به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ دکتر کامبیز مشتاق گوهری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی درباره سفرهای دریایی در مسیر چابهار- کیش و برعکس با استفاده از کشتی کروزی که هم اکنون در کیش فعال است ، گفت : بر اساس ارزیابی هایی که دفاتر خدمات مسافرتی برای این سفر دریایی کرده اند، مشخص شده است که این سفر بازده اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذاران نخواهد داشت.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان مهمترین دلیل این امر را مسافت طولانی بین این دو بندر اعلام کرد .
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از سوی دیگر علاوه بر دوری مسیر باید امکانات و تاسیسات خدماتی و تفریحی در چابهار ایجاد شود تا بتوانیم در جذب هر چه بیشتر گردشگرانی که به کیش وارد می شوند اقدام کنیم.
دکتر مشتاق گوهری بیان کرد: مالک کشتی کروز فعال درکیش بخش خصوصی است و برای سفر آن کشتی به چابهار باید رغبت گردشگران جهت سفر به چابهار را از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی افزایش دهیم تا به این ترتیب این سفر دریایی از بازده اقتصادی برای مالک کشتی برخوردار شود.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به موارد مذکور باید گفت که هنوز برنامه خاصی برای سفر دریایی کیش – چابهار و مسیر برعکس بین مقامات استان و سازمان منطقه آزاد کیش تدوین نشده است.
وی یادآور شد: پیش از این قصد داشتیم نسبت به راه اندازی خط دریایی مسافری بین چابهار – کیش- مسقط اقدام کنیم که این مسئله نیز منتقی شده است.
دکتر مشتاق گوهری تاکید کرد: سفر یک روز هفته کشتی عمانی در مسیر مسقط- چابهار و برعکس هنوز نتوانسته است درجذب توریست ها موفق عمل کند.
به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، هم اکنون این سفر دریایی در مسیر چابهار- عمان در روزهای سه شنبه انجام می شود و بیشتر مسافران این سفرهای دریایی را جوامع محلی چابهار و عمان تشکیل می دهند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه شهرستان چابهار می تواند به تنهایی به یکی از مراکز اصلی قطب گردشگری دریایی در جنوب کشور تبدیل شود، اظهار کرد: شهرستان چابهار دارای جاذبه های منحصر به فرد طبیعی است.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با توسعه زیرساختهای لازم در زمینه گردشگری دریایی و ساحلی می توانیم زمینه های رشد هر چه بیشتر صنعت گردشگری دریایی در این شهرستان را فراهم کنیم.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: این امر علاوه بر سرمایه گذاری دولت در ایجاد زیرساختها نیازمند حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه ایجاد انواع امکانات مرتبط با گردشگری دریایی است.
دکتر مشتاق گوهری با بیان اینکه به جز شهرستان چابهار، سایر شهرستان های ساحلی استان سیستان و بلوچستان از قابلیت بالایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردار هستند، اذعان داشت: این شهرستان ها نیز همانند چابهار نیازمند ایجاد امکانات و تاسیسات مدرن گردشگری دریایی و ساحلی هستند.
تغییر در اساسنامه سازمان بنادر ضروری است
معاون مهندسی و توسعه امورزیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: متولی
سواحل و بنادر کشور ، سازمان بنادر و دریانوردی است اما در برخی موارد
صراحت قانون کافی نیست و تبدیل به خلاء قانونی شده است و سازمان های مختلف
در امر سواحل ورود کرده اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ نورالدین علی آبادی در گفتگو با شبکه اطلاع
رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) در باره چرایی تلاش برای تغییر نام
سازمان بنادر و دریانوردی که این روزها از زبان برخی از نمایندگان مجلس به
گوش می رسد ، اظهار داشت : ضرورت تغییر نام یا تغییر در اساسنامه سازمان
بنادر و دریانوردی به یک مشکل بزرگ در حوزه بنادر و سواحل کشور بر می گردد.
هم اکنون در کشور حدود 22 ارگان مختلف در حوزه بنادر و ساحل دخیل هستند که
به معنای تعدد در مراکز تصمیم گیری در این حوزه بود و زمینه ساز بروز برخی
از مشکلات شده است به گونه ای که بهره برداری و ایجاد تاسیسات در سواحل در
خلاء قانونی به وجود آمده بهینه و مناسب نیست.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای ایجاد هماهنگی بین 22 ارگان دخیل در
حوزه سواحل از سوی شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور کارگروه سواحل و
بنادر تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: این هماهنگی ها در فقدان اعمال مدیریت
واحد و یکسان بدون مشکل نیست به همین دلیل همزمان سازمان بنادر نیز در قالب
شورای حفظ حقوق بیت المال و کارگروه و کارویژه های مرتبط در جهت صیانت از
سواحل کشور فعالیت هایی را صورت می دهد.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی وضعیت حوزه بندر و دریا در مقابل
بخش های دیگر مانند جاده ای و ریلی را ضعیف ارزیابی کرده است ، گفت : هر دو
بخش های ریلی و جاده ای متولی و حریم مشخص دارند اما بخش دریایی وضعیت
خوبی ندارد، هم اکنون شرایط به گونه ای است که در 5800 کیلومتر سواحل کشور
گاه در یک بخش چندین متولی داریم و بخش هایی هم بدون متولی باقی مانده است.
