الکترونیکی شدن مکاتبات در گمرک :
امنیت، شفافیت و رعایت حقوق شهروندی
گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای خدمات الکترونیکی خود امکان ثبت و پیگیری مکاتبات را از طریق پورتال این سازمان برای رفاه خدماتگیرندگان فراهم کرده است.
![الکترونیکی شدن مکاتبات در گمرک : امنیت، شفافیت و رعایت حقوق شهروندی الکترونیکی شدن مکاتبات در گمرک : امنیت، شفافیت و رعایت حقوق شهروندی](/files/fa/news/1396/5/8/1222110_659.jpg)
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ این اقدام، ادامه الکترونیکی شدن گمرک است و همه افراد حقیقی و حقوقی برای انجام تمامی مکاتبات با کلیه دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی در هر نقطه از کشور میتوانند با اتصال به پورتال گمرک جمهوری اسلامی ایران www.irica.ir مکاتبات خود را ثبت و شماره پیگیری دریافت کنند.
این پورتال به خدماتگیرندگان این امکان را داده است که براساس شمارهای که دریافت کردهاند، در جریان مراحل گردش مکاتبات و اقدامات انجام شده درخصوص مکاتبه خود، قرار گیرند.
این روند چه مزایایی دارد؟آنچه که در اولین نگاه به نظر میرسد صرفه جویی در زمان و کاهش هزینهها برای سازمان و خدمت گیرندگان است. اما این تنها یکی از اثرات مثبتی است که این تحول به دنبال دارد.
از همین نگاه اول آشکار است که سازمان به دنبال صرفه جویی و هزینه هاست و راندمان بهره وری بالا خواهد رفت. اقدامی که به دنبال مکاتبات وقت گیر کاغذی که اعتماد و امنیت به حفظ و نگهداری اسناد را پایین میآورد، نه تنها برای مدیران، کارکنان و ارباب رجوع که برای محیط زیست دستاوردهای چشم گیری خواهد داشت.
جایگزین کردن مکاتبات کاغذی با الکترونیکی امکان انجام کارهای اداری را در هر لحظهای ممکن میکند که خود منجر به استفاده بهینه از زمان میشود. هم چنین این روش ثبت و نگهداری سوابق را در حجمی کمتر و با ایمنی بالا ممکن میکند و علاوه بر آن مراجعه به این مکاتبات و پی گیری امور گمرکی برای فعالان اقتصادی در هر لحظهای از شبانه روز به آسانی امکان پذیر است.
الکترونیکی شدن مدیریت را متمرکز کرده و روند گردش اسناد را شفاف میکند. این تحول میتواند به پایش فعالیتهای سازمان و گزارشهای مدیریتی کمک کرده و به طور خودکار نظارت بر عملکرد کارکنان را بیشتر کند.
مزیت قابل توجهی که این روش برای ارباب رجوع دارد و شاید یکی از اهداف عالی گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان رعایت حقوق شهروندی باشد، امکان اطلاع و مشاهده از پیشرفت لحظهای ارباب رجوع از روند کار است. مراجعان که همیشه با اسنادی در دست به دنبال روند کاری مکاتبات خود بودند، حالا بدون دوندگی در سازمان ومراجعه حضوری میتوانند از نواقص اسناد و مدارک پرونده خود آگاه شده و سریعا به رفع مشکلاتشان اقدام کنند.