به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ علی ابراهیمی در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: تجمیع وزارتخانه های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» تحت عنوان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» یک اقدام کارشناسی در جهت منافع ملی کشور بوده است.
وی اظهار داشت : ادغام این دو وزارتخانه موجب ایجاد حلقهها و زنجیرههای نسبی بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در کشور شد که خروجی این اقدام چیزی جزء حمایت از تولید ملی نبود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص پیرامون قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی نیز گفت: خوشبختانه با اجرای قانون مزبور همگان شاهد تحولات مثبتی در این حوزه هستند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه قانون انتزاع به نفع بهره برداران بخش کشاورزی بوده است بر لزوم ابقای این قانون در کشور تاکید کرد.
ابراهیمی درخصوص برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه با ایجاد وزارت بازرگانی در فعالیتهای تولیدی و تجاری کشور پویایی ایجاد خواهد شد، اظهارداشت: این حرف یک حرف کاملا اشتباهی است چرا که احیای دوباره این وزارتخانه موجب ایجاد مدیریت دوگانه و به تبع واردات بی حساب و کتاب در کشور خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه ریزی صحیح، تولید محصولات با کیفیت و عرضه مناسب از جمله رموز موفقیت در توسعه تجارت جهانی است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم مدیریت واحد و جامع را لازمه توسعه تجارت جهانی در بخش کشاورزی برشمرد و افزود: با مدیریت دوگانه در کشور یعنی یک وزارتخانه بطور کامل بحث تجارت و وزارتخانه دیگر بحث برنامه ریزی تولید را عهده دار باشد نمی توان ورود و حضور پر رنگی در سطح بازارهای داخلی و خارجی داشت چرا که سرپا ماندن تولیدکنندگان منوط به یک بازار مطمئن مصرف و از طرف دیگر تامین نهاده های مورد نیاز است.
احمد حق پژوه مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد گفت: صادرات موفق از تولید موفق ناشی می شود.
وی افزود: صادرکنندگان به غیراز استعداد سنجی مبدا و نیاز سنجی بازارهای هدف نیازمند یکسری مولفه های اساسی دیگری هستند تا بتواند در صادرات موفق عمل و به یک برند و اعتبار در سطح بازارهای خارجی تبدیل شوند.
مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: اعتبار و برند در اثر عوامل متعددی از جمله تولید با کیفیت و با دوام، ظرفیت مناسب تولید، استمرار عرضه محصول به بازارهای صادراتی و ارتباط شفاف با بازارهای جهانی بروز و ظهور پیدا می کند.
وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: برند امروز یک اسم و یک عنوان تجاری ثبت شده نیست بلکه یک دارایی و ثروت بی بدیل است.
حق پژوه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر برنامه ریزی برای محصولات غیر کشاورزی یک امر ضروریست برای بخش کشاورزی نقش مرگ و زندگی را بازی می کند.
وی گفت: به مفهوم دیگر قبل از تولید محصولات کشاورزی باید برنامه ریزی مناسبی در زمینه بازار مصرف اعم از داخلی و خارجی در کشور صورت گیرد در غیر این صورت ماهیت اقتصادی کشاورزان، استمرار تولید و غیره در این حوزه از بین خواهد رفت.
مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: در برخی از موارد دیگر شاید بتوان بازرگانی، صنعت و ... را از تولید جدا کرد ولی در کشاورزی این امر بسیار خطرناک و غیر ممکن است.
وی بیان داشت: قبل از اجرای قانون تمرکز وظایف وزارت جهاد کشاورزی تلاش های زیادی به جهت ساماندهی تولید، عرضه، واردات و صادرات در کشور انجام می شد ولی به دلیل مدیریت های جزیره ای هیچ وقت این اقدامات به نحو بایسته و شایسته در جامعه نمود عملی پیدا نکرد.
حق پژوه یادآورشد: خوشبختانه بعد از اجرای قانون انتزاع بسیاری از مزیت ها در بخش کشاورزی شکوفا شد که خودکفایی در تولید گندم از جمله این موارد بود.