به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمدرضا حسین زاده افزود : بانک ملی ایران همسو با تاکیدات دولت محترم برای حمایت از بخش تولید تلاش کرده است تا بستر مساعدتری را برایوصول مطالبات معوق این بخش به وجود آورد.
وی گفت : بانک ملی ایران از سال 1390 تاکنون با برنامه ریزی های گسترده ای تلاش کرده است تا نسبت به کاهش میزان معوقات بانکی تلاش کند. برنامه های مختلفی به اجرا گذاشته شد و در نتیجه بانک ملی ایران موفق شد تا میزان مطالبات خود را با یک شیب نزولی مطلوب کاهش دهد اما نکته مهم این است که این موفقیت بدون اعمال فشار به بخش تولید به دست آمده است.
حسین زاده گفت : از ابتدای اجرای برنامه کاهش مطالبات معوقات در بانک ملی ایران،در نظر داشتن مشکلات بخش تولید همواره از اصول خدشه ناپذیر هیات مدیره این بانک بوده است. این بانک در راستای تاکیدات دولت و نگاهی که در اقتصاد مقاومتی به بخش تولید وجود دارد حمایت از بخش تولید را بر خود فرض می داند.
وی افزود : نگاه برنامه اقتصاد مقاومتی به بخش تولید،نگاهی تشویقی و حمایتی است و در این راستا دولت محترم تلاش داشته است تا سیاست های شبکه بانکی کشور را به سوی حمایت از تولیدکنندگان هدایت کند.
حسین زاده اظهار داشت : بانک ملی ایران نیز به این منظور تلاش کرده است که با توجه به مشکلات فراروی تولیدکنندگان، از ظرفیت های قانونی موجود استفاده کرده و زمینه مناسب تری را برای وصول مطالبات آن ها فراهم کند که تاکنون تعاملات خوبی در این باره صورت گرفته است.
در این زمینه بانک ملی ایران به منظور حمایت از این بخش تلاش دارد مساعدت های لازم را در چارچوب اختیارات قانونی به عمل آورد تا بستر مناسب تری برای بازپرداخت مطالبات این قشر از فعالان اقتصادی کشور فراهم شود.
مدیرعامل بانک ملی ایران تاکید کرد : اگرچه به دلیل استفاده برخی از تولیدکنندگان از تسهیلات دریافتی در بخش های بازرگانی نمی توان به طور دقیق میزان معوقات بخش تولید را مشخص کرد اما برآوردها نشان می دهد که حدود 40 درصد معوقات بانک ملی ایران متعلق به بخش تولید است که سهم مهمی از معوقات این بانک را تشکیل می دهد.
وی همچنین گفت : از سوی دیگر این بانک موفق شده است که از سال 1390 سالانه 35 تا 40 هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق خود را به صورت نقدی وصول کند.بنابراین باید توجه داشت که هم سهم بخش تولید از مطالبات معوق زیاد است و هم مطالبات وصول شده با لحاظ کردن تعاملات با بخش تولید به دست آمده است.
در این باره تلاش شده است تا از روش های مختلفی برای تعامل با بخش تولید استفاده شود.برخی از این مطالبات برای تولیدکنندگانی که واجد شرایط بوده اند، تقسیط مجدد شده و برخی دیگر از مطالبات معوق به روش های دیگر وصول شده است.
بانک ملی ایران؛ ایفای وظایف حاکمیتی و پیشرو در توسعه سرویس های نوین
در دنیای امروز بانک ها کانالهای اینترنتی را از بخش تجاری خود مجزا نمی دانند و این راههای ارتباطی را به عنوان یک جزء یکپارچه با استراتژی گزینه انتخاب مشتری "کِی، کجا، و چگونه" در نظر میگیرند.
مسعود خاتونی،عضوهیات مدیره ومعاون فناوری اطلاعات وشبکه ارتباطات بانک ملی ایران با بیان این مطلب گفته است : جابجایی مشتریان از کانالی به کانال دیگر ( ATM، تلفن بانک، اینترنت بانک، همراه بانک و اپلیکیشن های بانکداری اجتماعی) با بهینگی و سهولت انجام می شود. این استراتژی باعث میشود مشتریان خسته و ناامید نشوند، به بانک وفادار بمانند و به استفاده از محصولات و سرویسهای مختلف بانک تشویق شوند.
