عروسکهای بومی، راهی برای آموزش فرهنگ به کودکان
استفاده از عروسکهای بومی بهترین راه برای ارتباط و آموزش فرهنگ به کودکان است.
![](/files/fa/news/1396/5/23/1267866_365.jpg)
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یک عروسکساز معتقد است که جشنواره اسباببازی باید معرفی و حمایت از عروسکهای بومی را جدی بگیرد.
ثنا راد، عروسکساز و تصویرگر کتاب کودک گفت: جشنواره اسباب بازی اتفاق بزرگی است و تأثیر زیادی بر جامعه میگذارد، بنابراین باید زمینه خوبی برای معرفی عروسکهای دستساز بومی فراهم آورد.
راد ادامه داد: عروسکهای بومی بخش بزرگ و مهمی از فرهنگ هر کشوری را تشکیل میدهد و بهترین راه برای ارتباط و آموزش فرهنگ به کودک است؛ بنابراین خوب است که مدیران این جشنواره معرفی و حمایت از این هنر را جدیتر بگیرند و برای آن برنامهریزی بلند مدت داشته باشند.
وی درباره شیوه این حمایتها گفت: جشنواره میتواند با برگزاری کارگاهها، کودکان را در ساخت و یادگیری این هنر سهیم کند و با تولید انبوه و با کیفیت نقش مؤثری در بقاء و حفظ عروسکهای بومی داشته باشند.
این هنرمند در پاسخ به این سؤال که اغلب عروسکهای بومی کاربرد اسباببازی ندارند، درباره کاربردی کردن آنها افزود: شاید این نوع عروسکها را بیشتر نماد یک کشور بدانیم تا اسباببازی، ولی میتوان با تغییر و به کارگیری ایدههای خاص آنها را به اسباببازی نزدیکتر کرد.
راد ادامه داد: با تغییرهای اندک، این عروسک کاربرد بیشتری برای مخاطب خواهند داشت، ضمن آنکه جنبه اقتصادی هم برای تولید کنندگان و حامیان ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین در این راه نه تنها کانون بلکه خیلی از ارگانها و نهادهای دیگر باید همراه شوند.
وی در پایان دیدگاه خود نسبت به جشنواره را به عنوان یک مخاطب این طور مطرح کرد: من به عنوان یک مخاطب تنها توقع من ارائه خوب و با کیفیت محصولات است، زیرا جشنوارههایی از این دست با مخاطب حساسی سر و کار دارد. هر اشتباهی اعم از ارائه نامناسب از سوی تولید کنندگان تأثیرهای نامطلوبی روی مخاطبان امروزی خواهد داشت.
سومین جشنواره ملی اسباببازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ کار خود را در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری آغاز میکند.