به گفته علی آبادی طبق قانون مصوب سال 1340 اصلاحی سال 1364؛ متولی سواحل و
بنادر کشور سازمان بنادر و دریانوردی تعیین شده است اما در برخی موارد
صراحت قانون کافی نیست که عملا تبدیل به خلاء قانونی شده که طی آن سازمان
های مختلف توانسته اند در امر سواحل ورود کنند.
معاون مهندسی و توسعه امورزیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی مجموعه این
ناهماهنگی ها و همپوشانی ها را سبب ساز ورود برخی از نمایندگان مجلس برای
رفع مشکل اعلام کرد و اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ایجاد
وحدت رویه در این بخش و سامان بخشی به آن اقداماتی را پیگیری می کنند
سازمان بنادر و دریانوردی نیز در جهت احصاء وظایف و مسئولیت های قانونی خود
با مجلس همکاری هایی را آغاز کرده است.
وی در مورد ضرورت تغییر نام سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: در خود
سازمان هنوز در این زمینه به اجماع نرسیده ایم اما درباره اصلاح قوانین و
مقررات سازمان بنادر و دریانوردی اجماع وجود دارد که طی آن حدود مسئولیت
ها، وظایف و اختیارات سازمان تعیین شود که در نهایت این طرح به وزارت راه و
شهرسازی ارائه خواهد شد.
علی آبادی در آخر طرح مسائلی مانند تشکیل وزارت دریانوردی را ضروری ندانست و
خاطرنشان کرد: وجود یک سازمان متولی که اشراف و کنترل کافی بر امور محوله
قانونی خود داشته باشد کارایی بهتری خواهد داشت.
طرح ایجاد بندر تجاری در مجاورت بندر فعلی اروندکنار
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری استاندار خوزستان از طرح ایجاد بندر تجاری در
مجاورت بندر فعلی اروندکنار در 50کیلومتری جنوب جزیره آبادان خبر داد.
دکتر سیدعلی بحرینی مقدم در گفتگو با شبکه
اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) افزود: کمیته ای ویژه در اداره کل
بنادر استان تشکیل و در حال انجام مطالعات جامع احداث بندر از قبیل مسائلی
زیست محیطی ، شرایط سواحل آبی و نحوه ایجاد تاسیسات مورد نیازاست.
وی گفت: از مدتی پیش به منظورافزایش ظرفیت خدمات بندری جنوب خوزستان ،
مطالعات و بررسی های اولیه برای توسعه بنادر آبادان و اروندکنار انجام شده
که با توجه به محدودیت های مکانی بندر آبادان ، توسعه بندر اروندکنار با
جانمایی جدید در دستور کار قرار گرفت.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری استاندار خوزستان در ادامه با بیان اینکه با
احداث بندر تجاری در مجاورت بندر فعلی اروندکنار، شاهد رونق اقتصادی مناطق
ساحلی جنوب جزیره آبادان خواهیم بود ابراز امیدواری کرد: این بندر با
جانمایی جدید تا پایان برنامه ششم توسعه به بهره برداری برسد.
دکتر بحرینی مقدم با اشاره به اینکه بنادر خوزستان با دسترسی آسان به آبهای
بین المللی از شاخص های توسعه استان محسوب می شوند، افزود: در دولت توجه
خاصی به سرمایه گذاری در بنادر خوزستان بخصوص در اراضی پشتیبانی شد به طوری
که احداث کارخانه روغن کشی در بندر امام(ره) و احداث بندر تجاری شادگان
نمونه ای از نگاه ویژه دولت یازدهم است.
وی با بیان اینکه بنادر خوزستان بخصوص بنادر اروندکنار، چوئبده، خرمشهر و
آبادان در دوران جنگ تحمیلی متحمل خسارات زیادی شده اند، افزود: با وجود سه
دهه از پایان جنگ تحمیلی هنوزعقب ماندگی ها ، توسعه نامتوازن ، فقدان رونق
اقتصادی و نبود اشتغال کافی به دلیل ناکافی بودن سرمایه گذاری داخلی و
خارجی در بنادر استان به چشم می خورد.
بنادر استان خوزستان از نظر فعالیت بندری و تخلیه و بارگیری سالانه بیش از
50میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی رتبه دوم را از این حیث پس از بنادر
استان هرمزگان دارد.