به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ داود کشاورزیان رئیس سامان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص شرایطی که باعث شد این طرح در کشور اجرا شود و ضوابطی که باید رانندگان و شرکتها رعایت کنند ، گفت: در طرح شبکه سیر همنام شرکتها و رانندگانی که میخواهند در زمینه حملونقل مسافر فعالیت کنند موظف هستند در یکی از شرکتهای مادر نامنویسی و قرارداد منعقد کنند. ازاینرو دیگر رانندگان اتوبوسها نمیتوانند به اختیار خود و توافق با چند شرکت و تعاونی از شهری به شهر دیگر و ازآنجا به مقصد دیگر اقدام به جابجایی مسافر کنند.
وی افزود : همچنین رانندگان دیگر نمیتوانند به اختیار خود برای جذب مسافر به تعاونیهای موجود در پایانهها مراجعه کنند بلکه در طرح شبکه سیر، آنها طبق برنامه مشخص و معین از مسیر و مقصدی که قرار است اقدام به جابجایی مسافر کنند از قبل آگاه هستند.
ضمن اینکه طبق این طرح شرکتها باید با رانندگان تحت طرح شبکه خود قرارداد معین و مشخصی امضا کنند که این اقدام بهمنزله پذیرش و گزینش رانندگان از سوی شرکتها میشود و گواهی میدهد که راننده از لحاظ فنی، رفتاری، اخلاقی صلاحیت کافی دارد.
کشاورزیان گفت : اتوبوسها نیز باید برای برقراری سرویس در نقاط مختلف طبق قرارداد با شرکتها از نظر مشخصات فنی مورد تائید قرار گیرند تا از این طریق شرکتها بتوانند برای اتوبوسهای خود صورتوضعیت صادر کنند. شاهبیت شبکه سیر همنام این است که رانندگان و اتوبوسها فقط میتوانند در قالب یک قرارداد با یک شرکت به صورت واحد همکاری کنند و اگر تمایلی به ادامه همکاری با یکدیگر را نداشتند، قرارداد خود را لغو و راننده برای ادامه همکاری با شرکت دیگری قرارداد منعقد کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تأثیر طرح شبکه سیر همنام بر ارتقا ایمنی بیان داشت: به دلیل امکان ارزیابی شرکت و ثبت تصادفات اتوبوس، تأخیر، تعجیل، نحوه عرضه بلیت، ارتقا خدمات و صدور صورتوضعیت برای راننده و خودروی شناختهشده شاهد ارتقا ایمنی خواهیم بود؛ زیرا تخلفات و تصادفات به نام شرکت ثبت میشود و از این بابت شرکت تلاش میکند تا برای کسب رتبه بیشتر خدمات ایمنی سفرها در شبکه سیر خود را افزایش دهد.
در صورت توجه به پیشینه و آسیب شناسی طرح شبکه سیر همنام، یکی از ارکان مهم بخش حمل و نقل مسافر جادهای شرکتهای مسافربری هستند. شرکت مسافربری در قبال حقالزحمه دریافتی از مسافر مسئولیت سفر از ابتدا تا انتها را بر عهده دارد و مکلف است با مدیریت مناسب، سفری ایمن و با خدمات مطلوب را برای مسافران فراهم کند.
در گذشته تعداد محدودی شرکتهای مسافربری در سطح کشور وجود داشتند که این امر را بر عهده داشتند و با توجه به اینکه خود رأساً سرمایهگذار در بخش تأمین ناوگان و دارای نام و نشان معروف و معتبر در میان مشتریان بودند هم خدمات مطلوبی را ارائه می کردند و هم برای جلب و جذب مشتری با یکدیگر رقابت سالمی داشتند.
این شرکتها دارای شبکه گسترده تحت مدیریت خودشان در شهرستانها بوده و در نزد مردم نیز کاملاً شناختهشده بودند.
در چهار دهه گذشته به لحاظ سیاستهای اتخاذشده کمیت شرکتهای جدید مسافربری دارای تعداد ناوگان محدود و ناکافی در کشور افزایش یافت به نحویکه از تعداد چند ده شرکت مسافربری در سطح کل کشور در دهه 50 به تعداد بیش از 1500 شرکت مسافربری در سال جاری بالغ شد و متقاضیان بدون سرمایهگذاری کافی در این بخش فعال شدند.
در طرح شبکه سیر همنام شرکتهای حملونقل از طریق انتخاب نام واحد با یکدیگر یک شبکه را تشکیل میدهند که این شبکه دارای امکانات کلیه اعضاء آن ازجمله ناوگان، بازار تقاضا، اعتبار و شهرت، تجهیزات و غیره است و کلیه اعضاء شبکه نیز از کلیه امکانات اشتراکی آن بهرهبرداری می کنند.
این رویه موجب می شود شبکههای توانمند مسافربری در کشور تشکیل شوند و از آنجا که شبکهها برای بقاء خود نیازمند ایجاد و حفظ اعتبار در بین مردم و مشتریان هستند بنابراین سطح ایمنی و خدمات قابلارائه به مسافران را در قالب یک مکانیسم خودکنترلی افزایش خواهند داد.
از سوی دیگر با توجه به اینکه اعتبار شبکه مهمترین دستاورد و ضامن بقاء آن است ، هیچ یک از اعضاء شبکه مجاز به مخدوش کردن این اعتبار نیستند و هم اعضا خود را ملزم به حفظ اعتبار شبکه از طریق ارائه خدمات ایمن و مطلوب به مشتریان و همچنین رعایت مقررات و قوانین میدانند.