کتاب نقش «معلم در تربیت دینی» نوشته زهرا رمضان پور گلیرداز معلمان تلاشگر شهرستان ری به همت انتشارات سمیع به چاپ رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، در بخشهایی از این کتاب درباره ویژگیهای معلم می خوانیم:الف: برخورداری از سلامت جسمی و روانی:کسی که عهدهدار شغل مشکل و طاقتفرسای معلمی میشود باید ازنظر روانی و عاطفی متعادل باشد. در غیر این صورت ممکن است با کوچکترین اشتباه و خطا شاگردان با یک عمل بیجا و نابهنگام آنان، بهشدت عصبانی شود و از شیوه عدل و انصاف عدول کند و در نتیجه آموزش و پرورش از مجرای صحیح خود خارج شود. بدیهی است که معلم افسرده، مضطرب مأیوس، ستیزهجو و تندخو نمیتواند نشاط، امنیت خاطر و ثبات را در کلاس درس و محیط آموزشی و پرورشی به وجود آورد.ب: پای بندی به ارزشها و اصول انسانی و اجتماعی:یکی از هدفهای مهم پذیرفتهشده در هر نظام آموزش و پرورش، دین است که ارزشهای معنوی و اخلاقی و اجتماعی جامعه را به کودکان و نسل آینده انتقال دهد. لازمه راهبرد به این هدف به اعتقاد و ایمان معلم به این ارزشها بستگی دارد بهعبارتدیگر میزان پای بندی و اعتقاد معلم به ارزشهای جامعه در رفتار و گفتار و کردار وی منعکس میشود.از طرفی چون جامعه معلم را نماینده خود در انتقال تعلیم و ارزشها و معتقدات و اصول انسانی و اجتماعی به نوباوگان خویش میداند، توقع و انتظارش از معلم در رعایت این اصول بیش از کسان دیگر است. همه مردم حتی خود معلمان آرزو دارند که سرمشق و الگو فرزندان آنان نمونه برازندهای از انسانیت و عضو شایستهای در اجتماع باشد. این است که انتظار دارند معلم به صفات عالی انسانی مانند راستگویی، وظیفهشناسی، پاکدامنی و تقوا، شهامت، شجاعت و عدالت آراسته گردد.افرادی که معلمی را بهعنوان حرفه برای خود انتخاب میکنند داری ثبات عاطفی و توانایی سازگاری بیشتر با مردم هستند معلمان بیش از سایر مشاغل روی برقراری مناسبات شخصی به کمک دیگران کار کردن به مردم و بودن با آنان تأکید میکنند؛ و غالباً افراد اجتماعیتری میباشند و به ارزشهای معنوی و اخلاقی جامعه پای بندی بیشتری از خود نشان میدهند.ج: برخورداری از استعدادها و قوای ذهنی نسبتاً خوب:طبیعت کار معلمی ایجاد میکند که او در درجه اول حافظه قوی داشته باشد تا بتواند هم معرفت و دانش بشری را که درواقع ابزار اصل و اساسی کار وی است کسب کند و هم جریانات و امور مربوط به کلاس و شاگردان را به خاطر بسپارد و به یاد آورد. معلمی که در چند جلسه اول کلاس درسی بتواند اسامی شاگردان خود را یاد بگیرد و آنان را به اسم بخواند، با این کار میتواند اطمینان و اعتماد شاگردان را به گفتههای خود نیز جلب کند؛ و در نظر کودکان، فرد توانا و باارزش و مسلط به کار خود جلوهگر شود. معلم علاوه بر برداشتن حافظه خوب و وفادار، باید از هوش نسبتاً خوبی نیز برخوردار باشد.کتاب نقش «معلم در تربیت دینی» کتاب دارای 48 صفحه و در در قطع رقعی روانه بازار نشر شده است.