در خصوص خدمات مشتریان، مدیران بانک ملی ایران معتقدند که افزایش سود، همیشه به معنی خدمات با کیفیت نیست، اما کیفیت سرویس، همواره با افزایش سود همراه است. هدف ما این است: « ما میخواهیم همه نیازهای مالی مشتریان خود را مرتفع کنیم، برای موفقیت مالی به آنها کمک کنیم و اولین ارائه دهنده خدمات مالی در همه بازارها باشیم.». ما برای این کار یک مدل کسب و کار مشتری محور را در دستور کار خود قرار داده ایم، نه یک مدل محصول محور. راه اندازی و تکمیل سامانه بام و ایجاد و توسعه اینگونه محصولات مانند ورود به اپلیکیشن شبکه اجتماعی شواهدی از این دست هستند.
برای رسیدن به این اهداف نیازمند تغییراتی در سطح بانک بوده و هستیم که بخشی از آن انجام شده است. ایجاد تیم های مدیریتی پویا، جوان گرایی و استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و استارت آپ ها در کنار مدیریت ریسک پایدار از جمله اقداماتی بوده که طی چند سال گذشته در بانک ملی ایران انجام شده است. همه این اقدامات با چشمانداز و فرهنگ بانک مطابقت داشته و می تواند آینده درخشان تری را برای بانک ملی ایران رقم بزند.
در چند سال گذشته بویژه در سال اخیر از نوآوریهای فناورانه برای توسعه و بهبود خدمات مالی آنلاین استفاده شده است و فاصله ای را که بانک ملی ایران با بانک های پیشرو در این حوزه داشته است کاهش داده و حتی در برخی موارد گوی سبقت را از آنها ربوده است و به آنچه در شان بانک ملی ایران است، نزدیک شده است. این نوآوری ها متمرکز بر افزایش ارزش برای مشتریان بوده است و سرویسهای جدیدی را برای آنها تولید می کند. علاوه بر اپلیکیشن شبکه اجتماعی بله و توسعه سامانه بام، ایجاد سامانه پرداخت عوارض الکترونیکی خروج از کشور و خرید تجهیزات جدید VTM ، Kioskو CRM نمونه ای از این نوآوری هاست.
توسعه سرویس های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند بانک ملی ایران را به عنوان بانک پیشرو در عرصه نوآوری و فناوری مطرح کند. کسب این عنوان و پیشروی در مسیر درست دارای اهمیت بالایی برای این بانک است. افزایش مشتریان آنلاین یکی از کلیدیترین اجزای راهبردی بانکداری بانک ملی ایران است؛ توسعه و نوآوری در ایجاد حساب بانکی آنلاین، خدمات
جدید و بهبود یافته، افزایش کارایی وب سایت و فرایندهای سادهتر و بهینهتر میتواند وفاداری مشتریان فعلی و ایجاد مشتریان جدید را تضمین کند.
مسیری که بانک ملی ایران برای توسعه سرویس های جدید طی می کند، پیچیده تر و سخت تر از بانک های دیگر است، زیرا این بانک وظایف حاکمیتی و الزام به سرویس دهی در نقاط دورافتاده و کمتر برخوردار را نیز برعهده دارد و در کنار توسعه ابزارهای جدید، باید در اندیشه توسعه ابزارهای الکترونیکی در نقاط محروم و کمتر برخوردار بدون توجه به سود و منفعت اقتصادی نیز باشد.
یکی از اهداف این بانک ارائه بهترین سرویس بانکی به تمام مردم ایران است و این امر را با همکاری راهبردی با سایر بانک ها و دیگر بازیگران بازار پولی و مالی کشور ممکن می داند. بانک ملی ایران همکاریهای راهبردی با سایر بانکها، شرکتهای ارتباطی، شرکت های پرداخت و فین تک ها و گروه های استارت آپی را در دستور کار خود قرار داده و بهترین محصولات و خدمات را برای رفع نیازهای مشتریان خواستار است. ما سعی میکنیم با سرمایهگذاری در فناوری و کانالهای توزیع جایگزین، خود را به مشتریان نزدیکتر کرده و پیشرو در کیفیت خدمات مشتریان باشیم. علاوه بر توسعه خلاقانه، محصولات مشتری محور، به کارگیری فناوری بهروز و ارائه خدمات با بالاترین استانداردها توسط متخصصانی که دانش خود را همواره بهروز نگه میدارند از موضوعات مورد توجه این بانک است.
