شهردار تهران:
دولت 400 میلیارد بدهدکمتر از 5 ماه مترو به پرند می رود
قالیباف: همچنانکه سه ماه قبل در شورا اعلام کردم و در شورای شهرداران نیز مورد تاکید قرار دادم قراردادهای جاری باید تکمیل شود اما هیچ طرح و قراردادجدیدی منعقد نشده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محمدباقر قالیباف بامداد امروز با حضور در خط6 مترو از آخرین مراحل آماده سازی این خط بازدید کرد.
وی پس از بازدید از طول مسیر خط6 متروی تهران از ایستگاه کن در شمال غرب تهران تا ایستگاه دولت آباد در جنوب شرق شهر در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.
قالیباف با بیان اینکه خط6 متروی تهران حرم حضرت عبدالعظیم را به شمال غرب تهران متصل می کند، اظهار داشت: این خط پس از حرم حضرت عبدالعظیم به دولت آباد و خیابان 17 شهریور امتداد پیدا می کند ودر ادامه مسیر از میدان های شهدا و امام حسین(ع)، سپاه و حضرت ولی عصر (ع) و بلوار کشاورز عبور می کند. خط 6 با عبور از بزرگراه یادگار امام در نهایت به جاده امامزاده داوود (ع) منتهی می شود.
وی طول خط 6 را 38 کیلومتر اعلام کرد و گفت: این خط با عمده خطوط متروی تهران تقاطع دارد و از خطوط پرجمعیت با حجم تقاضای بالای مسافر به شمار می رود. از این جهت یکی از خطوط مهم تهران محسوب می شود.
قالیباف تاکید کرد: تا پیش از این دستگاه تی بی ام در قطعه جنوبی خط 7 در حال فعالیت بود اما به خاطر مشکلات مالی پیشرفت کار با کندی صورت می گرفت، اما از 24 ماه قبل به این جمع بندی رسیدیم که خط 6 را هم به اتمام برسانیم. درواقع در 24 ماه گذشته بجز 5 کیلومتر جنوبی این خط باقی مسیر به طول 32 کیلومتر ساخته نشده بود اما امروز پیشرفت کل این خط به بیش از 93 درصد رسیده است. البته تونل به صورت کامل به اتمام رسیده و کارهای مربوط به لاینینگ و ریل گذاری نیز انجام شده است.
شهردار تهران با اشاره به پیشرفت بالای 90 درصدی ایستگاه های خط 6 متروی تهران اظهار داشت: هم اکنون تنها بخشی از تجهیزات در گمرک قرار دارد که با پرداخت پول و وارد شدن این تجهیزات به شبکه ، کارهای تکنیسینی ایستگاه ها نیز به اتمام می رسد و این خط بلافاصله بهره برداری خواهد شد تا ظرفیت متروی شهر افزایش پیداکند.
قالیباف خاطرنشان کرد: بعضا گفته می شود شهرداری تهران بزرگراه و راه ساخت ولی مترو نساخت اما امروز در اینجا اعلام می کنم که در برنامه ریزی های صورت گرفته شهر تهران 8 خط مترو بیشتر نداشت و امروز همه 8 خط متروی تهران ساخته شده است.
شهردار تهران با اشاره به افتتاح خطوط 7 ، 3 و4 در دوره مدیریت اخیر خط متروی تهران گفت: علاوه بر این در این دوره خطوط یک و 2 متروی تهران نیز تکمیل شده و خط 8 به فرودگاه حضرت امام خمینی در هفته آینده افتتاح خواهد شد. علاوه بر این خط 6 متروی تهران نیز بالای 90 درصد پیشرفت دارد. به همین علت امروز اعلام می کنم در پایان دوره چهارم مدیریت شهری هم بزرگراه های تهران طبق طرح جامع به اتمام رسیده، هم تقاطع های غیرهمسطح و پل ها طبق طراحی های صورت گرفته به صورت کامل ساخته شده و هم خطوط مترو تکمیل شده است.
شهردار تهران ادامه داد: البته ممکن است تعدادی از پروژه ها در شرف کارهای نهایی و دارای پیشرفت بالای 85 تا 90 درصد باشند. به عنوان مثال در زمینه پل های تقاطع ها ارتش و صیادشیرازی بخشی از پل ها به بهره برداری رسیده و قسمت باقیمانده تا پیش از آغاز مهر ماه به بهره برداری خواهد رسید و یا زیرگذر آرش اسفندیار در مسیر بزرگراه نیایش و مدرس نیز در شرف اتمام است و در روزهای آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.
