گردشگری حوزه ای درآمدزا و محرکِ صنعت توریسم
چهارمین استارتاپ دمو فن بازار ملی ایران در حوزه گردشگری، با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی ایران و پارک فناوری پردیس برگزار شد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، پیرو ماموریت مرکز فن بازار ملی ایران مبنی بر جذب سرمایه و بازاریابی ایده ها و محصولات نوآورانه، این رویداد با هدف به روز رسانی صنعت گردشگری و افزودن دانش و فناوری برای توسعه این صنعت در اتاق بازرگانی توسط مرکز فن بازار ملی ایران برگزار شد، تقویت و حمایت از کسب و کارهای نوآورانه، بهره وری بیش از پیش از بسترهای مجازی و رویارویی و مذاکره مستقیم صاحبین ایده با سرمایهگذاران از دیگر اهداف مهم این رویداد بود.
علی اکبریان، دبیر شبکه فن بازار ملی ایران بخشی از فعالیت های مرکز فن بازار ملی ایران را برای حاضرین اینگونه تشریح کرد: فن بازار ملی ایران به عنوان یک تسهیل گر و حامی دولتی که وظیفه توسعه بازار فناوری در کشور را به عهده دارد نزدیک به چهارده سال است با سه ماموریت عمده به سمت این هدف در حرکت است.
وی تصریح کرد: اولین ماموریت مرکز فن بازار ملی ایران توسعه بازار محصولات شرکت های دانش بنیان یا محصولات فناورانه با تمرکز روی ایجاد بازار و کمک به فروش محصولات است که در آن بخش برنامه ها و رویدادهای خاصی برگزار شده و می شود.
علی اکبریان در ادامه به دومین و سومین ماموریت این مرکز اشاره کرد و گفت: ارتقا فناوری صنایع از طریق انتقال تکنولوژی و فناوری های داخلی و خارجی، دومین ماموریت مرکز فن بازار ملی است و سومین ماموریت ما، جذب سرمایه برای ایده ها و نوآوری هاست.
وی در ادامه به تشریح برنامه های این مرکز در راستای جذب سرمایه پرداخت و متذکر شد: جذب سرمایه به دو شکل عمده صورت می گیرد، حالت اول بحث بازار دارایی فکری است که بستری برای فروش اختراعات و مصادیق مالکیت فکری از طریق مکانیزم فرابورس و عرضه اختراعات در بازار سرمایه است و حالت دوم برگزاری رویدادهای استارتاپ دمو است.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران افزود: در این رویداد، مرکز فن بازار ملی ایران قصد دارد تا با ماهیت ارائه کسب و کارها و بیزینس های نوآورانه، سرمایه گذاران و صاحبان استارتاپ را با هم مواجه کند تا در طی همین مواجه و آشنایی ها جذب سرمایه صورت بگیرد.
علی اکبریان در تشریح این دوره از استارتاپ دمو توضیح داد: این چهارمین رویداد استارتاپ دمو مرکز فن بازار ملی ایران و اولین رویداد استارتاپ دمو در حوزه گردشگری در کل کشور است، حوزه ای متنوع، دارای پتانسیل های زیاد و درآمدزا که محرکی برای صنعت توریسم کشور هم به شمار می آید.
بیست و پنج ایده دریافتی از سمت استارتاپ ها و ایده پردازان این صنعت نتیجه انتشار فراخوان این دوره استارتاپ دمو بوده است که اکبریان در این خصوص گفت: برای این رویداد یک فراخوان عمومی، برای تمام استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت گردشگری، منتشر شد که بیست و پنج ایده دریافت کردیم و پس از دو مرحله ارزیابی ایده ها، هشت ایده انتخاب شده و امروز هر کدام به مدت ده دقیقه فرصت دارند تا به تشریح کار خود و جلب توجه سرمایه گذاران بپردازند.
وی به بخش بعدی این برنامه اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران نیز در این فاصله استارتاپ ها را بررسی کرده و پس از برگزاری جلسات خصوصی و بررسی میزان پیشرفت ایده، مشتریان جذب شده، حجم بازار و میزان فروش به ارزیابی آنها پرداخته و برای سرمایه گذاری در آنها اعلام نظر می کنند در این صورت مذاکرات بعدی تا حصول نتیجه نهایی توسط مرکز فن بازار ادامه دارد.
احمد اصغری رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش واقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران از پیگیری های مستمر بانیان این رویداد تقدیر و تشکر کرد و با اشاره به وضعیت کارآفرینی در ایران گفت: طبق آمار دیده بان جهانی کارآفرینی در سال گذشته میلادی از میان یکصدو سی کشور، ایران در رتبه هشتاد و پنج کارآفرینی قرار دارد و از لحاظ توسعه یافتگی استارتاپ در ایران وضعیتی همچون کشورهای توسعه یافته ای مانند چین و استرالیا وجود دارد و این ها معانی مثبتی برای پیشرفت و توسعه استارتاپ های ایرانی دارد.
اصغری تصریح کرد: امروزه یکی از بهترین راه های اشتغال جوانان تحصیل کرده شکل گیری شرکت های دانش بنیان و مجموعه های استارتاپی است.
وی افزود: در سال های اخیر با تکیه بر دانش فنی از اقتصاد نفتی فاصله گرفته ایم و هم اکنون بیش از 2 هزار و 700 شرکت دانش بنیان در کشور فعال اند که در سال نود و پنج و پیش بینی میشود این صدهزار شغل مستقیم ایجاد کرده اند و با این رشد صعودی، پیش بینی می شود از طریق این کسب و کارهای نوپا تا پایان نود و شش، بیش از دویست و بیست هزار نفر وارد بازار کار شوند.
رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش واقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران به استفاده هرچه بیشتر از توان استارتاپ ها اشاره کرد و گفت: با استفاده از توان استارتاپ، در صورتی که بتوان از تکنولوژی های روز دنیا و خدمات آن به نحو احسنت استفاده کرد منجر به بهبود فضای کسب و کارهای کوچک و افزایش میزان سرمایه گذاری،استفاده از نیروهای خلاق و توسعه فعالیت های مکمل می شود.
اصغری در آخر به پتانسیل های این صنعت برای شکل گیری استارتاپ های تخصصی در صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: امروزه استقبال مردم ما از فضاهای مجازی، برنامه های موبایلی و سامانه های مبتنی بر وب بسیار چشمگیر است از این رو باید تلاش کنیم از این مزیت در صنعت گردشگری هم استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: صنعت گردشگری به دلیل ماهیت فرابخشی و جذاب بودن موضوعات، می تواند سهم بالایی در ایجاد این کسب و کارها در روند توسعه ملی کشور داشته باشد در راستای حمایت از توسعه کسب و کارهای حوزه گردشگری، کمیسیون گردشگری اتاق ایران اقدام به برگزاری این نشست تخصصی کرده است و امید است نتایج مثبتی از این رویداد حاصل شود.