
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد لاهوتی گفت: گرچه رایزنهای اقتصادی با حکم ماموریت سازمان توسعه تجارت و از جانب سازمان توسعه تجارت اعزام میشود، اما عملا شاهد هستیم که به دلیل اینکه آنها کارمند وزارت امور خارجه نیستند اختیارهای زیادی ندارند وناهماهنگی میان این چند نهاد به وجود میآید
رییس کنفدراسیون صادرات ایران درباره مشکل تعامل تجاری ایران با عراق اظهار کرد: کشورها در سراسر دنیا برای تجارت خود تعریفی متفاوت از قوانین، شرایط و استانداردها دارند که تعرفههای واردات و صادرات هم جزئی از آن است، لذا عراق هم به عنوان یک کشور مستقل اخیرا سیاستهای جدیدی در امر تجارت تعیین کرده که جزئی از تصمیمات تجاری آن کشور است.
محمد لاهوتی با اشاره به سیاست هایی که عراق اخیرا در تجارت خود در پیش گرفته، ادامه داد: عراق طی نامهای به سفارت ایران در آن کشور، بخشنامه اصلاحات قوانین گمرکی کشورش را اینگونه ابلاغ کرده که کالاها و محصولات ایرانی باید با نام ذینفع وارد عراق شوند و بر روی هر یک از کالاها و محصولات ورودی جمله معاف از پرداخت عوارض گمرکی- مالکیت کالا و غیرقابل فروش بودن به صورت کاملا واضح درج شود.
همچنین کالاها و وسایل ورودی باید از نظر کمیت و نوع محصول مرتبط با رشته فعالیت واردکننده باشد.
لاهوتی تاکید کرد: قوانین و موارد مذکور منطبق با سیاستها و اختیارهای داخلی عراق است و نمیتوان به آن اشکال گرفت که چرا چنین تصمیمی را گرفته و قابل انتقاد نیست، اما تا چه میزان دیپلماسی اقتصادی، سفارتخانه و رایزنها میتوانند مشکلات را به حداقل برسانند اهمیت دارد که متاسفانه در این بخش هم ضعف داریم.
یئیس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه کرد: البته رایزن کشور ما در عراق یکی از رایزنهای توانمند و کارآمد است، اما مسائل داخلی کشور عراق باعث سختی صادرات و واردات به این کشور شده است.
لاهوتی خاطرنشان کرد: بازتابهای خبری وجود دارد که حاکی از تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه است که اخیرا شخص وزیر آن را اعلام کرده و اگر این معاونت مجددا احیا شود بسیاری از تضادها قبل از اینکه به مشکل تبدیل شود در نطفه حل میشود و همچنین مشکل هایی که طی نبود این معاونت به وجود آمده هم رفع میشود.
وی در پاسخ به اگزیم نیوز مبنی بر اینکه حلقه گمشدهای در جریان عدم اطلاع رسانی درست وجود دارد و چطور میتوان پیش از آنکه خلاء وجود حلقه ارتباطی بین صادرکنندهها و قانون گذاران روی صادرات تاثیر بگذارد از این مسئله جلوگیری کرد، گفت: مقررات به محض اینکه وضع شود بالافاصله ابلاغ میشود و تا قبل از تصویب کسی از موضوع آن اطلاعی ندارد، اما رایزنها در مورد پیش گیری و پیش روی برخی از تصمیمات موثر هستند و با ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه مسئول مستقیمی پیدا میکند.
لاهوتی درباره جذب بازار عراق و با مدنظر قرار دادن این نکته که تعداد دفاتر تجاری ایران نسبت به ترکیه کمتر است، گفت: تعداد دفاتر مهم نیست بلکه عملکرد آنها حائز اهمیت است، هرچند که ترکیه با حضور پررنگ خود نشان داده که دفاتر تجاری در رونق و جذب بازاری ماندگار موثر است، اما کشور ما در گام نخست باید به عملکرد و موضوعات اساسی تری بپردازد.