قالیباف ضمن قدردانی از دست اندرکاران ، کارگران و مهندسان پروژه های خطوط 6 و 7 مترو به خاطر فعالیت شبانه روزی درسه سال گذشته اظهارداشت: ما تنها در خط 6 متروی تهران بیش از 60 کارگاه داشتیم و حفاری ها به صورت دائم انجام می شد و کارها طبق برنامه پیش می رفت.
وی اضافه کرد : امروز خوشحال هستم که بگویم تمام 8 خط متروی تهران به اتمام رسیده است و در ادامه باید تلاش کنیم که واگن ها را اضافه کنیم و این ظرفیت نیز درکارخانه واگن سازی فراهم شده است.
شهردار تهران گفت: هم اکنون در کارخانه واگن سازی تهران ظرفیت ساخت روزانه دو واگن فراهم شده است و در صورتی که نقدینگی عرضه شود می توان این واگن ها را افزایش داد و قادر هستیم ظرفیت جابه جایی مسافر در مترو را به 10میلیون نفر درروز افزایش دهیم.
وی ادامه داد: ما زمانی مجبور بودیم واگن ها را به کشور واردکنیم، اما هم اکنون این ظرفیت درکارخانه واگن سازی برای ساخت روزانه واگن فراهم شده است. به همین جهت عظمت توسعه کارخانه واگن سازی کمتر از ساخت مترو نیست.
قالیباف افزود: روزی که ما کار را در شهرداری تهران تحویل گرفتیم حدود 70 کیلومتر مترو و 34 ایستگاه درداخل شهر داشتیم اما امروز طول خطوط متروی تهران به 300کیلومتر رسیده، این بدین معنی است که در دهه گذشته بیش از 200 کیلومتر مترو ساخته شده و نکته جالب توجه آن است که بخش سخت مترو را هم تکمیل کرده ایم.
وی تاکید کرد: درحوزه جنوبی تهران برای ساخت مترو در ابتدا 3 تا 4 متر در آب بودیم و در تونل ها آب های زیرزمینی قرارداشت که این شرایط کار را سخت تر می کند. همچنین در خط 3 متروی تهران علاوه بر مشکل آب با مسائلی همچون جنس زمین و بافت های فرسوده رو به رو بودیم .
شهردار پایتخت با اشاره به عدم پرداخت اعتبارات مترو از جانب دولت تصریح کرد: درحالی که دولت باید 50درصد ازاعتبارات مترو را تامین می کرد اما حتی کمتر از یک درصد از این هزینه را هم پرداخت نکرده است یعنی تمام بار نقدیندگی توسعه مترو به دوش شهرداری و مردم تهران بوده است.
قالیباف با اشاره به توسعه مترو به فرودگاه های مهرآباد و حضرت امام خمینی گفت: خط 8 متروی تهران تا فرودگاه حضرت امام است که هفته آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: همه سازمان های بین المللی و حمل و نقل جهانی متروی تهران از نظر ساخت ، معماری ، زیبایی ، نظافت و تمیزی درکنار ایمنی ، کیفیت و سرعت مورد تایید قرار می دهند؛ چه کسی می تواند تصور کند تنها در4 سال گذشته حدود 107 کیلومتر مترو در شهر تهران ساخته باشیم؟ امیدوارم مردم با استفاده از مترو بتوانند حمل ونقل راحتی داشته باشند و با تزریق نقدینگی به شهرداری تهران واگن های موردنیاز نیز تامین شود.
شهردار تهران ضمن قدردانی از بانک شهربه منظور توسعه خطوط مترو گفت: اگر حمایت های مالی بانک شهر و سرمایه گذاری مردم نبود چنین اتفاق بزرگی درشهر ما نمی افتاد. مردم به بانک شهر اعتماد کردند و سرمایه خود را دراین بانک قرار دادند. درواقع آنها بانک شهر را متعلق به خودشان دانستند و بانک شهر نیز در توسعه مترو سرمایه گذاری کرد.
قالیباف در پاسخ به سوالی درباره آینده متروی تهران اظهار داشت: ضروری است تمام طرح های متروی تهران در کمیسیون حمل ونقل وشورای عالی ترافیک به تصویب برسد. مترو از قدیم مشاور خارجی داشته است و مشاوران خارجی و داخلی درحال مطالعه برای طرح توسعه مترو هستند. هم اکنون نیز در مطالعات صورت گرفته خطوط 9 و 10 به عنوان خطوط سریع السیر درنظر گرفته شده است تا شهرک های اقماری غرب و شرق امتداد یافته اند و از مرکز شهر عبور می کنند.