مشتریان و هموطنان عزیز بزودی شاهد ارائه محصولات و خدمات نو و خلاقانه بانک ملی ایران خواهند بود که در روزهای آتی بیشتر به اطلاع آنها خواهد رسید.
جایزه بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد چگونه به بانک ملی ایران رسید؟
بانک ملی ایران به تازگی تندیس جایزه بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را دریافت کرده است، اما این اتفاق چگونه رخ داد؟
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، الزامات قوانین بالادستی از قبیل سیاستهای کلی نظام، برنامههای توسعهای کشور، برنامه عملیاتی اصلاحات اداری ابلاغی هیات محترم وزیران، مفاد سند راهبردی وزارت اقتصاد (شاخص مهم در ارزیابی بانکها) و پیگیریها و تاکیدات جدی مدیرعامل بانک و همچنین سایر الزامات فنی موجود، موجب شد بانک ملی ایران به دنبال برقراری ارتباطی شفاف میان برنامههای عملیاتی و استراتژیهای بانک، تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد، محاسبه قیمت تمام شده خدمات در هر بخش، اتصال میان اهداف و بودجه بانک و واحدهای زیرمجموعه آن باشد.
در همین راستا پروژه بودجهریزی برمبنای عملکرد جزو برنامههای تحول بانک قرار گرفت و در ادامه مصوبه هیات مدیره برای عملیاتی کردن آن اخذ و به اداره کل تحقیقات و برنامهریزی جهت اجرا ابلاغ شد.
بانکها با توجه به محدودیت درآمد خود و برای گسترش سطح خدمات و توسعه فعالیتها، ناگزیر به تغییر رویکردهای نظامهای برنامه و بودجهای هستند.
بر این اساس بانک ملی ایران وفق بند ج ماده 16 قانون مدیریت خدمات کشوری ضمن تعیین اهداف، برنامهها، فعالیتها و شاخصهای عملکردی نسبت به انعقاد تفاهمنامه بودجهای با مدیران واحدهای مجری بر اساس حجم فعالیتها و خدمات و قیمت تمام شده آنها اقدام کرد.
بانک تلاش کرد با این شیوه تخصیص، اهداف استراتژیک و بلند مدت را به اهداف عملیاتی سالانه و نیز به هزینههای مربوط به دستیابی به این اهداف پیوند بزند.
پس از دریافت بازخوردهای انجام پایلوت اول مراحل مختلف بودجهریزی بر مبنای عملکرد و به منظور افزایش بهرهوری و استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول، لازم بود تفاهمنامه ای با مدیران واحدهای مجری بر اساس حجم فعالیتها و خدمات و قیمت تمامشده آن و تعیین تعهدات طرفین در واحدهای بانک منعقد شود.
بر این اساس ادارات امور شعب غرب تهران، اصفهان و مازندران به عنوان پایلوت دوم طرح انتخاب و مراحل مختلف آموزشی، استقرار سامانه، ورود اطلاعات مالی و غیر مالی به سامانه، زمانسنجی فعالیتها، قیمت تمام شده خدمات و تهیه الگوی تفاهمنامه و ... در واحدهای مذکور عملیاتی شد.
تفاهمنامه مورد نظر مبنای شورای راهبردی بودجهریزی بر مبنای عملکرد سازمان مدیریت و برنامهریزی وقت قرار گرفت و به همه موسسات و سازمانهای دولتی برای اجرا ابلاغ شد.
هم اکنون مراحل تأیید فرایند کار توسط مراجع ذیصلاح در حال انجام است و پس از آن پروژه مذکور در همه واحدهای بانک اجرایی خواهد شد.