از مزیتهای پلاک طراحی شده ملی بودن آن است که خودرو می تواند بدون تغییر پلاک وارد سرزمین اصلی شود و تمام مقررات سرزمینی برای خودروی خروجی از قشم هم قابلیت اجرا داشته باشد.
مومنی با بیان اینکه اجرای آزمایشی این طرح ملی در قشم می تواند برای کل کشور تعمیم
داده شود ، گفت: قشم بزرگترین جزیره کشور محسوب است و هم مجموعه ای از سامانه حمل و نقل و رفتارهای مختلف ترافیکی را در خود دارد ، قشم به تعداد جوانهایش موتور سوار دارد که بیش از 90 درصد آنها فاقد گواهینامه و وسایل نقلیه آنها بدون معاینه فنی است و مسائل ایمنی هم رعایت نمی شود.
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم گفت: از آنجا که تعداد زیادی از این موتورسواران را دانش آموزان تشکیل می دهند ، تلاش می کنیم با همکاری آموزش و پرورش امور آموزشی را از این حوزه ساماندهی کنیم که از رهگذر آن بیش از 30 درصد طرح اجرا می شود.
وی تصریح کرد: علاوه بر این یکی از مشکلات عمده ما در قشم سرعت غیرمجاز است، که منجر به حوادث ناگواری می شود و از آنجا که صرف کار فرهنگی یا نصب تجهیزات نمی تواند رافع این مشکلات باشد، سبدی از امکانات سخت و نرم افزاری و آموزش در نظر گرفته ایم تا رفتارهای ترافیکی افراد مدیریت شود و تصادفات جاده ای ما به حداقل برسد.
مومنی گفت: قشم 149 هزار نفر جمعیت دارد که 30 درصد در شهر و مرکز آن ساکن هستند با حدود 20 هزار و 500 دستگاه انواع وسیله نقلیه شماره گذاری شده که 14 هزار دستگاه از این تعداد خودرو سواری است.
این مقام مسئول اظهار داشت: برای تبدیل قشم به پایلوت ترافیکی علاوه بر آموزش و افزایش آگاهی به ارتقای زیرساخت های ترافیکی همچون دوربین های کنترل سرعت و تردد شمار، علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ های هشدار دهنده ترافیکی، اصلاح هندسی معابر، افزایش پارکینگ و... نیازمند هستیم و در همین چارچوب دو اتوبان از درگاهان تا لافت و دیگری از فرودگاه به دریا در حال ساخت داریم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر لزوم همه گیر شدن فرهنگ رعایت قوانین و مقررات، افزود: برای اثربخشی فعالیت های فرهنگی علاوه بر استفاده از سیاست های تنبیهی باید از سیاست های تشویقی نیز استفاده شود و به عنوان مثال ما از مبادی ، ورود رانندگان را رصد می کنیم و هنگام خروج همه جریمه متخلفان دریافت می شود، ضمن آن که از ورود مجدد رانندگان پرخطر به طور جدی جلوگیری به عمل می آید.
وی با تاکید بر اینکه طرح قشم، شهر نمونه ترافیکی تا آخر سال کامل اجرا می شود ، گفت: هر سال از جاذبه های جزیره قشم صدها هزار گردشگر بازدید می کنند که همین هم می تواند طرح نمونه ای برای ارتقای فرهنگ ترافیکی انتخاب مناسبی باشد.