وی ادامه داد: در کنار این موارد یک سری خطوط حومه ای مثل خط متروی پرند وجود دارد که خارج از تهران قراردارد و شهرداری تهران نمی تواند برای توسعه این خط هزینه کند بلکه دولت باید دراین کار سرمایه گذاری کند. البته ما بخشی ازکار و ریل گذاری را انجام داده ایم و در صورتی که دولت 400 میلیاردتومان اعتبار برای این خط در نظر بگیرد درکمتر از 5 ماه دیگر امکان امتداد تا خط پرند وجود دارد در کنار این موارد این امکان وجود دارد تا در صورت حمایت مالی دولت امتداد خط 3 متروی تهران تا اسلامشهر انجام شود.
شهردار پایتخت تکمیل خطوط داخلی مترو را از دیگر پیشرفت های توسعه ای عنوان کرد و گفت: با توجه به ساخته پایانه شرق درمحل جدید ضروری است که امتدادخط 2 متروی تهران تا محل پایانه شرق صورت گیرد. در کنار این موارد پیش بینی صورت گرفته است تا ایستگاه متروی تجریش در امتداد خیابان حضرت ولی عصر(عج) به ایستگاه شهید بهشتی متصل شود. همچنین خط 3 متروی تهران از ایستگاه نوبنیاد به ایستگاه تجریش متصل شود. در کنار این موارد مشاور در حال مطالعه بر روی طرحی است تا خیابان پروین و استخر از طریق مترو به ایستگاه دردشت متصل شوند و در صورتی که هر کدام از این موارد در شورای عالی ترافیک به تصویب برسد جزو برنامه های آینده مترو به شمار خواهد رفت.
وی درپاسخ به سوالی درباره شایعه انعقاد قرارداد دقیقه 90 شهرداری تهران گفت: هیچ قراردادی دقیقه نودی وجود ندارد همچنانکه حدود 3 ماه قبل این مسئله را در شورا اعلام کردم و در شورای شهرداران نیز مورد تاکید قرار دادم.البته طبیعتا قراردادهای جاری باید تکمیل شود اما هیچ طرح و قرارداد جدیدی منعقد نشده است .
شهردار تهران تصریح کرد: به عنوان نمونه برای زباله سوزها آماده قرارداد نهایی به منظور تولید برق از زباله هستیم و همه کارهای مربوط به آن نیز انجام شده است اما من انعقاد قرارداد را متوقف نگه داشته ام تا شورای بعدی درباره آن تصمیم بگیرد یا اینکه بحثی درباره واگن های مترو وجود دارد اما این مسئله را نیز نگه داشتیم تا شورای بعدی درباره آن تصمیم گیری کند.
قالیباف اظهار داشت: این حرف ها درباره انعقاد قراردادهای دقیقه نودی مثل همان حرف هایی است که گفته می شود شهر تهران یک شهر سوخته است. این حرف ها یک نوع ادبیات جدید است که به این همه کار عمرانی بگویند شهر سوخته و بعد بگویند باید آواربرداری صورت بگیرد. اگر واقعا این گونه باشدآنها در همین آواربرداری هم می مانند. کسی که نتواند آواربرداری کند سازندگی هم نمی تواند انجام دهد.
وی در واکنش به شایعه تخلیه دفتر کارش طی سه روز گذشته گفت: این حرف ها، حرف های حاشیه ای است. من طی سه روز گذشته حتی نتوانسته ام به منزل بروم چرا که کار تا نیمه شب ادامه یافته و طول کشیده و دیدم اگر همانجا بمانم بهتر از این است که به خانه بروم. بنابراین کار ما ادامه دارد، اما باید در نظرگرفته شود که من هم یک پرسنل اداری هستم و روزی که کارم به اتمام برسد حتما مانند بقیه افراد طبق قانون عمل می کنم.
شهردار پایتخت تصریح کرد: من ازدانشگاه تهران به شهرداری مامور هستم. در روزی که کارم به اتمام برسد طبیعتا باید پایان ماموریتم را بگیرم و با عنوان هیئت عملی به دانشگاه برگردم.
اميدوارم ومسئولين فكري براي مترو پرند بكنند